Besöka Vadvetjåkka nationalpark

Har som ett litet "to do mission" att besöka alla Sveriges nationalparker.

De jag har kvar är: Blå Jungfrun, Kosterhavet, Djurö, Sarek, Haparanda skärgård, Muddus, Töfsingdalen, Stora Sjöfallet, Pieljekaise, Padjelanta och Vadvettjåkka.

Så i sommar tänkte jag sikta på Vadvetjåkka som är Sveriges nordligaste park och ödslig utan utmärkta leder samt med ett fuktigt klimat. Har läst på lite och det rekommenderas att besöka parken i slutet av sommaren/hösten. Men borde det inte vara ur nederbördssynpunkt bättre att besöka parken i slutet av juli?. Sen vill jag gärna ha tips på vad man kan uppleva samt om fina tältplatser :)
 
Jag har bara varit här en gång, då kring skiftet aug-sept. Men jag skulle gärna återvända och tvekar inte att göra det på sommaren. Regn och mygg får vi ju stå ut med överallt i fjällen.

Vid vårt besök gick vi från Kopparåsen till bron, därefter någon km västerut innan vi gick upp väster om nationalparken. Sen vadade vi Vádvejohka utan problem. Jag tror man undviker en del besvärlig vegetation på det sättet.

Vid en kommande tur i området vill jag gå från Pålnostugan upp på Njunis, genom parken och så småningom ansluta till leden ner till Riksgränsen. Det borde kunna bli en fin tur.
 
Regn och mygg

Visst har du rätt i att man får tåla det men man kanske inte skall sikta på juli om man vill slippa regn. Det är den månad då det är mest nederbörd på hela året. Finns det ett annat alternativ så kanske man skall använda det (och det verkar ju så på trådskaparen.)
 
Hej.

Här finns en bra vandringsberättelse från området:
http://www.lillsjon.net/~v108e/fjelds/title.php?tour=vtj
Länk till en sida skriven av LRC (Kalle Brisland)

Och här en tråd där vandring i området diskutteras:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82625

Till Swift (Per Kjellin) kan jag tillägga att när jag gick från Pålnostugan i riktning in mot parken gick jag stigen som började vid utedasset. Den stigen fortsatte jag förbi det gamla samevistet tills stigen tog slut. Efter det vidare i kanten av de två små sjöarna och upp mot kalfjället. Hyfsat bra väg även om korta bitar besvärligt, brant och/eller snårigt.
Kan skicka en mer detaljerad beskrivning om önskas.

Mvh Rickard Nilsson
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
gasko När på sommaren ska man besöka sarek Fjällvandring 1
bortombergen Besök Vadvetjåkka NP Fjällvandring 4
ricke Vadvetjåkka Fjällvandring 12
pajaro Abisko-Vadvetjåkka nationalpark och vidare norr om Torneträsk Fjällvandring 5
Rapps Vadvetjåkka Karta Fjällvandring 1
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
hbgsnix Vadvetjåkka parkering Fjällvandring 5
avslut120813 Erfarenheter från Vadvetjåkka Nationalpark? Fjällvandring 5
Ainon Vadvetjåkka Fjällvandring 4
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
Tarfala Vadvetjåkka Fjällvandring 9
Lars G A Vadvetni om Vadvetjåkka? Fjällvandring 2
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
Örnsätrarn Vindskydd i Sonfjällets nationalpark Fjällvandring 1
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
BASKAGGE Vandring Övre Dividals Nationalpark Fjällvandring 1
sofus81 Rondane nationalpark Fjällvandring 31
Palmenkott Vandring i Stora sjöfallets nationalpark Fjällvandring 24
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
tomhylsan Kebnekaise nationalpark Fjällvandring 6
Markholm Hohe tauern nationalpark Fjällvandring 4
guaruska Höjdmeter Sonfjällets nationalpark Fjällvandring 5
brigas hund i nationalpark-sverige och norge Fjällvandring 5
Sigi Rago Nationalpark Fjällvandring 6
Retrovirus Hund och Sareks nationalpark Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.