Vilken kompass

Jag har syftat in mig själv flera gånger och tycker att det är en fantastisk kunskap att ha. I somras gick jag oledat i nästan 2 veckor. När man var nere i skogen så var det värdefullt att kunna syfta in några bergstoppar för att ha en uppfattning om vart man befann sig, marschfarten varierar kraftigt i terräng och jag hade ingen klocka med mig att uppskatta avverkad distans med.
När jag skulle möta upp en kompis på en enorm fjällhed utan tydliga landmärken så syftade jag in mig för att veta om jag var vid den position vi bestämt som mötesplats.
Varje kväll brukar jag syfta in mig för att kunna positionera ut exakt vart jag sovit varje natt på kartan. Kanske inte så viktigt, men kul om man vill hitta tillbaka dit igen.

Tack, mycket bra exempel! Särskilt syftningen i björkskogen kan jag ju känna in mig i, det måste ju vara högst användbart. Hur lång tid tar det för dig, i genomsnitt?
 
Kompass

Enkel kompass: Du kan vrida kartan så att nord syd stämmer.
Linjalkompass: Du kan ta ut kompasskurser.
Syftkompass(spegelkompass): I öppen terräng kan du syfta in olika toppar i din omgivning för att avgöra var du befinner dig.

Grunden i orientering med karta och kompass, är att hela tiden följa med på kartan så att man vet var man befinner sig.

I skogsterräng med stigar som är utmärkta på kartan räcker enkel kompass. Du har helt enkelt inte fri sikt, så att syftkompass kommer till sin rätt. Du kan inte gärna gå på kompasskurs utan får följa stigarna.

I öppen terräng eller till sjöss är fördelarna stora med en större linjal och syftkompass.

/John
 
Tack, mycket bra exempel! Särskilt syftningen i björkskogen kan jag ju känna in mig i, det måste ju vara högst användbart. Hur lång tid tar det för dig, i genomsnitt?

Svårt att säga, det beror ju på så mycket (väder, utsiktspunkt, tydlighet i terrängen, dagsform...). Men har jag två syftpunkter och förutsättningarna är bra så kanske jag kan klara av det på typ 3 minuter.
 
Klockarmbandskompass för huvudriktning och syftkompass för precision och insyftning.

Tricket är att hela tiden veta var du är på 50-200 m när. Följ med på kartan!

Kompasslinjalen behöver inte vara lång, men ju mindre kompasslinjal desto noggrannare måste du vara.

Spegeln har fler ändamål, rakning, signalering, spotljus när du fotograferar makro eller vill ha en solkatt i bilden samt om förbjude du får något i ögat.

go tur
 
För att syfta bra måste man först passa kartan, och vara någorlunda säker på att identifiera vad man syftar mot för toppar eller liknande.
Vid syftning är det inte dumt att förlänga sikten med en pinne eller stav (utan metall som stör nålen).
Sedan behöver man ju inte läsa av gradtalet (vilket kan vara ytterligare ben felkälla) om man har en hyggligt lång linjalkompass som kan underlätta att överföra kursen till kartan för att plotta syftlinjerna.
Om man dessutom sedan tar ut en kompasskurs att följa vidare så kan även då en pinne eller vandringsstav hjälpa att sikta vart kompassen pekar genom att förlänga.
 
Ser man två punkter bakom kompasslinjen i terrängen kan man lättare följa den, hitta sedan ytterligare punkter bakom så behöver du inte ta fram kompassen så ofta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...