Hur hittar man rätt vandring?

Har nu googlat och läst i flera veckor för att hitta en passande vandring i sommar för mig och mina barn (12-20 år). Skulle vara jättetacksam för tips, både på vandringar/leder men också på hur man gör för att bestämma sig.
Jag vill göra en resa som är:
- vecka 26
- Alperna (norra Italien?)
- 4-6 dagars vandring (gå från stuga till stuga)
- Billig (måste hålla nere kostnaderna)
- Vackert
- Äventyr

Tacksam för alla tips!
/Per
 
I Alperna finns ju "oändligt" många fina vandringar. Många anser att Dolomiterna erbjuder vandringar i världsklass. Oerhört vackert, men knappast så mycket "vildmark", fast det finns ju riktigt svåra vandringar/klättringar också. I stället för att vandra mellan stugor kan man bo på ett ställe och ta buss och/eller linbana till/från vandringslederna. Kolla var olika vandringsresor har sina "bopålar" så får du grepp om var de bästa, rimligt lättåtkomliga vandringarna finns. Då har du nog dessutom bättre möjlighet att hålla ner kostnaderna (dvs. bo billigt o köpa mat i vanliga livsmedelsaffärer).

Lycka till!
 
Är just nu inne på Val Gardena. Men är liksom inställd på att gå en runda på några dagar där vi bor i refugios. Tänkte att detta ger mer spänning och variation med vyer och upplevelser. Reflektioner?
 
Hej, googla på "Stubaier Höhenweg", en av få vandringar i Alperna där du kan gå från stuga till stuga utan att behöva ta ner dig i dalen. Kanske lite för brant med tanke på att du ha barn med dig...
Mvh Veni
 
Barn i den åldern är knappast något hinder. Snarare tvärtom - du kommer bli den som hindrar deras framfart :).
 
Är just nu inne på Val Gardena. Men är liksom inställd på att gå en runda på några dagar där vi bor i refugios. Tänkte att detta ger mer spänning och variation med vyer och upplevelser. Reflektioner?

Ursäkta min småaktighet: "refugios" är spanska. Det italienska ordet är rifugio, pluralis rifugi. Och på svenska har vi stuga, stugor.

När vecka 26 infaller iår var jag tvungen att slå upp, det är alltså 26/6-2/7. Jag skulle inte planera en tur i Dolomiterna den årstiden utan att ha grepp om snöläget. Snösmältningen brukar börja på allvar i slutet av april, det kanske finns sajter där man kan följa utvecklingen. Och min erfarenhet annars är att det kan regna kopiöst den tiden i Dolomiterna. Men, visst, det bör gå att komponera kortare turer på ömse sidor om Gröden, i Puez- och Sellagrupperna; skaffa kartor (Tabacco, Kompass) genom ex.vis Kartbutiken i Stockholm. Jag skulle förstås gå in på cai.it och kolla öppettiderna för stugorna. Man kan ju också skriva till några av dem och kolla läget.
 
Hej, googla på "Stubaier Höhenweg", en av få vandringar i Alperna där du kan gå från stuga till stuga utan att behöva ta ner dig i dalen. Kanske lite för brant med tanke på att du ha barn med dig...
Mvh Veni

Jag har läst på om den leden, och min minnesbild är att den är rätt anspråksfull alpint sett.

Mina favoriter är annars Sydalperna; man kan ledigt (vid lämplig årstid) lägga upp längre turer med obetydlig dalkontakt. Förra årets tur, Limone-Modane http://www.huthyfs.com/syd16gal/index.html varade 19 dagar, varav 11 i Havsalperna, och där hade jag (om jag varit säkrare på snöläget vid gränsen) kunnat eliminera ett dopp. Sen är ju tältmöjligheterna rikare, enigt vad jag läst är fri bivack förbjudet i Tirol.

Handlar det om en kort tur kan jag ju också rekommendera Rätikon+Silvretta på gränsen mellan Österrike och Schweiz; tältreglerna i Vorarlberg är humanare än i Tirol, bortsett från skyddsområdet Verwall.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...