Bergshuset, mörkö...

Jag spenderade många timmar under påsken med att leta efter grottan som ska finnas på mörkö. Trots att jag lekte i grottan som liten börjar jag nu tro att den är en myt! Tycker jag gick runt det sketna berget flera gånger utan att hitta rätt...

De gula banden man skulle följa försvann ju även efter ett par meter.
Någon som har ett bra "landsmärke" att gå efter för att hitta rätt?

Det finns ju mycket klättring i de trakterna, tex en vit bergsvägg ca 2-3 m hög som man passerar påvägen mot bergshuset. Någon som har klättrat där?
 
Jag har varit där för många år sedan, vill minnas att det var skyltat från vägen. Hittade den här texten hos SNF:

Berghusgrottan
Vid Ekö finns en av länets största grottor. För att komma hit följer du en gulmarkerad stig från parkeringsplatsen vid Svalhagen. Den löper mellan två hällmarksryggar genom en varierad skog med små skvattramdoftande skogskärr. Berghusgrottan ligger med strålande utsikt över Svärdsfjärden. Grottan är uppbyggd av jättelika klippblock. Den har två ingångar. I norr bildar blocken en hög och smal grottsal. Den södra ingången har en smal öppning där du måste krypa in. Ta med ficklampa!
 
Ur mina anteckningar från ett besök vintern 2004 i samband med en skridskofärd:

Grottan ligger högst upp på berget, mittemot den karaktäristika "knappen" bredvid Berghusholmen. GPS: 6533430, 1697780 (RT90). För tradorienterare: ta toppen från norr, där smidigaste ingången finns.
 
Ahaaa vid den ön! Då letade jag för långt ned mittemot den längre bebodda ön. Det förklarar ju det hela lite. Tack ska leta där nästa gång!
 
hitta.se

Hej

Var där igår. Tyvärr ligger det mycket skräp kring och i grottan. Någon har till och med gjutit fast något slags rör inne i grottan. Tror det är någon form av säkring för klättring. Så himla ledsamt. Jag förstår inte hu svårt det kan vara att ta med sig sina utbrunna värmeljus, vinboxar och dylikt hem igen. Röret borde någon rensa bort. Har man eldat kan man snygga till efter sig och inte slänga en massa halveldade stubbar och stockar överallt. Man ska inte lämna några spår. Det är en bra regel att följa även om man befinner sig i en grotta.

Grottan är utmärkt på hitta.se.
Berghusets grotta
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...