Hur spara på gasen?

lite inklippt gammal text


"Lite mätningar:


Tragia 27 med gasolbrännare tog 4min 15sek att värma 501 gram vatten från 16 till 100 grader C under tragias stekpanna som lock med 50 kPa ( 0.5 Bar) gasoltryck i slangen och med gasförbrukning av 6-7 gram gasol. Varmaste punkten i gasflödet efter grytan i jämnhöjd med kanten på vindskyddet och 0.5 l kokande vatten: 310 grader.

Med 25 kPa (0.25 Bar övertryck ) gasoltryck tog det 5 min 15 sekunder för 502 gram vatten 17 grader starttemperatur att nå 100 grader under trangians 'lock' som ovan - är lite osäker men ser ut som att det drog 7-8 gram gasol (behöver ny våg då denna jag har nu ser ut att ha hysteres numera). varmaste punkten i gasflödet efter grytan i jämnhöjd med kanten på vindskyddet : 230 grader C

70 kPa (0.7 bar) gasoltryck på 17 grader 502 gram vatten tog 3 min 47sek för uppkok till 100 grader under lock och gasförbrukningen runt 7 gram. varmaste punkten i gasflödet efter grytan i jämnhöjd med kanten på vindskyddet: 400 grader C

100 kPa (1 bar) på 16 grader 501 gram vatten tog 3 minuter och 15 sek för uppkok under lock. Gasförbrukning ca 8 gram - notera att vid 1 bar är precis på gränsen att lågan tittar synligt fram över kanten på grytan om man tittar ned i övre vindskyddet i skugga/mörker - svår att se när det brinner rent men har man någon saltkorn eller lite smuts som färgar lågan i botten på kastrullen så syns det ganska tydligt. Varmaste punkten i gasflödet efter grytan i jämnhöjd med kanten på vindskyddet: 470 grader

Observera att max värme är ca i mitten i luftströmmen efter grytan, det är markant kallare efter vindskyddsytan och gryt-ytan.

---

Om man stöder trangias kokande gryta med vatten på förgasarröret i höjd och studerar lågan (utan överdelen monterad) - har man ca 1 cm svart från lågslut till grytkanten så ligger man runt 25 kPa i tryck. Vid 50 kPa så är lågslut nästan vid grytkanten minus 1-2 mm (svårbedömt...) vid 70 kPa så är lågslutet vid kanten på grytan och en antydans aning upphöjning precis i krönet. Vid 100 kPa så brinner lågan ca 1 cm upp efter krönet på grytkanten.

Lägsta gasförbrukningen verka ligga runt 0.5 - 0.7 kPa - under det så stiger det, över det så stiger det också.
"

Trangia-köket har väldigt god verkningsgrad av använda bränslet (runt 50%) trots planbottnade grytor och bränsförbrukningsbesparingen gentemot kök med kylflänsade grytor inte så stor om man jämför med lite större kök med flänsade grytor.

Och fördelen med Trangian är att man faktiskt kan våga elda denna i tält/absid vid ruggigt väder och välventilerad tält medans med kylflänsade grytor bör man vara utanför tältet helt och i vindriktning att bränngaserna från köket inte blåser in i tältet (eller granntält) vid användning.


Båda ger förvisso kolmonoxid (CO) men de med kylflänsade grytor ger så väldigt mycket mer CO vid vissa pådragsnivåer att även enstaka minuter vistelse i rökgaserna ger fara medans samma förbränningsgaser i sämsta läget från Trangia räknas i halvtimme och mer innan samma faronivå.

Detta resonemang gäller dock bara vid låglandstältning. Vid höghöjdstältning så tål man ingen CO alls om man ligger på gränsens till eller redan har lättare höjdsjuka och några andetag från egna eller grannens matos (med CO i sig) kan vara det som gör att man måste packa och ta sig ned till lägre nivåer omedelbart - just för att överleva...
 
På vilket sätt drar en tryckkokare mindre energi än en vanlig gryta?

Gissar att man syftar på den kortare koktiden

Dock ett steg innan att prova är att lära sig att tillaga/koka under lock så mycket det går - det är väldig skillnad om det kokar öppet utan lock eller med lock på grytan när det gäller hur mycket man behöver dra på i brännaren och därmed också bränsleförbrukningen...

När jag mätte så kostade en 2-portiones riskok enligt paketrecept och välhållen låga för lagom sjud/koktakt (det var flera försök med bränd botten då man började med för mycket pådrag och inte ville inse hur _mycket_ mindre låga man behövde för att hålla koket igång gentemot farten man hade under uppvärmning till koket) under 20 minuter så handlade det om max. enstaka gram mer i gas än att koka upp 0.5 liter vatten - dvs. runt 8-9 gram gasol totalt, skulle man göra 4 portioner så kanske 2-3 gram till i gasol, mest för att det är mer vatten att värma upp till kokning medans sjudningen när det väl är kokvarmt knappast drar mer gas över tiden än innan.

Har man rätter som klarar sig med en uppkok och sedan eftersvällning i termos/grytmysare så spar man ännu mer gas, dock är själva uppvärmningen av matvara till 100 grader en betydande post i totalen även vid långkok.
 
Tack xxargs för (som vanligt) gediget faktastöd, bekräftar ju rätt väl det man har "på känn" efter ett tids praktik.
 
På vilket sätt drar en tryckkokare mindre energi än en vanlig gryta?

Högre temperatur och kortare tid, men även pga av att mycket mindre vatten används.

I min tryckkokare hemma (8,5 liter) använder jag 2,5 dl vatten.
Maten ångkokas under tryck.
När allt är varmt upprätthåller man arbetstrycket med ungefär samma effekt som vid vanlig kokning.

Men jag ställer mig tvekande till vinsten i fält. GSIs tryckkokare väger över kilot. På väldigt hög höjd är det såklart en annan sak.
 
Ja men frågan är ju om det går åt mindre energi... Det går ju åt enormt mycket mer energi att förånga vatten än att värma det.

Visserligen rätt, men det är inte så det funkar i en tryckkokare.

Det man gör i en tryckkokare i praktiken är att man kokar upp med lock men med öppen ventil. Sen låter man det koka i typ 30 sekunder så att det blir ånga i hela kastrullen, varpå man stänger regleringsventilen. Då har man ett slutet kärl med ånga som leder värmen bra. Trycket höjs så att ångan blir 120 grader.
När man håller värmetillförseln på rätt nivå så släpps inget ut ur kastrullen. Den är knäpptyst. Därför blir det inte heller någon mer förångning. Man behöver bara tillföra värme för att kompensera den värme som tappas från kastrullen via ledningsförluster till omgivningen.

GSI-kokaren har den äldre konstruktionen med viktreglerad ventil. Den släpper ut direkt om trycket blir för högt, och kräver därför litet finlir. Moderna fjäderventiler klarar av mer slarv innan de öppnar upp.


Om jag ska koka en hel stek på 1,5 kg till den grad att den faller isär av sig själv så kokar jag upp mina 2,5 dl vatten, sänker pannan till typ 5an (plattan går till 9) och låter det stå i en timme. Efter halva tiden kan jag sänka till 4an.
Skulle jag göra samma sak i en vanlig kastrull skulle jag behöva koka upp jättemycket vatten, ha plattan på ungefär samma, och sen koka i drygt 2 timmar.

Det lilla som försvinner ur ventilen är försumbart i förhållande till vinsterna.
 
Senast ändrad:
Trycket höjs så att ångan blir 120 grader.
D.v.s. grytan blir varmare. Högre delta-T ger då högre förluster från grytan.

Och hur mycket energi går det åt att höja trycket? Det kan ju inte gå åt noll energi, det skulle bryta mot fysikens lagar.

Så hur man än ser det så lär det gå åt mer energi än att värma vattnet till 99 grader och sen har grytan i en grytmysare.
 
D.v.s. grytan blir varmare. Högre delta-T ger då högre förluster från grytan.

Och hur mycket energi går det åt att höja trycket? Det kan ju inte gå åt noll energi, det skulle bryta mot fysikens lagar.

Så hur man än ser det så lär det gå åt mer energi än att värma vattnet till 99 grader och sen har grytan i en grytmysare.

Vi pratar nog om olika saker.

Givetvis går det åt mindre energi att värma till 99 grader och ställa i grytmysare, än att koka i 20 minuter.

Jag pratar om att det är effektivare att tryckkoka något än att koka det under normalt tryck.

Som jag sa tidigare ser jag inte poängen med tryckkokare i fält, om man nu inte ska laga vanlig mat på 6000 möh.
 
Lösligheten för snabbkaffe i kallt vatten är inga problem. Sedan är det ju en fråga om tycke och smak.
*Vanligt snabbkaffe alla Nescafe tycker jag smakar dålig både varmt och kallt.
*Finns andra sorter som är ok kallt.
*Sedan finns de vissa sorter som jag tycker är goda kallt och som jag ofta dricker när jag är ute i naturen. dessa är främst smaksatta cappuccino t.ex. Gevalias med Daimsmak (smakar som choklad med kaffesmak)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
carl_ Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor Kök och brännare 57

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.