STF beslutade idag att stänga alla sina fjällstugor den 30/3

Stugorna stänger.
Fjällstationerna håller öppet.

I praktiken så är det väldigt, väldigt tomt även på fjällstationerna. Ingen risk för trängsel.

Jag hoppas att det står sig även till påsk men oroas litet över att folk kanske planerar om sin fjällvistelse i stället för att avstå. Hoppas ändå att du får rätt, Vi får väl se!
 
Jag hoppas att det står sig även till påsk men oroas litet över att folk kanske planerar om sin fjällvistelse i stället för att avstå. Hoppas ändå att du får rätt, Vi får väl se!

Så är läget just nu. Jag jobbar i närheten en av STF:s fjällstationer och har sett/hört det själv. Det gäller de flesta turistanläggningar.
 
Nu behöver STF all hjälp för att klara sig genom krisen. Idag startade vi en insamlingskampanj. Här kan ni läsa hur ni gör för att stötta, om ni vill såklart, här kan ni också läsa om varför STF behöver stödet. Sprid den gärna i era kanaler. www.svenskaturistforeningen.se/raddaSTF

Ja vi får väl dela risken då, har nu köpt ett digitalt presentkort som jag hoppas STF finns kvar så jag kan utnyttja det. För även om jag flera gånger kommit med kritik mot STF så vill jag ha er kvar och har genom året bott en hel del hos er, både i och utanför fjällen.

mvh Christian
 
Jag gjorde något liknande, jag girerade en skvätt direkt till deras BG...
Jag vill också att STF finns även efter det här mikrobproblemet...
 

avslutad210712

Gäst
Jag är en av de som kritiserat STF en hel del senaste åren.

Dessutom hade jag inte tänkt lösa medlemskort i år av olika anledningar.

Men nu är det självklart att jag löser det.

Vad händer om STF går omkull?

Jag klarar mig såklart. Tror jag.

Jag kan planera mina vandringar, Bor alltid i tält och fixar maten så det räcker men till skillnad från många andra tycker jag inte att ensam i fjällen utan att träffa andra är det roligatse.

Dessutom. Har inte fjällvandrat på två år av olika anledningar men den sista var "skojig" när vi drabbades av camfylobakter (stavning) var inte skoj men att komma ner till Abiskojaure-stugan och köpa köttbullar i gräddsås var gudomligt. Det skulle vi inte kunna göra om stugorna läggs ner.

För övrigt skulle jag knappast äta Felix köttbullar i gräddsås i normala fall men då var de gudomliga.
 
2018 - 311 miljoner kr i omsättning
2020 med 1 månad Coronakris - bankrutt

www.allabolag.se/5564154259/svenska-turistforeningen-stf-aktiebolag

Det är inget unikt med detta idag, många bolag som skriker samma sak nu med Coronakrisen. Det gör mig dock misstänksam att vissa utytttjar krisen för att spara in på kostnader. Man vill inte tänka så men tyvärr tror jag att sånt sker och man måste kunna ifrågasätta trovärdigheten. Jag lider med de som blir sparkade men betalar man in medlemsavgiften så jag kan inte säkert veta att den inte går till att avlöna VD exempelvis.
 
Så är det. STF är ju numera ingen ideel organisation i första hand, utan mest ett vinstdrivande företag. De ska bemötas därefter. Det fula är att de fortfarande spelar med "välgörenhets-korten" för att få in mer deg. Det rimliga borde va att stänga ner stationerna också. Buffert till en nedstängning hela 2020 (inkl sommaren) måste finnas, annars driver man inte sitt företag på ett hållbart sätt. Gäller ju inte bara STF utan ännu mer alla dessa bidragssökande företag nu i kristid. Patetiskt att ropa konkurs efter en månad utan normala inkomster.

Tror du på allvar att turistföretag har en årsinkomst sparad som buffert för att klara ett helt år utan intäkter? L O L

Du driver väl förstås företag själv och har 300 miljoner buffert ifall att...
 
Isterbuk nämner ett problem som STF onekligen har. STF som organisation är en ideell förening som lika onekligen tillhandahåller viktig infrastruktur för fjällvandrare och liknande folk.
Men STF AB som driver både stugorna och fjällstationerna är ett aktiebolag som drivs på ett kommersiellt och därmed vinstdrivande sätt.
Man har en VD som har en årslön i miljonklassen (jag tror att i detta forum nämndes en lön på 2 miljoner/år, jag vet dock inte om siffran är korrekt). Att tillhandahåller båtar för fjällvandrare anses inte längre ingå i kärnuppgiften, däremot verkar finrestauranger i väglöst land ingår i kärnuppgiften (ni minns diskussioner i detta forum om båten över Akkajaure och restaurangen på Sylarnas station). Övernattningarna på fjällstationer, även de som ligger vid bilväg, kostar lika mycket som 3-4 stjärniga hotell, fast standarden och servicen är ett vandrarhems. ...
Så visst finns det en konflikt mellan den ideella organisationen som STF har varit och fortfarande är som föreningen och den kommersiella verksamheten som STF AB bedriver.

Nu är det förstås så att STF AB (helägt av STF) flera år i rad redovisat förlust, medan STF, flera år irad, redovisat ett överskott (det är väl medlemsavgifter och bidrag som spelar in här).

Vari består konflikten?

Jag tog upp frågan om STFs sjunkande överskott i en tidigare tråd. För 2018 var detta 1,7 miljoner, drygt en halv procent av omsättningen.
 
Så är det. STF är ju numera ingen ideel organisation i första hand, utan mest ett vinstdrivande företag.

"I första hand"? "Mest"? Det går väl inte att gradera på det viset. Antingen är en verksamhet ideell, eller är den det inte. Det är ett väldefinierat juridiskt/ekonomiskt begrepp. Motsatsen till vinst är förlust.
 
Jag har betalat mdelemsavgift till STF rätt många år. Tidigare var jag med i DNT, men dels utnyttjar jag knapptalls deras anläggningar, dels är DNT, till skillnad från STF, inte med i HI. På vissa vandrarhem på kontinenten måste man vara medlem i HI för att ens få övernatta. Jag ska fundera på om det är lönt att stötta STF med mer än årets medlemsavgift (redan betald, förstås).

Min senaste fjällvandring i Sverige var i Jämtland 2017, 8 nätter i tält. Min senaste fjällvandring var 2019 i Norge, med avbrott efter 5 dagar (olycka).
Gvetvis tält (plus en natt på sjukhus och en på Voss VH).

Min senaste bergsvandring var i Schweiz, 9 dagar: 4 fria nätter, 3 på camping, 1 på pensionat, 1 i sovsal på San Gottardo och 1 i SAC-stuga. Så ngn glädje av medlemskap i SAC, CAI, OeAV, har jag inte heller. Jag fyllde 75 på min senaste tur och har efter 865 vandringsdagar ont om idéer; därtill fick jag väldiga ryggproblem i Schweiz. Så jag tror det är slut med utlandsvandring; däremot kan det bli av med turer i Småland,
Blekinge och Skåne om kommunikationerna funkar och så gamla som jag ska tillåtas beblanda sig med andra.
 
Jag fattar inte riktigt vad problemet är. Stugorna är det väl bara att låsa dörren till och gå därifrån? När krisen är över så öppnar man igen. Kan väl inte finnas några fasta utgifter direkt? Med fjällstationerna kan det ju kanske vara lite knepigare men till slut kommer det ju inte vara mycket att välja på. Säg upp all personal och stäng ner tills det går att öppna igen.
 
Tack

Ja vi får väl dela risken då, har nu köpt ett digitalt presentkort som jag hoppas STF finns kvar så jag kan utnyttja det. För även om jag flera gånger kommit med kritik mot STF så vill jag ha er kvar och har genom året bott en hel del hos er, både i och utanför fjällen.

mvh Christian

Tack Christian för ditt stöd. Det är helt ok att ha olika åsikter ibland;)
//Jenny
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...