STF beslutade idag att stänga alla sina fjällstugor den 30/3

Tycker det är bra.
För vad händer om man råkar bli smittad?
Tänk på att i dessa regioner där fjällstugor finns har inte möjlighet till mycket drabbade folk.
 
Ganska väntat att dem låter deras kassakor vara öppna medans man stänger dem mindre lönsamma stugorna.
Smart drag ur ett företagsynpunkt. Stf måste ju gå runt. Samtidigt ser det politiskt väldigt bra ut när man stänger stugorna på detta sätt.

Så är det. STF är ju numera ingen ideel organisation i första hand, utan mest ett vinstdrivande företag. De ska bemötas därefter. Det fula är att de fortfarande spelar med "välgörenhets-korten" för att få in mer deg. Det rimliga borde va att stänga ner stationerna också. Buffert till en nedstängning hela 2020 (inkl sommaren) måste finnas, annars driver man inte sitt företag på ett hållbart sätt. Gäller ju inte bara STF utan ännu mer alla dessa bidragssökande företag nu i kristid. Patetiskt att ropa konkurs efter en månad utan normala inkomster.
 
Så är det. STF är ju numera ingen ideel organisation i första hand, utan mest ett vinstdrivande företag. De ska bemötas därefter. Det fula är att de fortfarande spelar med "välgörenhets-korten" för att få in mer deg. Det rimliga borde va att stänga ner stationerna också. Buffert till en nedstängning hela 2020 (inkl sommaren) måste finnas, annars driver man inte sitt företag på ett hållbart sätt. Gäller ju inte bara STF utan ännu mer alla dessa bidragssökande företag nu i kristid. Patetiskt att ropa konkurs efter en månad utan normala inkomster.

Hur då "måste finnas"? Det är inte offentliga sektorn det handlar om, eller företag som storbanker och IT-jättar. Jag tror inte du förstår de förutsättningar som gäller för företag/organisationer i turistbranschen. Eller så beror dina svepande åsikter bara på att du är arg på något. Bättre i så fall med en saklig analys och kritik som är konstruktiv.
 
Isterbuk nämner ett problem som STF onekligen har. STF som organisation är en ideell förening som lika onekligen tillhandahåller viktig infrastruktur för fjällvandrare och liknande folk.
Men STF AB som driver både stugorna och fjällstationerna är ett aktiebolag som drivs på ett kommersiellt och därmed vinstdrivande sätt.
Man har en VD som har en årslön i miljonklassen (jag tror att i detta forum nämndes en lön på 2 miljoner/år, jag vet dock inte om siffran är korrekt). Att tillhandahåller båtar för fjällvandrare anses inte längre ingå i kärnuppgiften, däremot verkar finrestauranger i väglöst land ingår i kärnuppgiften (ni minns diskussioner i detta forum om båten över Akkajaure och restaurangen på Sylarnas station). Övernattningarna på fjällstationer, även de som ligger vid bilväg, kostar lika mycket som 3-4 stjärniga hotell, fast standarden och servicen är ett vandrarhems. ...
Så visst finns det en konflikt mellan den ideella organisationen som STF har varit och fortfarande är som föreningen och den kommersiella verksamheten som STF AB bedriver.
 
Så visst finns det en konflikt mellan den ideella organisationen som STF har varit och fortfarande är som föreningen och den kommersiella verksamheten som STF AB bedriver.

Yepp. Och som perspektiv. Den framfördes även på 1930-talet, så inget nytt under solen.

STF har ju under många år haft en monopolliknande ställning inom en del områden, och med detta följer ett stort ansvar, som jag personligen inte tycker de alltid tar. Men att som en annan tycka att de ska ha ett års omsättning på banken är orimligt. Det är det inga bolag som har.
 
Yepp. Och som perspektiv. Den framfördes även på 1930-talet, så inget nytt under solen.

STF har ju under många år haft en monopolliknande ställning inom en del områden, och med detta följer ett stort ansvar, som jag personligen inte tycker de alltid tar. Men att som en annan tycka att de ska ha ett års omsättning på banken är orimligt. Det är det inga bolag som har.

Som du säger, inget nytt under solen. Intressant att läsa att diskussionen är snart 100 år gammal.

Visst, ett års omsättning på banken har väl bara storföretag.
 
Så är det. STF är ju numera ingen ideel organisation i första hand, utan mest ett vinstdrivande företag. De ska bemötas därefter. Det fula är att de fortfarande spelar med "välgörenhets-korten" för att få in mer deg. Det rimliga borde va att stänga ner stationerna också. Buffert till en nedstängning hela 2020 (inkl sommaren) måste finnas, annars driver man inte sitt företag på ett hållbart sätt. Gäller ju inte bara STF utan ännu mer alla dessa bidragssökande företag nu i kristid. Patetiskt att ropa konkurs efter en månad utan normala inkomster.

Buffert för ett år....

Klarar din egen privatekonomi av att tappa all inkomst under ett helt år?
 
Smittorisk på stationerna

Om nu alla stugor stänger så borde det innebära att beläggningen på stationerna ökar väsentligt. Hur mycket mer gäster har man beräknat att man kan ta emot utan att smittorisken blir för stor?
 
Ganska väntat att dem låter deras kassakor vara öppna medans man stänger dem mindre lönsamma stugorna.
Smart drag ur ett företagsynpunkt. Stf måste ju gå runt. Samtidigt ser det politiskt väldigt bra ut när man stänger stugorna på detta sätt.


Det värsta med att vara ett stort företag måste ju vara att det alltid finns en skara människor som är övertygade om att stora företag är ondskefulla. Att de aldrig skulle ta en ekonomisk smäll för ett högre syfte.
(Det skulle vara kul att veta exakt vart gränsen går. Är det vid en viss omsättning, eller är det godtyckligt?)

Även stora företag kan såklart vara ansvarstagande och göra det rätta, helt utan baktankar.
 
Buffert för ett år....

Klarar din egen privatekonomi av att tappa all inkomst under ett helt år?

Jag har ca en årslön på banken för att användas vid behov ja. Hade jag haft ett företag så hade jag haft samma inställning - sett till att ha en god kassa för oförutsägbara utgifter och inte bara investerat rubbet. Aldrig förstått mig på slösa-inställningen. man vet aldrig vad som händer.

Cash is king! och ta eget ansvar.

Jag har inget emot STFs medlemsdel, men de har ju valt en väg där de på sätt och vis får skylla sig själva om pengarna tar slut. Tycker det är svårt med trovärdigheten för STF att samtidigt vara medlemsförening och ett AB. Det lär ju skyfflas pengar mellan dessa delar, så jag ser dem som ett och samma bolag.
 
Stugorna stänger.
Fjällstationerna håller öppet.

I praktiken så är det väldigt, väldigt tomt även på fjällstationerna. Ingen risk för trängsel.
 
Hjälp STF ur krisen

Hej, jag började skriva ett inlägg där jag tackade för alla de fina, förstående, stöttande kommentarerna... men då hade jag missat sid två i denna tråd...

Snälla, snälla, sluta spekulera, sluta dra egna slutsatser. Allt finns att läsa i vår årsberättelse och är det någon fråga vi missat att besvara där är du varmt välkommen att kontakta mig eller någon annan på STF. Vi har inga hemligheter. https://www.svenskaturistforeningen.se/om-stf/arsberattelser/

Tillbaka till mitt tack. Tusen tack till er alla som har skrivit här, eller kontaktat oss på annat sätt de senaste veckorna. Tack! Det är jäkla tufft nu, Idag har jag till exempel lagt ut en nyhet på vårt intranät om att 60% av mina kollegor på huvudkontoret är uppsagda eller permitterade... Det gör ont. Alla mina kollegor är sanna eldsjälar, skulle säga att 99 procent jobbar på STF just för att det är STF. Man går till jobbet med stolthet, man känner att man på riktigt gör skillnad och inte bara för sig själv utan för generationer framöver.

Nu behöver STF all hjälp för att klara sig genom krisen. Idag startade vi en insamlingskampanj. Här kan ni läsa hur ni gör för att stötta, om ni vill såklart, här kan ni också läsa om varför STF behöver stödet. Sprid den gärna i era kanaler. www.svenskaturistforeningen.se/raddaSTF

Förlåt om detta meddelande blev lite för personligt och långt från min sida, men jag har jobbat på STF i 15 år, en arbetsplats jag hade tänkt att stanna på några år, men det går inte att sluta frivilligt. Jag är otroligt stolt över allt STF gör. Mina kollegor, våra värdar, våra ideella eldsjälar...Det är ingen kassako, det är ingen som sitter och tjänar pengar på sista raden. Det är äkta.

Passar på att önska er alla en fin helg. Njut av naturen i din närhet.
Varma hälsningar Jenny Engström, kommunikationsansvarig på STF
Vill du nå mig finns jag på jenny.engstrom@stfturist.se
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...