Vinter-tälta utan erfarenhet, alla råd är välkomna!

Älskar att tälta och har erfarenhet och kunskap om det i godo!
MEN...Jag har bara tältat under vår och sommar halvåren hela tiden.
Har länge velat ta en lugnare skogsvandring för en helg under vinter tid, men det blir aldrig riktigt av...
Nu tänkte jag ta tag i det där "nästa vinter" och prova på det! Så svårt ska det väl inte vara ändå!?
Är ute mycket under vintern på dagtid och vandrar och lagar mat ute både själv och med barnen. Övernattning i kylan har däremot aldrig blivit av...
Det enda som jag egentligen saknar i utrustningen är då ett kamin tält, men det ska jag klara mig utan tycker jag. (Sovsäck har jag med komfort-10°)
Då jag står helt utan erfarenhet av övernattning vintertid så ber jag er om alla råd och tips ni har!
 
Max-ventilera för att minimera kondens.

Ha en sovsäck med komfort -20 eller kör med dubbla.

Mössa + buff.

Använd pulka istället för ryggsäck. Pulkan är stor, ta med en skön kudde.

Gräv en sittbrun i absiden.

Ta med diskborste för att borsta bort snön från skor/pjäxor. Minimerar fukt.
 
Träna i närheten av hemmet eller bilen till att börja med, så du har en utväg om det skulle bli för kallt.

Utöver vad som har skrivits ovan så är även en varmvattenflaska bra att ha. Koka upp vatten och häll i en flaska som tål det, slå in flaskan i sockor och ha med i sovsäcken.

Lycka till!
/OJ
 
Då jag står helt utan erfarenhet av övernattning vintertid så ber jag er om alla råd och tips ni har!

Allt beror ju på var du tänkt tälta, hur länge du ska vara ute samt hur långt från civlisationen. Speca lite mer hur du tänker så är det lättare att ge råd.

Stor skillnad på Kiruna och Landskrona, på en övernattning och en veckortur, liksom en tältning bredvid bilen jämfört med tre dagar in i Sarek.

Men det är klart du ska testa!

/A
 
Det jag tycker är minst lika viktigt som sovsäcken är liggunderlag - se till att isolera dig väl från markkylan, ev dubbla . med delvis överlapp får du dessutom lite större yta, även om del bara blir enkel-isolerad.
Prova hemma på tomten eller liknande först så du enkelt kan retirera om det blir fel.
MItt tips är mycket under sig, lite på sig och mycket över sig. Blir man svettig i sovkläderna är fukten kvar och kyler. Bättre med mindre på sig, undantag möjligen mössa. Lägg hellre tjocktröjan ovanpå sovsäcken än ha den på dig på kroppen.

Ta en lagom rask promenad före du kryper ner så du är varm då du börjar, men inte svettig. Att kissa det sista man gör kan bespara dig att gå upp i kalla natten.
Att göra en thermos varmt på kvällen som kan avnjutas direkt på morgonen, kanske redan på vägen ur sovsäcken. kan vara skönt

Lycka till!

/Patrik
 
En vintertur med är pulka enklare än att åka med ryggsäck. Man behöver inte vara lika noga med att få ner volymen och vikten och kan kosta på sig lite extra kläder och mat vilket gör livet lättare.
Det är dessutom ganska svårt att skida med en tung ryggsäck, är det löst före så sjunker man dessutom djupare med skidorna.

Överhuvudtaget är det bra att ha ordning och reda på sina grejer och gärna utforma ett system där man förvarar sina saker på samma ställe varje gång.

Ett handfast tips är att ha fångremmar på vantarna, blåser en vante iväg blir det jobbigt. Dessutom väldigt praktiskt att bara kunna släppa handskar och stavar om man behöver göra nåt utan vantar.
 
Dubbla sovsäckar rekommenderar jag också.

Sov ute i -25°C i lumpen med sovsäcksystem 2000, dvs dubbla sovsäckar och enmanstält. Inga som helst problem att sova. Däremot var det var oerhört jobbigt att kliva upp i kylan på morgonen och ta på sig ett par stelfrusna kängor.
 
Beroende på snödjup så bhöver du snötältpinnar. Snön som tältet ska stå på bör packas ordentligt. Väldigt lös snö tar mig o barnen en timme att packa. Jag har med snöskor att packa snön med, skidor e för smala, men vi har bara gjort base-camp. på tur kan man oacka med pulkan. Men se oxå till att ha med stabila tältpinnar o hammare ifall du måste dra ner dom i tjälen. Ett alternativ e snöankare i form av plastpåsar lr dedikerade som finns att köpa.
Dubbla sovsäckar i system e bra o då bör den yttre vara av bredare mått. Jag använder innersäck i dun o yttersäck i syntet eftersom kroppen avger fukt o då e d bättre att fukten hamnar i syntetdelen än i dundelen. Vi sträng kyla kommer kondenspunkten ligga inne i sovsystemet.
 
Envar behöver sin snöborste för att ta bort snön från kängor och kläder, ta inte till för liten.
Bra grävspade är också en praktisk sak.
Snötältpinnar kan man göra själv av 6 mm plywood remsor, likaledes snösäckar för linfäste vid ringa snödjup eller hård skare under snötäcket.
En stor kniv, lapphuggare eller trädgårdsspade för att göra hål på skaren för tältpinnarna.
Rejält med mat, gott humör och gärna pulka. Mer bränsle och större kokkärl då ni måste smälta snö för att få fram det behövliga vattnet.

go tur
 

Liknande trådar