Kvarbliven t-röd i brännaren ner i packningen?

Det är ju inte en helt ovanlig orsak till magåkomma att bränslet läckt ut i kastrullen. Att förvara brännaren någon annanstans i packningen kan vara en god idé. Då kan man dessutom packa ihop köket medans man väntar på att den ska svalna om det är ett problem.

Lite märkligt att de inte bytt ut mot någon form av silikonpackning som ju tål betydligt högre temp än gummi men det kanske är svårt/dyrt att få dem att tåla även alla variationer av bränslen. Att byta själv är nog ingen bra idé om man inte har en silikonpackning som specifikt tål bränslet.

/G
 
Lite märkligt att de inte bytt ut mot någon form av silikonpackning som ju tål betydligt högre temp än gummi men det kanske är svårt/dyrt att få dem att tåla även alla variationer av bränslen. Att byta själv är nog ingen bra idé om man inte har en silikonpackning som specifikt tål bränslet.

/G[/QUOTE]

Det har nog sina randiga skäl. Det är allmänt känt att "silikongummi" är mindre motståndskraftigt mot mekanisk påverkan som den skjuvning innebär när man skruvar åt locket. Antar att man har valt den bästa kompromissen efter många års erfarenhet. Annars är det ju bara att mäta ringen och `klicka hem´ en i önskad kvalitet från nätet.
 
Det är ju inte en helt ovanlig orsak till magåkomma att bränslet läckt ut i kastrullen. Att förvara brännaren någon annanstans i packningen kan vara en god idé. Då kan man dessutom packa ihop köket medans man väntar på att den ska svalna om det är ett problem.

/G

Har du fått magåkommor beror dom på annat!
T-röd och Tenol smakar så illa att det äter man inte av misstag. Man får nog anstränga sig för att få i sig det.
Lyckas man svälja en klunk så kommer den upp med vändande post.
Det räcker att spilla lite på fingrarna och råka slicka, för att tappa aptiten.

Metanol är så giftigt att omedelbar läkarvård anmodas, Många har dött av metanolförgiftning. (smakar ingenting)

Läkarsprit blir man bara gladare av.

Blir du dålig så kan det vara din matlagning :)
Jag har blivit dålig av myggmedel vid camping när jag var yngre.
Många av dom myggmedel som fanns då är numera förbjudna.

/John
 
Jag rekommenderar Spisbränsle från tex Biltema. Betydligt högre etanolhalt än tsprit eller tenol. Gjort för inomhuskaminer utan skorsten, så förmodligen snällare avgaser. Sotar definitivt mindre än Tenol.

........

Elanolhalt Biltema spritbränsle: 50-75%
Elanolhalt Biltema rödsprit: 60-100%
Etanolhalt tenol: 60-100 %
 
För att vara extra tydlig så riskerar man följande om man har för bråttom på med locket på en varm brännare: Packningen av gummit riskerar att smälta och sätter då igen kanalerna på brännarens kant coh du får väsentligt sämre effekt coh mer svårtänt, speciellt i kyla. Att göra rent från smält packning är inte heller något roligt pill-jobb, ju mer smält packning som runnit ner i kanalerna desto tråkigare. Luktar nog inte heller hallonbåt de kommande gångerna du använder köket utan snarare drifting-tävling, doft av bränt gummi alltså.

/Patrik, ni behöver inte fråga varför jag vet :)

Eller som min farsa gjorde - den var för varm, men inte så varm att packningen smälte, packningen hårdnade istället och fick sprickor vilket ju är mindre lämpligt om man dessutom har bränsle kvar i behållaren
 
...

Metanol är så giftigt att omedelbar läkarvård anmodas, Många har dött av metanolförgiftning. (smakar ingenting)

Läkarsprit blir man bara gladare av.

...

/John

Antalet som dör av etonal (läkarspriten) är mycket högre än de som dör av metanol. Dessutom är det inte säkert man blir gladare av läkarspriten, det kan lika gärna vara tvärtom.
 
Elanolhalt Biltema spritbränsle: 50-75%
Elanolhalt Biltema rödsprit: 60-100%
Etanolhalt tenol: 60-100 %

Det är något märkligt med Biltemas säkerhetsdatablad för rödsprit.
Det innehåller bara två ämnen.
Deras Lösningsmedelsdatablad för samma sprit innehåller 4 ämnen.

https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36951_SDB.pdf
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/DetergentIngredientDataSheet/36954_FS.pdf

Kemetyls datablad för Tenol anger etanolhalten till mindre än 75% vikt/vikt.
https://app.ecoonline.com/documents/msds/1000362/15939956_286_3cf26444422e71721d223bded9b73398.pdf

Det är även något konstigt med Säkerhetsbladet för Spisbränsle.
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/365841_SDB.pdf

Bilemas produktbeskrivning på etikett och nätbutik.
"
Etanolbaserat spisbränsle för användning inomhus i dekorationsspisar, etanolkaminer och kaminer utan veke. Brinner med klar låga. 100 % förnyelsebar råvara (ca 80% etanol). Vid förbränning omvandlas spisbränslet till koldioxid och vatten. Hällvänlig flaska, 1 l.
"
https://www.biltema.se/hem/inredning/bransle/spisbransle-2000034955

Jag hade biltemas etkett för spisbränslet och Kemetyls Säkerhetsdatablad för Tenol framför mig när jag skrev inlägget.
Nu är jag bara förvirrad.

På innehållsdeklarationer på mat behöver inte vatten anges, kanske det är likadant på säkerhetsdatablad?

/John
 
Senast ändrad:
Antalet som dör av etonal (läkarspriten) är mycket högre än de som dör av metanol. Dessutom är det inte säkert man blir gladare av läkarspriten, det kan lika gärna vara tvärtom.

Jag åsyftade att ren etanol i små mängder i mat troligen inte leder till magåkommor.

Dom som dör av etanol har oftast konsumerat betydligt mer etanol än den dödliga dosen för metanol.

Saxat från vikipedia.
"De flesta förgiftningsfall orsakas när metanol dricks som om det var etanol. Metanolens smak och lukt är snarlik den betydligt mindre farliga etanolens, varför förgiftningsfall förekommer regelbundet. Redan några centiliter kan vara dödligt om det dricks rent, men ofta sker intaget tillsammans med etanol vilket reducerar förgiftningsförloppet något."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol

/John
 
Senast ändrad:
Jag åsyftade att ren etanol i små mängder i mat troligen inte leder till magåkommor.

Dom som dör av etanol har oftast konsumerat betydligt mer etanol än den dödliga dosen för metanol.

Saxat från vikipedia.
"De flesta förgiftningsfall orsakas när metanol dricks som om det var etanol. Metanolens smak och lukt är snarlik den betydligt mindre farliga etanolens, varför förgiftningsfall förekommer regelbundet. Redan några centiliter kan vara dödligt om det dricks rent, men ofta sker intaget tillsammans med etanol vilket reducerar förgiftningsförloppet något."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol

/John

Sen finns det historier om alkisar som går till sjukhus för att få en midicinsk fylla genom att säga att de druckit träsprit/mentanol då behandlingen vid förgiftning är noga kontrollerat och avvägt intag av etanol, då kroppen i första hand tar upp etanol och i andra hand metanol och har kroppen fullt upp med att ta hand om etanol så åker metanolen rakt igenom och ut med urinen, utan att tas upp.
Sanninge eller bara skröna vet jag inte.
Oavsett, inget att labba med hemma. Träsprit är giftigt och ska inte intas.

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...