Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck?

Hej,
Jag vet att detta är helt fel underkategori, men jag får faktiskt inte upp den röda "ny diskussion" knappen på vare sig "utrustning" eller "vandring".
En administratör är välkommen att flytta inlägget till korrekt avdelning av forumet.
Nu min fråga; vet någon var jag hittar en fysisk butik med stort, helts jättestort, utbud av kvalitetsryggsäckar.
Jag hade lite otur, erkänner att jag är Osprey-fixerad, men efter mycket läsande fram och tillbaka bestämde jag mig sist för Kyte 46, stl S/M. En supersäck. Men, jag är några cm för kort. Ville jag få höftbältet där det borde sitta fick jag göra axelremmarna och bröstremmen så korta att de förra skavde mot axlarnas framsida.
Nu måste jag inse det finns andra märken, men vill kunna prova säcken för att ännu en gång inte köpa ett dyrt misstag.
Jag har tio mil till Jönköping, 12 till Jönköping samt 14 till Kalmar. Jag är vilig åka upp till Stockholm, kan överväga bege mig till Borås/Göteborg och vad som finns mellan Eksjö-Borås.

Vore så tacksam för hjälpen, eller rekommendationer från kvinnor som är max 160 cm. Säckens volym bör vara runt 45 liter. 36 är för litet och 50 är något mer än vad jag behöver.
 
Senast ändrad:
Tack snälla ni,

skall kolla länkarna; härligt med någon som försöker få mig inse det finns fler märken att välja mellan!

Men som sagt; i första hand någonstans med ett rejält utbud i fysisk butik så man kan prova.

Insåg just jag skrivit 10 mil till Jönköping och tolv mil till Jönköping. Nejdå, sträckan varierar inte, men jag har tolv mil till Linköping.
 
Tack snälla ni,
-------------------------------------
Men som sagt; i första hand någonstans med ett rejält utbud i fysisk butik så man kan prova.
-----------------------------------------------

Uthuset har fysisk butik. Ligger i Skärstad norr om Huskvarna. De hävdar att vad du ser på deras hemsida har de också i den fysiska butiken.
 
Även om det kan kännas praktiskt att prova i butik så kan du även beställa online och prova hemma. Många har både gratis frakt och retur vilket gör att du inte betalar för att bara prova. Dock kan man inte prova hur mycket som helst, du får betala om det uppstår skador/slitage. Kan även kännas lite mer stressfritt att göra alla konstiga övningar i hemmets trygga vrå istället för framför en försäljare :)

/G
 
Mmm,
du har rätt G. Erkänner planen är beställa online. Brukar löna sig. Så, därför jag vill prova först. Fräckt beteende, jag vet. Men när allt är mycket billigare i andra länder är det svårt inte falla för frestelsen.
De måtte väl vara vana vid att man vill ha säcken fylld och utföra gymnastikprogram? Ska man köpa kängor går man ju omkring i dem lite i affären?
Jag har skrivit till Uthuset och frågat om utbudet för kvinnor i min storlek. Får se vad de svarar. Tar dock gärna emot tips på fler butiker.
 
Hej,
tycker det är meningslöst att beställa hem och inte bra för miljön heller.
Du får mycket hjälp i butiken, en kunnig försäljare ställer in säcken för dig. Jag köpte min Gregory 40L i friluftsbutiken Fjällsport i Göteborg. Har sedan tidigare en Gregory Deva 65L och är jättenöjd med bägge. Osprey passade inte min rygg när jag provade. Nu är jag 170cm.
Med vänlig hälsning, Veni
 
Mmm,
du har rätt G. Erkänner planen är beställa online. Brukar löna sig. Så, därför jag vill prova först. Fräckt beteende, jag vet. Men när allt är mycket billigare i andra länder är det svårt inte falla för frestelsen.

Sedan klagar folk om butiksdöden...
Visst kan det vara befogat att beställa hem när kanske artikeln / storleken inte finns i affären. Men just artiklar som ryggsäckar som måste provas och ställas in så den passar ens rygg skulle jag aldrig köpa online.
Det finns ett ordspråk: den som köper billig köper dyrt (att beställa från utomlands). Men kan så klart funkar om man vet exakt vad man vill ha.
 
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3078302
Sitter som ett smäck på mig (160). Jag avfärdade alla de uppenbara alternativen innan jag hittade den här. Älskar den. Större än du önskade och för att göra tipset ännu värre så går den inte att köpa längre.
Köpt i Fjällsport-butik. Det är ju rätt dyrt där men de saker jag har köpt har ändå inte varit så farligt dyra när allt kommer omkring och man får ju inte med sig nån skit hem i alla fall.

Men Mammut kan nog vara ett bra spår. När jag kollade runt lite utan att hitta någon kvinno-modell noterade jag att de åtminstone anger rygglängd: https://www.outdoorexperten.se/p-46360-mammut-trion-spine-35.aspx

Dessutom är de bra, genomtänkta detaljer som är lätta att hantera i alla situationer.

Lycka till!
 
Tack för alla tips! Och, för smällen på fingrarna!
Men, angående transport så fraktas varorna även till butik och inte alltid i bulk. Inte tänkt som ett argument, bara ett påpekande. Butiksdöden är jag väl medveten om, men det är svårt att vara lojal när man inklusive transport betalar en halv tusenlapp mindre.

Jag ska kolla upp alla era tips, och väntar på att höra av Uthuset.

Exped passar mig tyvärr inte, men Mammut har jag aldrig provat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
freka586 Var prova TNF Prophet 65? Transportera 15
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
majjen Var hittar jag många ryggor? Transportera 17
empans Var hyr ni bil? Transportera 9
TheDude Höftbältets placering. Exakt var? Transportera 16
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Reichhi Lightwave Ultrahike 60 - Var att köpa? Transportera 0
pal2 Golite Quest - Var köpa? Transportera 9
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
fson Var köpa stora kraftiga plastpåsar? Transportera 6
estetdrägg Vita blixten - var köpa i stockholm? Transportera 10
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
perdans större kylbox - hitta var Transportera 5
Monika1 Var reparera trasig ryggsäck bäst? Transportera 4
Tidenztand Gungner var hittar man den. Transportera 0
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
lllusion Var hittar man Vaude försäljare? Transportera 6
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
JosseRitzman Var kan jag köpa Modan Ryggsäck Transportera 5
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
pqrstuv Var köpa FlashFlo eller Day Trekker? Transportera 0
mzr Var finns Karrimor? Transportera 3
tanya var köpa ryggsäck Transportera 14
esno DaKine var i Stockholm ? Transportera 0
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Var köper man Berghaus? Transportera 2
FruNalleman Vilka damsäckar är värda att prova? Transportera 17
hansthomas Nån som prova nya Alpinist? Transportera 5
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
magni Prova ryggsäck i gbg? Transportera 2
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14

Liknande trådar