Karl Hedin-fallet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En fråga. Bortser nu ifrån om Hedin är skyldig eller ej men jag får inte ihop detta som är klippt ur expressen.
Industrimiljardären häktades i dag misstänkt för grovt jaktbrott – 69-åringen ska ha tjuvjagat varg, lo och kungsörn.

Och är gammal jaktkamrat till Leif GW Persson.

– När jag hörde om denna miljardär som gjort det här föll mina misstankar omgående på honom, säger Leif GW i Brottsjournalen.

En varg tar jägarens byte och hotar hunden. Där ser jag ett argument för inte gilla varg. Lo tar får så där finns även ett argument. Men för kungsörnen ser jag inget argument.

Kungsörn tar skogsfåglar (Tjäder, Orre, Ripa) hare, renkalvar samt har även gett sig på jakthundar.

Sen kanske det finns de som vill ha en uppstoppad kungsörn som trofé?
 
Menar du att han borde skänka bort böckerna?
Är det att han tar betalt för böckerna eller att han signerar dom som alla andra författare brukar göra (vissa andra även miljardärer) som är lustigt ?

Vad han borde göra lägger jag mig inte i.


Men, med tanke på bokens syfte samt att Karl är miljardär, tycker jag det är lustigt att han även vill tjäna pengar på dem.
 
Vad han borde göra lägger jag mig inte i.


Men, med tanke på bokens syfte samt att Karl är miljardär, tycker jag det är lustigt att han även vill tjäna pengar på dem.

Du är alltså upprörd över att han inte skänker bort böckerna, mer än sakfrågan?
Svenska avundsjukan är så oklädsamt.
 
Du är alltså upprörd över att han inte skänker bort böckerna, mer än sakfrågan?

Det "lustiga" i sammanhanget är såklart att han "utnyttjar" den här jaktbrottshärvan för att ägna sig åt kraftig lobbying som han samtidigt försöker tjäna pengar på. Det är alltså metoderna som är "omoraliska", inte de bakomliggande motiven.

Det är klart att det är inte olagligt att bete sig som ett svin, men det är heller inget olagligt, eller ens konstigt, i att tycka att nån beter sig som ett svin. Och tyvärr tenderar folk som har mycket pengar att bete sig mer som svin än andra, eftersom de anser sig vara förmer än "vanligt folk". Att anse sig stå över lagen bara för att man råkar vara rik t.ex.
 
Det "lustiga" i sammanhanget är såklart att han "utnyttjar" den här jaktbrottshärvan för att ägna sig åt kraftig lobbying som han samtidigt försöker tjäna pengar på. Det är alltså metoderna som är "omoraliska", inte de bakomliggande motiven.

Det är klart att det är inte olagligt att bete sig som ett svin, men det är heller inget olagligt, eller ens konstigt, i att tycka att nån beter sig som ett svin. Och tyvärr tenderar folk som har mycket pengar att bete sig mer som svin än andra, eftersom de anser sig vara förmer än "vanligt folk". Att anse sig stå över lagen bara för att man råkar vara rik t.ex.
Med tanke på hur svinaktigt åklagare/polis agerat mot honom tycker jag (med flera) att det är på att han påvisar det. På det sätt kanske färre blir drabbade av sådant i fortsättning.
 
Fast det är väl bara han själv som påstår att behandlats svinigt? Eller finns det nån oberoende opartisk källa till det påståendet?
 
Du kommenterar ett fullt normalt beteende av en författare på bokturné som lustigt med hänvisning till hans förmögenhet.

Att inte erkänna sig avundsjuk skulle jag säga är legio när den svenska avundsjukan visar sig.

Du missar, återigen, eller väljer att blunda för (?) trots att jag markerat det med fet stil, att det är bokens syfte i kombination med att Karl är miljardär som gör det hela lustigt.

Någon här i tråden jämförde Karls beteende med JK Rowlings. Att hon sig säljer och signerar böcker ser jag inte som lustigt. Hennes böcker har ett annat syfte och hennes förmögenhet torde överstiga Karl Hedins med råge.

Jag antar att du utgår från dig själv när du skriver om "svensk avundsjuka"?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.