Långvarigt ont i fot

Vandrade i Somras och har sen dess haft väldigt ont i min fotknöl när jag har på mig skor som täcker dessa, så pass att jag ej kan gå med skorna mer än några meter. Vet ej varför eller vad jag kan göra åt det, har dessutom inga som helst problem när jag ej har skor som täcker fotknölen...

Någon som haft liknande problem och vet vad detta kan bero på och hjälp med att underlätta det...
 
Jag har tyvärr ingen aning om vad det beror på men har liknande problem.
Jag noterade redan i min ungdom att skor som gick över fotknölen inte fungerade på min fot, mycket p.g.a. knölen men även för att sådana skor gjorde att mina fötter inte kunde röra sig som de brukar.
För min del blev det inte något stort problem då jag istället valde att vandra i converse skor, vilka kan ses som den tidens barfotaskor. Det var mer utmanande i skol sammanhang när de tvingade på en skridskor, jisses vad ont det gjorde. I vandringssammanhang så fick man en hel del kommentarer om skovalet men det lärde man sig att ignorera, förförra sommaren var första gången någon kommenterade valet på ett intresserad sätt.
Tyvärr är det kanske inte en lösning för dig, att undvika sådana skor, men du är i alla fall inte ensam med problemet.
Vida stövlar fungerade för mig och nu när jag blivit gammal så klarar jag skor som täcker knölen så länge de inte sitter åt där men om de inte är mjuka så får jag ont ändå men det är nog en annan orsak.
 
Gör dig besväret att gå till en läkare, ortoped eller liknande. Det är tungrott att gå den vägen, men det lönar sig. Det är stor risk att du inte får någon effektiv hjälp här tyvärr.
Som att fråga någon som inte är bilmekaniker -Min bil låter konstigt, vad är fel? Det är svårt nog för en riktig bilmekaniker att svara på med den informationen.
 
Har haft det där problemet många gånger. Pga att mina fotknölar är stora blir de lätt inflammerade av skor som trycker mot dem, t.ex. kängor, pjäxor och stövlar. Vissa skor har jag fått sluta använda. Skor som är höga men med mjukare skaft fungerar bättre. Observera att trycket mot fotknölen kan uppkomma när foten sätts ner och belastas, dvs mer underifrån än rakt från sidan. Ibland har inflammationen suttit i uppåt ett halvår, men nu är jag bättre på att agera direkt och behandla. Brukar ha med mig Voltaren-salva. På barmark går jag numer mest i gummistövlar, men det finns risk då med.