Generell utrustning för utflykter, bl. a Sarek

Tack för ett ärligt, men samtidigt mjukt svar.
Själv kände jag lite samma sak, men min kamrat verkar tro att han kan bestiga Everest imorgon (överdrivet, men du fattar).
Har du bra tips på alternativfjäll? Halva grejen med Sarek är bristen på människor, att bara vara helt ensam ute i ingenstans. Kungsleden och allt lättillgängligt åker alltså bort.
Jag skulle fundera på leder som inte är så folktäta för en första tur. Du kan få massvis med förslag, ett som dyker upp i mitt huvud är Nikkaluokta till Unna Allakas och sedan vidare till valfri slutpunkt, men Riksgränsen/Katterjåkk eller Abisko är ju vanliga. Det är inte öde, men det är som sagts i tråden inte Sarek heller, och man passerar några stugor ifall man skulle behöva något. Man korsar Kungsleden men ser inte så mycket mer av den.

Vi har gjort långhelgsturer i Grövelsjön och Rogen under nationaldagshelgen, något jag vill slå ett slag för eftersom man får använda utrustningen och påbörja rutiner i lägret etc. Funkar rätt bra om man bor i Mellansverige och det är i regel barmark så långt söderut i början på juni.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
 

Liknande trådar