Everest basecamp

Hej!
Några funderingar angående Everest basecamp. Är det försent att åka i mitten av november? Blir det för kallt? Hur kan man själv ordna med bärare utan att åka på en arrangerad resa? Någon som känner till kostnaden? Måste man boka boende i förväg för att vara på säkra sidan? Andra bra tips?
Tacksam för svar. Siw
 
Ber om ursäkt för att jag skriver ett svar som inte är direkt kopplat till frågan, men jag har också intresse av vad som kan komma fram i den aktuella frågeställningen. Vad jag undrar (utöver det du frågar efter), är hur man gör med försäkring när man knallar omkring i detta området (Nepal generellt) ?

Min hemförsäkring täcker höjder upp till 2 000 meter, men över det måste man lösa en separat (olycksfalls)-försäkring. Någon som har något tips på en vettig försäkring för ändamålet och till ett anständigt pris ?
 
Jag och min sambo gjorde base camp för ett par månader sedan. Vi var klara precis i början av december efter tre veckors vandring. Började i Shivalaya och flög ut från Lukla.

Det började bli förbannat svalt om kvällarna och nätterna mot slutet men var helt klart överkomligt. Ta med ordentliga kläder och framförallt en bra sovsäck!

Bärare och guider gäller absolut att hitta på plats i Nepal, att hitta bra folk kan vara svårare tror jag, vi gick utan. Om du googlar runt lite så finns det en hel del information.

Såvida du inte ska åka med en stor grupp så behöver ni inte boka boende, i alla fall förutsatt att där är ungefär lika mycket folk som nu när vi var där.

Vi hade Lonely planets Trekking in the Nepal Himalayas som gav en hyfsad överblick om allt även om en del av informationen var lite utdaterad.
 

Liknande trådar