En längre tur med liten

Hej!
Vi är ett par som har fått en galen idé och behöver hjälp här. Har sökt runt på internet utan att egentligen fått några svar...

Idén lyder:
Vi skulle vilja göra gröna bandet. Detta skulle ske nästa sommar/sensommar. Vi vill ha våran son med oss som är strax över 1 år då.... Vi har funderat på huruvida man ska lösa det med all packning/mat/etc. och har kommit fram till att vi kan ju inte bära på allt själva. Därför tänkte vi eventuellt att man skulle försöka med packhäst. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Finns det möjlighet att hyra packhästar för så långa turer eller bör man köpa en? Vi har hästvana.
Och är det någon som har vandrat längre turer/expeditioner med en så pass liten?


Tacksam för svar!
 
Packhäst

Nu vet jag inte exakt hur Gröna Bandets sträckning är men förmodligen kommer ni att tvingas att gå i blockstensterräng uppe i fjällen. Det gillar nog inte hästen. Att gå runt kan ibland medföra miltals med extra vandring och kräver god orienteringsförmåga. (Jag såg en tv-film om någon som försökte gå med häst upp på Kebnekaise men dom fick lämna hästen.)
Ledsen att behöva "sabba" för er.
 
Låter tufft....

Hejsan,

Vi har varit ute på 4 turer med vår lilla grabb som numera hunnit bli 2 år och 9 månader. Först sommartur som liknar er idé när han var halvåret gammal, sen en vintertur i pulka när han var dryga ett år och sist två paddelturer. Längsta turen hittills har varit 10 dar.

Nu är ju inget omöjligt, men personligen hade jag inte velat gå hela gröna bandet även om det gick att ordna hästtransport. När vår son var ett år är det tveksamt att han hade gillat att bli buren så mycket varje dag in och dag ut. Sen har i alla fall vi undvikit vandring under den värsta delen av myggsäsongen vilket medför att vi knappast hade hunnit hela gröna bandet. Vi talar ju ändå om 140-150 mil

Nu hade jag inte gjort "vita bandet" heller då vi inte vill vintertälta med lillen förrän han blivit gammal nog att kunna berätta om han är kall. MEN, en längre tur mellan stugor hade inte varit någon omöjlighet. Det är betydligt enklare både för föräldrar och barn att färdas på vintern.

/ Stefan
 
+1 på Fjällkjell och oldtimers inlägg

Som tidigare grönabandare kan jag intyga att det är svår terräng på flera ställen som inte är lämplig för hästar och väldigt långt att gå runt. Och ni måste också ta er över minst en båt i lapplandsfjällen och de kommer med största sannolikhet inte acceptera en häst.

Enda sättet jag ser att det skulle vara möjligt att göra en sån vandring med barn (och nu pratar jag bara om logistiken) är att ha extremt många provianteringsställen. Alltså köpa mat på alla ställen det går och skicka väldigt många lådor. På så sätt skulle ni kunna minska hur många dagars mat och bränsle ni bär i taget avsevärt och kaaanske lyckas få ner packningsvikten till en acceptabel nivå
 

Liknande trådar