Snöig kamvandring i Japans Nordalper

Hej
Jag har under en längre tid funderat på en midvintertravers av Japans nordalper. Nu känner jag att det är dags och håller just nu på att planera för att genomföra projektet i januari- februari 2018.

Nord alperna ligger på Japans huvudö Honshu och får stora mängder snö varje vinter. En nästan obruten kam sträcker sig längs hela bergskedjan med en höjd på 1000-3000 m öh. Kamvandringen är ca 180 km lång men går i djup snö så jag har räknat på att den skulle ta ca 4-5 veckor.

Jag undrar dels om det är det någon som skulle kunna vara intresserad av att följa med eller om någon har gjort den innan och har några tips.

Om du känner dig träffad så ta gärna kontakt med mig.

/Magnus
 
Att kalla detta ett rejalt projekt ar nog inte att ta i.
Jag skulle nog anda vilja borja med att, kanske lite oforskamt, fraga hur erfaren du ar av vintervandring/-klattring. Pa fredag sager vaderprognosen att det skall snoa, och i Japan snoar det bra mycket mer an det gor i Sverige. Jag har sjalv fatt vanda nagra ganger bara for att det varit for mycket sno. Det tog helt enkelt for lang tid. Vidare sa bara haromdagen sa forolyckades en kvinna pa Mt Karasawa. Sa jag skulle nog ta mig en lang funderare angaende detta projekt.

Sa nu har jag sagt det, och du kanske ar otroligt erfaren och kunnig. Jag har inte pa nagot sett gjort hela vandringen, inte ens under barmarksforhallanden. Vad jag skulle titta pa ar var du kan komma till civilisationen for att proviantera. Manga stugor, speciellt i kita alps (Nordalperna) stanger under vintern. Det ar heller inte ovanligt att bussar inte gar till och fran trailheads under vintern, eller kanske tom vagarna ar avstangda.

Ang litteratur sa kolla in Wes' hemsida https://japanhike.wordpress.com/kita/ eller mojligtvis Tozai Trek http://www.tozai-trek.com/en/. Laser du japanska sa finns det givetvis en uppsjo av material.

De vanligaste kartorna som vi anvander har i Japan ar Yama to kogen 山と高原. De kostar 1080 yen per karta. Dessa finns aven som app, och kostar da 500 yen plus moms har jag for mig. De finns aven kartor i bladform som ar betydligt billigare och dessa ar faktiskt mer exakta, men samtidigt foljer de inte vandringslederna utan ar bara en kvadratisk yta.

Aterkoppla garna sa kanske jag kan besvara fler saker.
 
Hej

Detta är en häftig tur...

1. Räkna med mycket snö
2. Räkna med att kan få regn på dig till och från..
3. Det kommer att vara lavinfarligt tidvis, mycket beroende på den stora snömängden, och det lynniga vädret
4. Utgå ifrån att du måste mixa mellan topptur och klättring
5. Jag känner en guide i Tenjin om det är till hjälp.