Vita Bandet

Jag vill skida med pulka längs Vita bandet och behöver råd från er med erfarenhet av längre vinterturer.

Jag vill endast använda tält, alltså inte göra några stopp i stugorna längs med vägen för att torka utrustning eller proviantera mm.

Hittills har jag gjort veckolånga vinterturer med tält men upplever att jag får problem med fukt i sovsäcken tillslut. Jag har använt en dunsovsäck och sovit med innertältet öppet i ett Hilleberg Nallo 2. Därtill så har jag haft lilla dörren öppen i absiden om bara vädret har tillåtit. Fukt i tältet är därför inte mitt problem.

Men jag upplever att sovsäcken samlar på sig och behåller den fukt jag svettas ut nattetid dag efter dag.

Måste jag helt enkelt byta till en syntetsäck för att ha en fungerande sovsäck under lång tid?

(Jag har aldrig gjort några försök att torka sovsäcken utomhus om någon har erfarenhet att det fungerar under soliga dagar)

Vänligen

Martin Eriksson (Karlstad)
 
Oavsett syntetsäck eller dunsäck så svettas du lika mycket var natt.
Vid längre turer rekommenderas att sova i plastliner inne i sovsäcken så att den behåller sin isolerande funktion.
Nattplaggen kan du torka under färden eller på kroppen.
 
Senast ändrad:
Vita bandet

Oavsett syntetsäck eller dunsäck så svettas du lika mycket var natt.
Vid längre turer rekommenderas att sova i plastliner inne i sovsäcken så att den behåller sin isolerande funktion.
Nattplaggen kan du torka under färden eller på kroppen.

Plastliner låter för mig helt okänt.
Kan du länka till något sådant

Tack på förhand
 
Lösningen är en sådan här innanför sovsäcken.

http://www.westernmountaineering.com/sleep-accessories/hotsac-vbl/

http://www.phdesigns.co.uk/vbl-vapour-barrier-liner-bag

https://andrewskurka.com/2011/vapor-barrier-liners-theory-application/

Jag har den från WM. Skaffade den i vintras. Var ute en vecka (påsk) och jag är väldigt nöjd. Sover med tunt underställ. Litet fuktigt när jag vaknar men jag lider inte av det när jag sover och det torkar på nolltid. Sovsäcken så klart helt torr.

Om du ska skida hela vita bandet (två månader?) och inte torka inomhus en enda gång lär du får ha VBL på hela kroppen gissar jag :)
 
Intressant frågeställning! Jag har inga svar, men undringar:

Jag undrar om någon vet hur t.ex. samer, eskimåer, nordligt boende indianstammar, gamla tiders pälsjägare och polarupptäckare klarade av fuktuppbyggnaden i kläderna? Då fanns ju ingen plast. Användes andra ångtäta material eller hade man andra sorters lösningar?
 
Intressant frågeställning! Jag har inga svar, men undringar:

Jag undrar om någon vet hur t.ex. samer, eskimåer, nordligt boende indianstammar, gamla tiders pälsjägare och polarupptäckare klarade av fuktuppbyggnaden i kläderna? Då fanns ju ingen plast. Användes andra ångtäta material eller hade man andra sorters lösningar?


På den tiden va de hårda grabbar 😁
 
Vita bandet

Detta låter ju för mig vara en logisk lösning.
Jag blir förundrad dock av att denna kännedom inte har korsat min väg tidigare i de oändligt många dokumentärer, utrustningslistor eller Youtube klipp.
Tacksam för svar men hoppas oxå att nån mer delar med sig av sina lösningar även om det råkar vara samma lösning som delats tidigare.

Ser fram emot att testa detta iaf.

Martin
 
Detta låter ju för mig vara en logisk lösning.
Jag blir förundrad dock av att denna kännedom inte har korsat min väg tidigare i de oändligt många dokumentärer, utrustningslistor eller Youtube klipp.

Det verkar vara en ganska ny grej i Europa iaf. Finns ju inga Vapour Liner Bags i svenska friluftsbutiker heller.
Själv är jag till en viss del skeptisk, mest för att det låter sjuk obekvämt att sova i en svettig plastpåse. Men jag tror nog att det kan vara väldig varmt...
 
Helsport har vapour liners. Dom skriver så här i sin FAQ

"6. Is it important to use a moisture barrier liner inside the bag in the winter?
This is only important if you’re doing longer trips/expeditions in very cold climates (-30 to -50C), where it’s essential that your sleeping bag stays as dry as possible and retains its full insulating properties. The moisture barrier liner however doesn’t make for an especially comfortable sleep. If you need to use a liner, it’s important to also wear thermal underwear that can absorb sweat during the night. "
 
VBL är en fungerande lösning, har provat några nätter och det är inte så otrevligt som man tror men heller inget som direkt förhöjer trivseln i sovsäcken, klart skönare utan.
Funderar på om det möjligen uppstår nåt jämviktsläge efter ett tag och att sovsäckens fuktinnehåll hamnar på en nivå som är acceptabel. Sen kan man ju ha tur med vädret och kunna torka den i bra väder om man tar en vilodag emellanåt.
Den gamla turlegenden Lars Monsen fick ju svåra fuktproblem i sin säck på Kanada på tvärs-turen, fukten frös till is som han till slut fick skära loss med kniv. Tror han använde en syntetsäck.
 
Liknande trådar

Liknande trådar