PCT Pacific Crest Trail Thru-hike 2016

Hej,

Jag är väldigt sugen på att utföra hela PCT 2016 och hade tänkt höra om någon mer här har samma planer? Skulle vara roligt att kanske hitta en vandringskamrat eller bara diskutera planer, utrustning etc!

Mvh
 
Hej,
Detta är något jag också drömmer om och på allvar fundera att genomföra. Nästa år fyller jag 60 och jag har tänkt att gå tidigare i pension, så kanske om 2 - 3år. Om hälsan tillåter förstås. När jag var i USA i juni försökte jag att få tag på karta och en guidebok över PCT utan att lyckas (var nog i fel delstaat). Så får du fram någonting medela mig gärna.
Mvh Veni
 
Jag är bra sugen på att vandra PCT. Fick höra om leden för två månader sen för första gången men har varit kär i leden ända sen dess, sett varenda dokumentär, de flesta filmer om den osv. Är ganska ambitiös generellt när jag hittar ambitioner. Ska ut på äventyr I januari fram till nästa sommar är tanken, dock inte spikat var. Hade på egen hand ev tänkt att vänta med PCT för att mer backpacka runt som resstil just nästa år. Ev Gå en del av PCT för att sedan åka runt och se USA där jag även har släktingar.

Hur gammal är du? Erfarenhet av vandring och äventyr generellt?

Mvh Adam :)
 
Jag är 27. Allmän vandring på fjäll osv är nog det jag gjort mest, från Norrland så har väl rätt bra vana i skog och mark.

Albert, har du fixat visum etc? Om inte, när hade du täntk börja med sånt?

Venni, det finns mycket mycket info på internet och böcker att beställa från tex ebay, amazon osv. Men då är det mesta dock på engelska.
 
Är också väldigt sugen på att gå PCT. Är det någon som räknat på hur mycket det kommer kost på ett ungefär?
 
Är också väldigt sugen på att gå PCT. Är det någon som räknat på hur mycket det kommer kost på ett ungefär?

Enligt vilken modell skall du gå?

Resor, böcker och kartor gäller ju för alla. Äta vacumpackat/frystorkat kostar betydligt mer än äta hemma. Hur många restaurangmåltider och hur många motellnätter planerar du? Med facit är det lätt att räkna ut med hög noggrannhet.
Snåla inte på bokstäverna.
go tur
 
Pct

Planen är att jag ska gå 2017, april-sep/okt. NoBo såklart också, måste ju tilläggas.

Jag har räknat lite samt tagit del av en amerikanare som gått och han skrev mellan 40-60' skulle det kosta. Om man köper all utrustning på en gång som han gjorde samt köpte alla mat längs vägen.

Utrustningen kan ju jag anpassa väldigt bra och köpa lite under tiden. Är ju ändå ett litet tag tills jag ska gå. Maten bryr jag mig inte om, är ju ganska bra att kunna köpa längs vägen, kostar mer, men du ser vad som funkar att "leva på" samt tröttnar inte på din förköpta mat.

Mitt bekymmer är ju nästan mer skorna. Normalt sett avverkas 4 par skor på hela vandringen. Min tanke är att ha ett par väldigt lätta skor genom första delen, öknen, och då bära med mig par nr 2 så man kan byta. Sen är det ju däremot lite problem. Man måste ju skicka skor till sig själv eller eventuellt ta sig in till någon stad där man kan köpa ett par motsvarande.

Vad är era tankar om det? :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar