Packlista - Lättpackning

Tack för svar, Packad! Återkom gärna efter lite mer långtidstestning. Jag är klart nyfiken på hhydrofoberat dun och Dyneema-tältets slitagetålighet och UV-beständighet på längre sikt.
Den där dunhuvan är klart lockande i och med att den kan användas även på dagen :).

Min nu flera år gamla packlista finns här i denna tråd. Det har visst hänt en del sen sist, men inget dramatiskt utom att jag numera lyxar mig med en tunn dunjacka. Några klädesplagg har blivit lättare i stället.

Det finns flera hundra gram till jag skulle kunna lätta packningen med, men med 4 kg basvikt + 400 g mat/dag börjar det bli mindre viktigt, och jag har svårt för att köpa nya prylar bara för att det har kommit någon lättare variant på det jag redan har :). Att komprimera volymen vore i så fall mer intressant.

Händer det något intressant med packlistan inför sommarens planerade sexvckorsvandring, så lägger jag ut den i denna tråd. Just nu är den tilltänkta bergskedjan helt stängd för besökare...

Självklart återkommer jag när jag har mer erfarenhet kring utrustningen.

Lätta packningen med flera hundra gram till? Någon form av lyx måste man få unna sig. Och som du redan påpekat att volym egentligen är viktigare än gram när man ändå ligger så lågt.

Är lite nyfiken på dunjacka. Vad tycker du om din Inverse?

Vi får hoppas att det lugnat ner sig till sommaren så man kan komma iväg.
 
(...) Är lite nyfiken på dunjacka. Vad tycker du om din Inverse?
Den är välgjord, packas till ett knyte som får plats i min handflata, och håller värmen osannolikt bra med tanke på den lilla dunvikten (det polska dunet anses vara världens bästa). Men lite mer dun i samma tygvikt hade jag inte tackat nej till, och hade egentligen sneglat på Incredilite Endurance med hydrofoberat dun (325 g). Inverse var ett second hand-fynd.

Märkligt nog är förhållandet mellan dunvikt och totalvikt ändå bättre för Inverse än för de mer dunfyllda Incredilite och Acomay. Förklaringen är det florstunna Toray-tyget: 19 g/m2, att jämföra med de två andras Pertex, 29 g/m2. Det är nästan genomskinligt, men jag upplever det inte som särskilt ömtåligt.
 
Hej,
Jag är helt ny här på forumet och skulle gärna få lite input på min packlista: https://lighterpack.com/r/tzkd5n
Har tidigare dragit mig för att tälta för att slippa bära tungt och därför bara gått stugturer.
Men i sommar har vi nu bestämt att vi ska vandra längs Kungsleden från Abisko till Kebnekaise med tält. Jag vill gärna få ner vikten för att kunna njuta mer av vandringen, men har svårt att veta vad jag borde plocka bort?
Vill helst inte köpa allt nytt direkt, men planerar att köpa en ny ryggsäck då den jag har nu väger 3kg, blev rekommenderad Osprey Aura 65 på naturkompaniet, men den är ju fortfarande ganska tung.. har ni några andra tips?

Tacksam för alla tips och tankar :)
 
Välkommen till Utsidan :)
Först av allt - hur många ska ni vara på turen? Jag frågar därför att du anger ett trepersonstält och ett helt Trangiakök. Rimligt om ni är tre, men frestande som bantningsobjekt annars. Trangia vinner ju fler som delar på vikten, men man kan slimma ner sitt kök till under 200 g, om man vill. Här två exempel, som går utmärkt att "laga mat" på - alltså inte bara värma vatten till frystorkat.

I övrigt:

Jo, Aura känns onödigt tung. Jag gillar också Ospreys tänk med "halvextern" ram, ventilerad rygg och många utanpåfickor/fästen, men de har flera modeller med dessa drag, som inte ens väger hälften - se här. Bärsystemet funkar sämre om man lastar mer än ca 15 kg, men det ska du förhoppningsvis slippa oavsett.

Vikten på din sovsäck känns rimlig.
Som kudde kan man använda t ex sovsäckens packpåse, som man fyller med några mjuka plagg.

Du behöver kanske inte dubblera med både t-shirt och underställströja, om den senare är tunn. Ärmarna går att kavla upp vid behov. Du har ju ändå en extra omgång underställ som sovplagg , vilket är klokt (välj långärmat). I nödfall kan de dubbelarbeta som ombyte och/eller förstärkning. Det är bra om de bägge paren är lite olika i storlek och tjocklek, så de går att få på över varandra (principen är att du vid behov ska kunna ha alla dina kläder på dig samtidigt).

Behöver du både byxor och shorts? Förstår att det kan vara skönt, men många löser detta med avtagbara byxben. Själv tycker jag det är smidigare och mer flexibelt med 3/4-delsbyxor + knähöga strumpor (kavlas ner när det är varmt, men jättesköna när det är kallt) och eventuellt separata gaiters.

Du har med ett "varmt mellanlager", en fleece och en dunjacka. Jag skulle lämna någon av de två förra hemma om jag ändå hade dunjackan, men det beror ju på hur tjocka de är sammanlagt och hur frusen du är. De verkar ändå inte helt tunna - sammanlagt 485 g.

Om du behöver extra vadar- och lägerskor beror på vad du i övrigt vandrar i (dina ordinarie skor finns inte med på listan - eller går du i sandalerna?). Tevasandalerna är ju rätt tunga och svårtorkade om de är i läder (?), och kanske ändå inte optimala till vadning. Själv vadar jag rakt av i mina ofodrade Lundhagskängor + regnbyxor, hårt åtdragna kring skaftet med en tunn spännrem. I riskablare fall tar jag ur innersula och strumpor. Kommer det in vatten är det bara att hälla ut och fortsätta :) . Längs Kungsleden behöver ni inte vada mer krävande än så. Men har du polstrade "alpina" vandrarkängor så funkar inte konceptet - de blir aldrig mer torra. En del löser det med crocs, som ju är väldigt lätta, men jag tycker de är för vingliga. Ibland har jag haft med vattentåliga "barfotaskor" (Vivo barefoot Ultra), men oftast som sagt inget alls.

Ullstrumpor är lite ospecificerat i din lista - du behöver absolut ett ombyte (varav ett par kan dubbelarbeta som sovstrumpor). Och de flesta behöver dubbla strumplager i skorna för att inte få skav, dvs 2+2 par totalt.

I stället för keps kan man ta med en lös skärm - du har ju ändå mössa, om det är kallt. Eller inget alls, om man har en bra regnskärm på jackhuvan.

Behöver du baddräkt? På fjällvandring badar i a f jag naken :).

Kök, se ovan.

Bränslevikt beror ju på hur länge ni ska vandra och hur mycket lagad mat ni vill äta. Man kan spara mycket bränsle med bra vindskydd med bottenreflektor (se länk ovan) och genom att planera sin matsedel. Man måste ju inte koka pasta och hälla ut det heta vattnet. Själv klarar jag 12-14 dagar på bara 100 g gas, men min mat blir klar genom uppkok +eftersvällning i en grytmysare, och en del kräver bara svällning i kallt vatten. Jag dricker inte heller kaffe och äter kraft-musli i stället för gröt på morgonen :). Så extrem behöver man ju inte vara, men längs er rutt kan ni köpa extra patroner i någon av stugorna.

Behöver du den tunga vattenpåsen? Jag bär aldrig på mer än någon halvliter vatten i fjällen, och för det mesta inte ens det - det är sällan långt till påfyllning. Ta med två halvliters PET-flaskor av lite kraftigare sort, gärna med drickspip, och en vikkåsa till byxfickan. Allt till en bråkdel av Ospreypåsens vikt. Att jag har med två mindre flaskor i stället för en stor beror på dels att jag vill kunna fylla dem med varmt vatten för att stoppa i kängor och/eller trä på strumpor så de torkar ur över natten; dels för att en halvlitersflaska är både fullt tillräcklig under vandring och inte för tung att hänga på axelremmen.

Byt kåsan till vikkåsa - lättare (25 g) och mindre skrymmande.
Min kniv är Victorinox Classic och väger 21 gram inkl. en bra sax och pincett :)

Behöver du verkligen termos och mattermos? Känns rätt onödigt på sommaren, och du spar 670 g på att lämna dem hemma.

Jag har skippat diskmedel och schampo. En liten bit av den bruna "naturella" olivoljetvål som man köper i tärningar i Mellanösternaffärer funkar till både disk, tvätt och hårtvätt, och man slipper bära på vatten. Den är oparfymerad, billig, men faktiskt finast - mild för huden och funkar fint i fjällvatten.

Vågar i övrigt inte tycka något om ditt apotek, det är helt personligt, men varning för Compeed.
Deo skulle jag inte drömma att ta med, men vi är alla olika :)

Som handduk använder jag numera antingen en gammal sidenscarf (av den matta sorten), eller en chiffonet-duk. Bägge suger upp vatten bättre, torkar fortare, är skönare mot huden och lättare än dyra "lättviktshanddukar" från friluftsboden. Chiffonet använder jag även som köks- och torktrasor - lättare att hålla ren/torr än Wettex.

Du behöver som sagt inte bära på så mycket vatten, och säkert inte 700 g.
Mat är personligt, men man kan spara mycket vikt på genomtänkt planering. Min fjällproviant väger ca 4-500 g/dag, men den är mycket kaloririk (650 kcal/100 g i snitt) och jag är nog ovanligt billig i drift. Vill du veta hur jag gör med maten, så läs här, men det är som sagt personligt.
 
Senast ändrad:
Det är rätt mycket teknik med??
Du har mobil, läsplatta, delad kamera och en powerbank + laddare. Behöver du verkligen en smart telefon på fjället? Kanske räcker det om en i gruppen har smart telefon för att kolla väder och kollektivtrafik? Eller så löser ni det med att ringa till nån där hemma..

De billigaste Nokia-telefonerna väger 70g inkl batteri. Batteriet håller lääääänge, och stänger du av mobilen halva dygnet och ringer max nått kortare samtal om dagen, behöver du inte ladda den på flera veckor. Vill du ringa långa samtal med dålig täckning kan du ta med ett extra batteri som väger ca 30g (gissar här men nått sånt).

Läsplattan borde inte behöva laddas heller? Jag kan inget om läsplattor men köpte precis en Kobo Clara. Vet inte om den är bra men den väger 170g, betydligt mindre än din.

Då återstår bara kameran. Går det att ta med sig extra batteri till kameran och helt strunta i powerbank?

Vill iof inte uppmuntra till inköp av tekniska prylar men på det viset kunde du sparat ett halvkilo eller så.

I övrigt finns ju mycket tips i inlägget ovan. Lägger till lite tankar..

Vantar: Behöver du vantar, och i så fall behöver du verkligen tjocka vantar? Kanske kan ett par raggsockar få användas på händerna om det kniper, de kan ju även användas som sockar..

Kniv: Min mini-mora väger 30g inkl hemgjort fodral. Ska jag inte elda mycket behövs verkligen inte mer och jag funderar på att byta den till ett litet rakblad i fodral i sommar.

Shorts: Kan du hitta tighta mjuka shorts att använda istället för trosor för att kombinera vikten?

T-shirt: Jag har aldrig t-shirt på/med. Skulle jag (mot förmodan) ta med något annat än underställströja hade det i så fall varit tunt minimalt linne. Jag har alltid tunn skjorta för att skydda mot sol/vind/mygg. Är det för varmt för underställströjan kan jag bära skjortan knäppt utan något under. Skjortan är tunn, torkar fort och används därför också som handduk.

Underställ: Ett tunt ställ (tröja+byxor) och ett lite tjockare har jag med mig. Ett till kvällen/natten och ett till dagen.

Apotek: Jag hade struntat i deo, schampo, toapapper, handsprit, våtservetter och sparat in ett par hundra gram. Troligtvis även sanitetsprodukter, beroende på vad det innebär. Allt det hade ersatts med 1 desinfekterande våtservett /person och dag och en liten bit tvål. Jag hade nog haft en bit tvål i gemensamt mat-kit och en personlig bit till hygien. Jag har fått lära mig att handtvätt med tvål och vatten är mer hygieniskt än handsprit och det finns gott om vatten att använda till handtvätt.

Jag hade lagt till vanlig pappers-sårtejp (rullad runt någon av de andra förpackningarna) och luddfria kompresser för sårtvätt, plåster m.m.

Jag hade också ersatt hälften av alvedon med ipren för att kunna använda tricket att ta en av varje om man har riktigt ont, bättre effekt än att ta två av samma.

Lycka till!!
 
Håller med Kimkim om användbarheten av en tunn men tätvävd "vindskjorta" - det är det jag mest går i, ovanpå ett mycket tunt ullunderställ. Regnjacka blir för svettigt som vind- och myggplagg.
Jag vågade inte riktigt ge mig på ditt apotek, hygienartiklar och elektronik, men nu när Kimkim gjort det så kan jag bara hålla med :).
Jag tar också med en uråldrig pytteliten Ericsson som för det meta är avstängd och vars batteri räcker över hela turen.

Min apoteks- och hygienpåse väger totalt 120 g och består av
kam, tvålbit (olivolje, se ovan), tandkräm (minitub), tandborste,
solstift/salva (försvarets), ev. myggstift, sterilkompress, några vattentäta plåster, strips, injektionstork (små "kuvert" med spritservetter), paracetamol, idrottstejp[1], säkerhetsnålar.
Tillkommer handduk av sidenscarf eller chiffonetduk (se ovan, 8-10 g).

[1] Används till profylaktisk skavsårstejpning, provisorisk lagning av kläder, tejpning av stukningar, plåster till större förband etc

Min "lappa & laga"-påse väger totalt 90 g och består av
nål, tråd, tandtråd[2], skalpellblad,
tältlina, stånghylsa, laglappar,
skovax, liquisole, superlim.
Tillkommer fickkniv med sax och pincett (se ovan, 21 g).

[2] Extremt lätt och stark, används till bl a tvättlina, lagning etc.

Till skillnad från Kimkim tar jag med någon halv rulle toapapper (50 g), men sammanlagt blir dessa två kit ändå ca 300 g lättare jämfört med dina motsvarigheter.

Däremot skulle jag kanske lägga på en pannlampa, om ni tänker vandra sent på säsongen.

PS Resorb är kanske bekvämt, men det funkar ju att blanda egen sockersaltlösning vid behov (jag har bara behövt det till småbarn jag haft med, men det är bra att kunna receptet).
 
Senast ändrad:
Hej Sussie, jag kommer nog inte med så mycket nytt förutom att bekräfta vad ovan skriver.
gällande elektronik så är (min erfarenhet vilken inte behöver vara din sanning) behovet annorlunda när man sover i tält, jag brukar vara så trött på kvällen att jag enbart orkar njuta av naturen och stillheten så nuförtiden lämnar jag det mesta hemma. Har med mig smartphone men den är aldrig på så har du möjlighet så är råden ovan bra.
Joanna nämnde en speciell olivoljetvål som jag aldrig testat då jag inte har hittat den, men jag är säker på att den är bra ifall hon rekommenderar den dock ifall du inte heller har lätt att hitta en sådan så kan jag rekommendera vanlig såpa, duger till både tvätt av dig och dina kläder, tänk bara på att du aldrig ska skölja i vattendraget utan att du går upp en bit, naturen gillar såpavattnet, har jag fått lära mig, men det gör inte vattendragen. Har du med så att du kan tvätta kläderna så behövs inte heller så många.
@joanna Du nämnde "tätvävd "vindskjorta" " jag minns att vi hade upp en diskussion om dessa tidigare då namnet på dem nämns, har du koll på det? Jag har sökt men inte lyckats hitta den diskussionen igen.
 
(...) @joanna Du nämnde "tätvävd "vindskjorta" " jag minns att vi hade upp en diskussion om dessa tidigare då namnet på dem nämns, har du koll på det? Jag har sökt men inte lyckats hitta den diskussionen igen.
Inte konstigt att du inte hittar - sökfunktionen ligger i ruiner efter programbytet :(
Men det är inget särskilt "frilufts"-mojs jag använder, för inget slår farsans supertunna naturvita polycottonskjorta från typ 70-talet, som jag bara sprättat bort krage och (det mesta av) manschetter på. Man hittar ofta den sorten på loppis, men knappast längre så finvävda tyger i nytillverkade plagg.
I varma länder där jag ibland behöver vara lite presentabel använder jag i stället en lika vit och tunn sidenskjorta (av den matta luftiga sorten). Polycottonskjortan är lite mer slitstark, men bägge klarar mygg och torkar på nolltid. Siden klarar gammal svettlukt bättre än polycotton, men ingen av dem stinker så förtvivlat som syntetunderställ brukar.
 
Hej

Det är ju mycket som är personligt, och blir en fråga om vad man värdesätter mellan lättvikt och komfort, synen på att byta ut och ekonomiska ramar.

men några reflektioner:

Ryggsäck
hur tror du att användningen blir framöver? Hur många brukar ni vara? Ska du ta höjd för längre turer utan provianteringsmöjligheter och vinterturer? Eller är det främst den typ av tur som du beskriver ovan som du vill anpassa köpet för? Är det viktigt med rejält bärsystem? En säck under 1 kg, och enklare bärsystem, funkar alldeles utmärkt för en del med 10-15 kg packning, men inte för alla. Om du tror att du är på väg att vartefter byta ut och investera i andra nya lätta grejer, så är kanske en mindre lättare säck ännu mer motiverad.

Tält
Om ni är två och tältvikten alltså blir 1150g per person, så tycker jag inte det sticker ut för fjällbruk. För de som packar ultralätt och tänjer gränserna finns naturligtvis många lättare alternativ.

Kudde, handduk
Smaksak om man vill ha med.

Kläder
Jag håller med ovanstående om att det är en del kläder för en sommarvandring, samtidigt som det är bra att utgå från att även sommarfjällen kan innebära snö och minusgrader, och ha beredskap för att man kan falla i vatten och allt på kroppen blir blött. Men har du upplevt att dessa plagg behövts när det är kallt? Är det riktigt kyligt att sitta ute på kvällen så finns ju också sovsäcken som alternativ.

Ett sätt att tänka är: en uppsättning kläder när du rör dig. Ytterligare värmelager när du är still, med tanke vind, väta, kyla etc. Antal lager anpassat efter dina egna behov, men räkna med att ha alla lager på samtidigt. På längre tur kan det vara bra med ett ombyte av underkläder av hygienskäl. (ett på kroppen, ett som kan tvättas och torka). Räcker dessa plagg som nödombyte om du blir blöt? Lägg till om något fattas som nödombyte.

Kök & matlagning
Jag håller med föregående talare. Det går att komma ner betydligt i vikt på kök för några hundralappar, men det beror ju också lite på vilken typ av mat som är tänkt. PET-flaskor är lätta och bra. En riktigt torr sommar och i vissa områden kan 1,5 liters vara bra att ta med.

Vad är termosarna till för? Är det för att slippa ta fram köket flera gånger?

Om du använder kåsan till mat så skulle jag inte byta ut den mot en vikkåsa, men visst, det är en viktbesparing.

Hygien
Att kunna tvätta rent händer är ju viktigt (om flytande tvål/såpa så flytta till liten burk och få ner vikten till 20-30g), liksom solskydd och myggmedel. Är det riktigt myggigt kan ett myggnät för ansiktet vara värt att ha (ca 20-30g extra).
 
Wow!! STOR tack för alla detaljerade och genomtänkta svar :) Uppskattas jättemycket! Inser att jag har en resa framför mig och kanske inte kan/vågar ta alla steg direkt. Sovsäcken är ny, så tur att den fick godkänt :)

Vi är två som ska gå så tältet, köket och ett par andra grejer delar vi mellan oss. Ser att köket ändå är rätt tungt jämfört med dom alternativ som delades. Men får nog bli en investering till nästa vandring, känns som man borde göra sin research först.

Har gjort ett par ändringar direkt baserat på er input, bla
- Köpt en annan ryggsäck, istället för Osprey blev det Bergans Helium 55L som satt väldigt bra och bara väger ca 1 kg
- Tagit bort fleecetröjan var nog lite overkill och kollar på att köpa nya byxor med avtagbara ben
- Skippar sandalerna och försöker hitta ett lättare alternativ
- Vattenpåsen byts mot vattenflaskor
- Byter kniven mot ett lättare alternativ
- Termosarna brukar vi använder på dagsturer för att det är skönt att snabbt få varm mat och kaffe, men kanske får prioriteras bort den här gången

Kåsan används till mat också, så behöver nog den storleken. Apotek och elektronik är svårare, klurar vidare på det :)

@Kimkim: Snyggt att du hittat en så lätt läsplatta, jag köpte min främst för att den är kompatibel med bibliotekets digitala böcker, hade inte så mycket funderingar på vikten då. Du har rätt i att batteritiden är fantastisk så den ska inte behöva laddas.

Vi åker om två veckor så pannlampa borde iallafall inte behövas.

Tack för all input!!
 
Jag är väl ingen "ultralätt" aspirant men jag roade mig med att göra en packlista på grundutrustningen vid fjällturer för att se vilka värsta vikttjyvarna är och någonstans bör man ju börja.
Vi en första anblick så är väl ryggsäcken den största boven och för mina behov väl stor volymmässigt då tält och sovsäck bytts mot lättare/kompaktare.

Skulle nog gå att spara ca 1.5kg om man gick ner till en på runt 65L utan att göra alltför stort avkall å bärkomfort och kvalitet ?

Köket skulle vid ensamvandringar kanske kunna bytas mot något åt "pocket-rocket" hållet med stödben för gastuben och en lättviktskastrull till för att spara ca 0.5kg ? (kanske använda 1st av Trangians rent av ?)

Understället ser jag även det är ganska tungt, men då det värmer rejält så behöver jag ingen Fleecetröja eller annan värmetröja om turen sker sommar.

Tankar på det eller andra ideer över listan ?




Ryggsäck: Modan Explor Pioner 90L Vikt: 3650
Kök: Trangia 27 med gasbrännare Vikt: 1080
Gas: Primus Power 230G Vikt: 390x2
Gasollampa: Primus Micro Lantern Vikt: 155
Bestick: Light MY Fire Spork Vikt: 9
Kåsa: Wildo 3 DL Vikt: 49
Vattenflaska: Nalgene 1L Vikt 178
Tält: Hellsport Ringstind Pro2 Vikt: 2004
Liggunderlag: Termarest Pro Lite 4 Vikt: 1016
Sovsäck: Haglöfs Goga Pro 6 Dun Vikt: 1306
Sittunderlag: Foam Vikt: 20
Regnbyxa: HellyHansen Goretex Vikt: 312
Skaljacka: Didriksons Vattentät Vikt: 886
Underställ: Woolpower 200 ull Vikt: 270+210
Extra sockor: Ull Vikt: 64
Extra Kalsonger: Bommull Vikt: 88
Extra T-Shirt: Syntet Vikt: 186
Packpåse tät: Sjömansäck 10L Vikt: 150
Tandborste: Hopfällbar Vikt: 22
Tandkräm: Minitub Vikt: 22
Tvål: Pocket Soap Vikt: 12
Toalettpapper: Servetter i plastförpackning Vikt: 22x3
Förstahjälpen: Cederots + värk Vikt: 90
Bra att ha dosa: Reparationstjafs mm Vikt: 44

Totalt: Vikt: 12669
 
Senast ändrad:
Tankar på det eller andra ideer över listan ?


Som du redan nämnde kan du spara en hel del på byte av ryggsäck.

Köket kan du enkelt banta ner rejält. Trangia 1L kastrull + handtag (157g) alt. biltemas kokkärlsats (240g då kan du lämna kåsan hemma) och en pocket rocket 2 (76g).

Behöver du så mycket som 2 x 230g gas? Visst om du ska laga mat med gasolbrännaren igång. Men du kan alltid tillverka en grytmysare och bara använda gas för att värma upp det du ska tillaga och sen låta grytmysaren sköta tillagningen och på så sätt klarar du lätt en vecka på en 230g.

Gasollampan lämnar du hemma och tar med dig en pannlampa istället (jag har bytt ut bandet på min med ett elastiskt snöre och på så sätt fått ner vikten till 29g).

Måste du ha en nalgene flaska? Jag har en vanlig imsedal pet flaska (30g)

Bara här har du redan sparat 1.5kg från ryggen. Resten är högst individuellt vad man är bekväm med att ha som ombyte och sen är det svårt att ändra på utrustning utan att behöva köpa något man redan har. Frågan är hur gärna man vill lätta packningen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 8
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...