Vallatejp på vallningsfria skidor?

Vallningsfria turskidor är att föredra i nästa alla lägen, förutsatt att du inte ska ha dem som motionsskidor. Det finns några få fören då det är bättre med att sätta valla på ett par turskidor. Alla turskidor har enkelspann vilka egentligen inte anpassade för att valla. Står du med vikten på båda skidorna ligger hela skidans glid- och fästyta i snön och bromsar, ALLTID. Det gör även fiskfjällsbelagen, men fästvallan nöts sakta men säkert bort, i grovkorniga fören ganska fort, medan fískfjällsbelaget fortsätter att ge ett hyfsat bra fäste i ca 3-4 år.
Blir det allt för brant för att få fäste med vallningsfria skidor lägger man bara på en stighud. Att lägga en stighud på en skida som ska vallas innebär att du kommer få valla i stighudsklistret, men detta problem kanske är av mer teoretisk karaktär eftersom fästvallan sannolikt redan är bortnött.

Klistertape är den fästvalla som enligt min mening är det mest slitstarkaste fästvallan som tillverkas och därför att föredra på turskidor, om man nu har gjort misstaget att köpa ett par skidor utan fiskfjällsbelag.

Att man lagt klistertape på ett par vallningsfria skidor är ingen större katastrof. Snarare som att åka med både hängslen och livrem. Jag hade personligen inte lämnat tillbaka skidorna. Nöt bort klistret eller ta bort det med vallaväck om det bromsar alldeles för mycket, eller be dem ta bort det på butiken.

Om du ska använda skidorna huvudsakligen för motionsåkning skulle jag absolut välja en helt annan typ av skida (med dubbelspann) som är anpassade till din vikt och har två glidzoner och en fästzon som är till för att sätta fästvalla på.

MEN det finns ju ofta lika många människor som det finns åsikter. Det viktigaste är att du gör det som känns rätt för dig, och det du tror på.
 
Skulle inte så kategoriskt säga att vallningsfria turskidor är överlägsna vallningsbara. I isiga fören är vallningsfria skidor rent ut sagt dåliga, fästet blir allt för dåligt. Är skidorna också några år gamla så börjar fjällen bli slitna och blir än värre bakhala. I blötföre runt nollan med nysnö är de dock bra då det inte fastnar snö under belagen så lätt.

Glidet skulle jag säga är klart sämre för en vallningsfri skida i de flesta fören. En av de största nackdelarna är det satans vinande ljud som uppstår i hårdare före, bara det tycker jag diskvalificerar vallningsfria skidor.
 
Vad gäller dubbelspann eller inte, mina E109 har inte något som kan kallas dubbelspann.
Dem klämmer man med lite vilja ihop med en hand. De skulle kanske kunna sägas ha ett dubbelspann om jag hade vägt 40 kg.
Menar ni att era turskidor har en fästvallazon och att det går att föra ett pappersark under skidorna om ni står på dem med vikten fördelat på båda skidorna?
I så fall är det kanske dags för mig att byta mina gamla turskidor mot ett par nya! ;)
 
Menar ni att era turskidor har en fästvallazon och att det går att föra ett pappersark under skidorna om ni står på dem med vikten fördelat på båda skidorna?
I så fall är det kanske dags för mig att byta mina gamla turskidor mot ett par nya! ;)

Mina Amundsen är sådana.
Jag köpte vallningsbara för att få kortfellefäste. De går bra att köra vallat, men man bör bestämma sig i förväg för om det är en "vallatur" eller "Stighudstur"
 
Mina Amundsen är sådana.
Jag köpte vallningsbara för att få kortfellefäste. De går bra att köra vallat, men man bör bestämma sig i förväg för om det är en "vallatur" eller "Stighudstur"

kör också med amundsen med kortfellefäste. Har man smörat på valla men behöver stighudar så går det enkelt att sickla av det värsta av vallan innan man slänger på stighudarna.
vet inte hur det är med dubbelspann och sånt på mina. har haft dem sedan vintern 12/13.
 
Jag åkte upp till klätter- och friluftsbutiken Northstar på Dundret som säljer både längd-, tur- och alpina skidor för att få ett mer "objektivt" utlåtande om spannkurvan på ett par turskidor.
De repeterade bara det som jag skrivit i tidigare inlägg: Turskidor har enkelspann. Det går inte att jämföra dubbelspannet som ett par vanliga längdskidor har och som är gjorda för att ÅKA skidor på, (med en glidfas) med ett par turskidor som har en mjukt spann är anpassade för att GÅ på tur med.
De enda turskidorna som har ett lite styvare spann är Åsnens Amundsen enligt Northstar. Spannkurvan på ett par turskidor kan man jämföra med ett par barnskidor. Fästzonen ligger i och bromsar mest hela tiden.

Av denna anledning hävdar jag fortfarande att vallningsfri turskidor är den bästa kompromissen - trots sina brister i vissa fören. Sedan går det att valla ett par vallningsfria skidor också, om det nu skulle var grovkornig och isig snö. Tyvärr kommer man inte ifrån ett visst oljud från fästzonen.
 
Inget problem med stighudar och fästvalla. I alla fall inte burk. Bara att lägga huden över. Burkvalla och stighudsklister verkar över huvudtaget inte påverkas av varandera.
Klistervalla är en annan sak... Det funkar inget bra med stighudar.

Jag brukar kolla föret och kartan varje morgon när jag går på tur. Är det burkföre så är det ju bara att smeta på dagens burk. Är det klisterföre så får man välja - stighudsdag eller klisterdag. Är det mest flacka uppförsbackar under dagen så blir det klister, någon enstaka brant kan man ju saxa uppför. Är det någon rejäl brant uppåt under dagen då får det bli hudar, alltså inget klister under skidorna utan jag åker ovallat så länge det går och lägger sedan på hudar när det blir för brant.

När klisterföret behagar ge sig så tar man fram en skvätt vallaväck och börjar om på burk.

Mycket enkelt, optimalt fäste oavsett före och tyst. Allt till kostnaden av vikten av tre-fyra nästan slutanvända vallaburkar, en vallakork, en flaska toko sprayklister universal, en liten, liten flaska vallväck och en trasa. Och med valla kan man ju dessutom variera hur långt man lägger beroende på hur mycket man har i ryggsäcken.
 
Tackar!

Ber att få tacka för de svar och synpunkter som inkommit efter min fråga. Grejen är att frugan som är nybörjare nog klarar sig med den här "combon" . Hon är helt ny nybörjare och har som någon skrev både hängslen och livrem nu med denna combo. Lite glid har jag sett att hon ändå har. Bambi på is behöver kanske det här vi klagar inte utan accepterar köpet. Hade det varit mina egna skidor hade det varit en annan sak.
Det är alltså skidor med tejp, inte klassiska stighudar och vallningsfria skidor.
Tack åter till alla synpunkter.
PS jag måste återkomma med synpunkter kring dubbelspann och enkelspann och annat då det tydligen inte är helt enkla frågor.
Med vänlig hälsning,
Ted
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BrittMarie Vallatejp på turskidor Skidor allmänt 6
Mel W Tårem på Tegsnäs kabelbindning…. Skidor allmänt 6
Alucardi Hjälmproblem, bula på huvet Skidor allmänt 8
snögubbe Bästa längden på längdskidor? Skidor allmänt 9
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
tango hur byta flexkudde på Salomon SNS propulse längdbindning? Skidor allmänt 6
Livetiskuggan Pannlampa på cykelhjälm Skidor allmänt 12
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
MrSowana Sätta skin på längdskidor? Skidor allmänt 2
Totor Trasig dragkedja på skatepjäxa Skidor allmänt 3
Falkmannen Tips på ort för vintermånad Skidor allmänt 11
Urban packrafter Packrafting på Mølleåen Skidor allmänt 2
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
thureb Lavin på Nordalsfjället Skidor allmänt 2
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
hafjell Sugen på Stryn Skidor allmänt 1
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Aventyr2013 Sugen på Alperna 2013? Skidor allmänt 7
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
9Victoria2 Någon som vill på skidresa till Alperna? Skidor allmänt 1
upnorth Nordic skibums på Facebook Skidor allmänt 0
kalalokki Längd på skidorna Skidor allmänt 6
vastero Extremskidåkare på heltid Skidor allmänt 1
J-5000 Snöförhållande på Ahkka Skidor allmänt 2
dr_ljungberg Fläsket Brinner! Förspänning på Rossi Power 140 ? Skidor allmänt 2
Stuvarn Tips på en bra längdskidåkningutrustning! Skidor allmänt 7
Jonas P Att tänka på inför säsongen Skidor allmänt 0
spajk På tur och nedför Skidor allmänt 8
axelhellman Säsong på Nya Zeeland sommaren 2010 Skidor allmänt 1
IDstudent Designstudent har viktiga frågor angående barn i backen på ryggen!!! Skidor allmänt 25
ljaw Köpa längdskidor på nätet? Skidor allmänt 7
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
Camy Kan jag åka på de här skidorna? Skidor allmänt 1
K9FORCE Någon som varit på glid i Nastrowje-land? Skidor allmänt 1
jonken Längden på twintips ? Skidor allmänt 1
Axel Svensson Vill du svara på lite frågor om ryggskydd? Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
surfban Tips på en schysst kort Alp Roadtripp Skidor allmänt 2
idvattnet Koll på kommande väder i Tänndalen/Funäsdlen Skidor allmänt 3
goodfella Skidresa säljes Argentière med UCPA nu på fredag 9/1 Skidor allmänt 0
johanl Man död i lavin på Kårsajökeln Skidor allmänt 1
DGR Hjälm med på flyg Skidor allmänt 4
pzac ValThorens --> Orelle på skidor? Skidor allmänt 6
Mårten Motvind Elan på topp, eller? Skidor allmänt 0
matteericsson Längd på carvingskidor? Skidor allmänt 4
JennyL Längd på nybörjarskidor Skidor allmänt 1
Johan S Priser på skidor i Chamonix? Skidor allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...