Köpa begagnade skateskidor

Hej, är det möjligt att köpa begagnade skateskidor och pricka rätt? I butik säger säljaren att det i princip är omöjligt eftersom man ska tydligen ha rätt spann även på skateskidor. Är det någon som har köpråd när det gäller skateskidor? Hur långa ska de vara? Vad gäller angående spannet? Tacksam för svar.
 
Hur seriöst skall du åka?

De första 30-åren skate-ade jag med vanliga klassiska, först de senaste 10 som jag testat riktiga skateskidor.
(Jo jag vet att skateskidor inte funnits i 40 år, men skidorientering har kört skate långt före längdåkarna). Och till och med det funkar hyggligt, så det blir i ala fall bättre med riktiga skidor för skate även om spannet inte är hundra %.

Spannet är viktigt om du skall tävla seriöst, men annars knappast den betydelsen, åka och ha kul går utan vidare ändå. Det är nog mest viktigt om man har en riktigt bra teknik och kan utnyttja effekten av det, för min del är det tveksamt om jag kan det, på vanliga längdskidor orkar jag inte åka så långt med en teknik att jag skulle klara en riktig tävlingsskida i alla fall.

Dessutom så finns ju seriösa näthandlare av skidor (t ex Pölder) som klarar att leverera lämpligt spann utan fysiskt test, så om man kan hitta något exempel där så kan man nog leta efter det begagnat. Annars är det väl så att det största problemet är att utbudet av bra skate-skidor brukar vara begränsat (det är få som tävlar så mycket och får avlagda skidor som inte är slut), i alla fall så bra skidkvalitet att spann och annat är specificerat och värt att sälja.

Jag har förut kollat lite på den marknaden och den var i alla fall inte stor på Blocket, kanske det finns andra siter som är bättre.
 
Hej, jag har kört klassikt några år och testade skate förra året så jag är nybörjare. Låter som att jag kan klara mig med ett par begagnade (om jag hittar några) i rätt längd då? Men vad är rätt längd?
 
Kortare är lättare att hantera, längre glider möjligen lite snabbare/bättre.
Vikt på åkaren brukar finnas angivet ett intervall som kan passa.
Tumregel för längden:
Längden på skateskidor är kroppslängden eller kroppslängden + 10 cm
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...