Mat/kost/energiintag bergsmaraton/långdistans

Jogga Nikkaloukta-Abisko 10,5 mil under 24 timmar är tanken (med lätt utrustning, unsupported och safe med tält etc.).
Jag är väl annars typen som hellre tar det lugnt och upplever omgivningarna istället för att jogga i 24 timmar. Men kompisen och jag har vandrat sträckan förr och eftersom vi nu ändå är uppe i området ett par veckor så tänkte vi göra denna grej som en liten utmaning.

Men hur ska vi tänka vad det gäller mat och enegiinntak..? Vad har ni andra för erfarenheter..?

Med hjälp av genomsnitt av Harris Benedict/ Scofield/Mifflin ekvation har vi fått ut vårt BMR. Vidare med hjälp av en prospektiv aktivitetsregistrering (Bratteby et al.) där man registrerar typ av aktivitet (intensitet) var 15 minut under 24 timmar, har vi kommit fram till att vår energiförbrukning hamnar på ca 9900 kcal.

Jag tänker att vi måste möta detta energibehov, i alla fall nästan (vi borde ha en del kcal i glykogen etc.). Annars borde ju kroppen vara tvungen att använda fett och muskler till energibehovet…

Men det blir en del mat/snacks att kånka på…Nästan 2 kg…kan man optimalisera? Behöver vi all energi..?
 

Bilagor

  • Energi.jpg
    Energi.jpg
    68 KB · Visningar: 1,377
Fel spår

Jag tycker ni är inne på fel spår om ni försöker gå +/- 0 energimässigt på den sträckan. jag har inte sprungit den i ett svep men väl skejtat den i sträck. Lite långcykling och långlöpning har jag också kört.

Frågan är hur mycket kroppen klarar av att ta upp och tillgodogöra sig. Och vad magen tål. Jag kan inte svara rakt av på er fråga men när jag kör riktigt långt så trycker jag i mig allt jag klarar utan att det påverkar mig negativt. Aptiten går ner rejält efter ett par timmar i konstant rörelse så jag tror det blir praktiskt svårt att trycka i sig 2 kg mat oavsett kroppens behov.

Det som bryts ner i kroppen och förbrukas bygger kroppen upp vid ett senare tillfälle.

Jag tror att ni redan har svaret inom er från den träning ni redan har eller så får ni snart veta det när kör ert första pass över 7 mil på träning.

Hälsningar

Tommy
 
Frågan är hur mycket kroppen klarar av att ta upp och tillgodogöra sig. Och vad magen tål. Jag kan inte svara rakt av på er fråga men när jag kör riktigt långt så trycker jag i mig allt jag klarar utan att det påverkar mig negativt. Aptiten går ner rejält efter ett par timmar i konstant rörelse så jag tror det blir praktiskt svårt att trycka i sig 2 kg mat oavsett kroppens behov.

Det som bryts ner i kroppen och förbrukas bygger kroppen upp vid ett senare tillfälle.
Tommy

Ja, det är vår erfarenhet också, att aptiten går ned kraftigt men man tvingar sig till att äta för att hålla energinivån uppe. Då vill vi också att den maten vi äter ger så mycket energi/100g som möjligt, alltså mkt fett och socker, och samtidigt helst inte vara helt fast föda utan snabbt övergå till vätskeliknande konsistens vilket passerar pylorus/nedre magmunn lättast.
Intensiteten vid långdistans blir också generellt lägre jämfört med 10km slingan i skogen efter jobbet. Man säger ju att magsäckstömningen avstannar vid omkring 70% av maxpuls, men vi ligger oftast under detta vid långdistans. Men det är ju oavsett inte bekvämt med massa magsäcksinnehåll etc. i mag/tarmkanalen när man joggar...Kanske kan man vänja sig vid detta till viss grad...?
Att få i sig 2 kg under 24 timmar tror jag inte ska vara några problem (mer än att aptiten är låg) det är ju ändå ca samma mängd (vikt) som man sätter i sig en normal dag...Jag drack en gång närmare 20 liter sportdryck under 24 timmar...
 
Erfarenhet

Jag har aldrig läst så noggrant på förpackningar om innehåll eller läst särskilt mycket om energiomsättning vid långvarig och förhållandevis måttlig belastning på kroppen.

Min bakgrund är många och långa tävlingar i fjällmarathon (Björkliden) med tillhörande långa träningspass.

Jag började som jag tror många andra har gjort med sportdryck, för mig blev det Maxim Elektrolyt, på träningspass mellan 1 och 2 timmar. Maxim smakar gott och blandar sig lätt med iskallt jokkvatten. Vid pass > 2 timmar äter jag också russin från ICA. Har provat diverse gel och energikakor också.

Min erfarenhet är att jag kan aldrig ersätta den energi jag förbrukar vid löpning > 3 timmar, det blir alltid minus i energibalansen.
Det är mycket svårt att svälja fast föda, flytande (sportdryck) är mycket enkelt att få i sig.
Det är lätt att glömma fylla på med Maxim och russin. Jag gör färdiga plastpåsar med Maxim som jag häller i sportflaskan och fyller med vatten i jokken. En påse varje timme, ca 50 gram russin varannan timme.
Vänj kroppen vid det energiintag som passar dig bäst och håll fast vid det.
Jag upplever inte gel och energikakor som bättre än sportdryck/russin.

Jag har sprungit Abisko/Nikkaloukta flera gånger (själv) som träning. Jag har endast haft sportdryck och russin som energi. Stannade en gång vid Keb och köpte chokladkakor tvingade i mig en halv :) gick helt enkelt inte att svälja, hade inte tränad på det!
Första gången hade jag tält, sovsäck och mat med mig. Det slutade jag med då jag inte använde det. Har regnställ, extra underställ i ull samt gas, brännare en kastrull och frystorkat som extra utrustning med mig. Det känns inte som någon större risk att lämna sovutrustning hemma, det är ju många stugor på vägen.

Det värsta med löpning Abisko-Nikka är all sten mellan Keb och Nikka. Jag blir öm i trampdynorna på slutet, stenarna känns extra hårda då.

Glöm inte att smörja skrevet med vaselin, det svider ordentligt av saltet från torkat svett annars.

Det är en fantastiskt härlig känsla att i bra väder jogga längs Kungsleden.
Lycka till, hoppas på bra väder när ni genomför utmaningen!
 
Jag har aldrig läst så noggrant på förpackningar om innehåll eller läst särskilt mycket om energiomsättning vid långvarig och förhållandevis måttlig belastning på kroppen.

Min bakgrund är många och långa tävlingar i fjällmarathon (Björkliden) med tillhörande långa träningspass.

Jag började som jag tror många andra har gjort med sportdryck, för mig blev det Maxim Elektrolyt, på träningspass mellan 1 och 2 timmar. Maxim smakar gott och blandar sig lätt med iskallt jokkvatten. Vid pass > 2 timmar äter jag också russin från ICA. Har provat diverse gel och energikakor också.

Min erfarenhet är att jag kan aldrig ersätta den energi jag förbrukar vid löpning > 3 timmar, det blir alltid minus i energibalansen.
Det är mycket svårt att svälja fast föda, flytande (sportdryck) är mycket enkelt att få i sig.
Det är lätt att glömma fylla på med Maxim och russin. Jag gör färdiga plastpåsar med Maxim som jag häller i sportflaskan och fyller med vatten i jokken. En påse varje timme, ca 50 gram russin varannan timme.
Vänj kroppen vid det energiintag som passar dig bäst och håll fast vid det.
Jag upplever inte gel och energikakor som bättre än sportdryck/russin.

Jag har sprungit Abisko/Nikkaloukta flera gånger (själv) som träning. Jag har endast haft sportdryck och russin som energi. Stannade en gång vid Keb och köpte chokladkakor tvingade i mig en halv :) gick helt enkelt inte att svälja, hade inte tränad på det!
Första gången hade jag tält, sovsäck och mat med mig. Det slutade jag med då jag inte använde det. Har regnställ, extra underställ i ull samt gas, brännare en kastrull och frystorkat som extra utrustning med mig. Det känns inte som någon större risk att lämna sovutrustning hemma, det är ju många stugor på vägen.

Det värsta med löpning Abisko-Nikka är all sten mellan Keb och Nikka. Jag blir öm i trampdynorna på slutet, stenarna känns extra hårda då.

Glöm inte att smörja skrevet med vaselin, det svider ordentligt av saltet från torkat svett annars.

Det är en fantastiskt härlig känsla att i bra väder jogga längs Kungsleden.
Lycka till, hoppas på bra väder när ni genomför utmaningen!


Tack för dina värdefulla tips och erfarenheter.
Maxim Elektrolyt löser sig lätt. Förpacka i småpåsar är också min favorit så man slipper tänka och fippla när man är sliten i skallen och kroppen.
Vaselin, tar du det alltså direkt innan start som en preventiv åtgärd?
Ja, sliten i kroppen blir jag, en del smärtor kommer också, gäller att hushålla med resurserna och ha välprövad utrusning som fungerar, man är van vid, och inte ger skav.
 
Vaselin direkt innan start för att förhindra skav!

Skorna är viktigt, till fjälls springer jag alltid i orienteringsskor med dubb. Jag har bara en tunn nylonstrumpa. Har aldrig fått skavsår, men det tror jag mer beror på att jag inte har anlag för det!
Jag tränar mycket i skogen också med orienteringsskor, tycker om den nära kontakten med underlaget som skorna ger.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...