Ont i knäna

Hej

Jag har ett problem som jag gärna skulle vilja ha lite tips om hur man ska göra.
Började löparna för ganska så länge sedan men fick stora problem med mina knän. Så har inte kunnat vara ute och träna något alls utan att det gör riktigt ont. Har varit hos en läkare som säger att det beror på att musklerna runt knäna är för svaga. Så jag började träna upp dom med olika övningar 2 gånger om dagen.

Förväntar mig inte att det ska bli bättre på en gång men har hållet på nu i ca 4-5 månader och det tycks bara bli värre. Har ett tungt fysiskt krävande jobb och det blir mycket springa upp och ner i trappor och mycket krypande.

Är det någon som har något tips på vad jag kan göra för att det ska bli bättre?
Vill inget hellre en att bli bra i knäna och komma ut och springa igen.

M.V.H Therese
 
Barfotalöpning

Barfotalöpning

Kanske kan ju vara något, då man inte belastar knäna lika hårt då man landar mer på hela foten istället för på hälen...

Sen skulle du kunna stödja upp knäleden med elastisk binda eller knästöd skydd...

Börja träna knämusklerna, googla, finns fler bra tips om träning för att få starkare muskler runt knäleden...

Mvh troswe
 
Sjukgymnast nästa!

Ta kontakt med en sjukgymnast, via din läkare. Sjukgymnaster är väldigt duktiga! Där kan du få hjälp!

Simning/vattengympa är en bra form av träning för knäna och musklerna i benen utan att belasta knät/benen så som löpning gör... så själva löpningen ska du avvakta med tills du blir starkare i musklerna runt knät...

Lycka till

Mvh troswe
 
Sök Sjukgymnast

Mitt råd, sök sjukgymnast:)

Du behöver inte gå via läkare, utan kan söka sjukgymnast direkt.Det är remissfrihet, så du behöver
inte gå till läkaren först. Kolla efter en sjukgymnast med OMT utbildning eller ta en VC där ev sjukgymnasterna har knäskola.
Sjukgymnaster kan mycket om rörelseapparaten, dvs leder och muskler. Det är inte alltid som besväret sitter i knäleden utan kan vara ett symtom från omkringliggande leder tex fr höftled, fotled.
Hos sjukgymnasten görs en analys, undersökning, du får bra råd, regim och behandling tex smärtlindring.

Lycka till!
 
Vad är det för typ av knäproblem du har? Var gör det ont? Är det på utsidan av knät (ev. löparknä) eller har du ont inuti knät? Springer du ofta på morgnar (påfrestning av lederna pga. lite ledvätska).
Har du ont precis ovanför knäskålen i lårmuskelfästena (ev. hopparknä). Har du upplevt trauma mot knät?

Jag är ingen expert, och de råd du har fått att gå till sjukgymnast är bra, men andra kan ha haft liknande problem och berätta om sina erfarenheter om du kan redogöra lite mer exakt för hur dina problem ser ut.

Mvh /Joel
 
Jag har samma problem med svaga muskler runt knäna i trettio år nu. Löpträning går inte längre utan jag har fått köpa en mtb för att komma ut i skogen och träna.

Det har varit mycket viktigt för mig att dosera träningen rätt. För hård träning och det gör ont. Då får man ta det lite lugnare. Jag styrketränar på gym 2-3 ggr/vecka i traditionella maskiner. Dessutom kör jag 30 min i tramp-/trappmaskin efter varje gympass. Ibland har jag struntat i den tråkiga trappmaskinen och då har smärtan kommit tillbaks. Så det blir till att stå i en sådan resten av livet antar jag. Jag har lyckats så bra att jag kunnat löpträna 2 ggr per vecka utan alltför mycket smärta ibland men kan ofta gårdet inte övrhuvudtaget.

Mitt råd är att du prövar dig fram till ett sätt som passar dig.
 
Det är lite svårt att säga men mitt på knäna fast inne i knäna om jag säger så och lite under.
Fick ett tag problem med att fötterna somnade ca en halvtimme in i passet. Skaffade hålfotsinlägg då jag är väldigt plattfot i hopp om att det skulle bli bättre. Det blev bra i början sen kom det tillbaka igen. Så jag vet inte vad som kan vara problemet men det driver mig till vansinne. Det börjar påverka mitt jobb med så jag måste få ordning på det.

Är jätte tacksam för alla svar jag fått.

M.V.H Therese
 
Hej Therese!

Hur har det gått med dina knän? Jag började springa (igen) i våras och fick lite problem i ena knät efter ett tag. Efter ett besök hos sjukgymnasten så visade det sig bero på en muskel som går diagonalt på baksidan av knät (http://trainsmart.se/2012/04/02/besvar-i-knavecket/) som var för kort och blev överbelastad. Med ändrat löpsteg (och nya skor) och en del stretching så har jag blivit av med mina problem nästintill helt och hållet på ett par veckor. Grymt skönt! :)
__
Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Josefina78 Ont snett under knäet Löpning 2
JA64 ont i vaden Löpning 11
garmen Ont i lendrygg, svank efter backlöpning. Löpning 3
fishermnsphoto hjälp! ont i fotleden. Löpning 2
Swamprat Ont i benen Löpning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...