gå ner i vikt efter julmaten.

Tjena!

Köp boken Matrevolutionen, skriven av Andreas Eenfeldt. Gå även in gå www.kostdoktorn.se
Förändrade mitt liv fullkomligt till det Bättre,en livstil för mig nu,lycka till:)

/Nicklas

+1

Jag var själv bara lätt överviktig men åt nyttigt och rörde på mig mkt. Efter 25 år lades ca ett kilo till per år vilket gjorde mig mkt irriterad då jag alltid innan haft tvättbräda. Jag kunde pressa ner mig ett kilo då och då genom att "kämpa" men sen var det på plus igen.

Efter jag läst matrevolutionen och börjat äta fet, god o nyttig mat så fick jag utan att kämpa tillbaka min tvättbräda, extremt bra blodvärde och framförallt en frisk o gasfri mage. Lågkolhydratkost vinner mot alla andra sätt att gå ner i vikt i en massa olika studier.

Om du känner för att kämpa resten av livet rekomenderar jag lightprodukter, hård träning och mkt självdiciplin (typ viktväktarna). Om du vill ha det gött, må bra och leva hälsosamt rekomenderar jag LCHF eller paleo där du rör på dig för att du vill inte för att du måste.

Lycka till!
 
Det är inte säkert det funkar för alla men jag har alltid kört lågkolhydratkost - funkar bra.

Jag är 178 och går aldrig över 72kg,måste visa legg på bolaget trots att jag är 38 - och kan gå 80km/dygn - och så.

Men då backar jag upp med kolhydrater i samband med träning/hård vandring - vilket innebär att jag äter det efter dag 2 i större del av kosten och vidare nån dag efter mer ansträngande grejer.

Funkar bra för mig iaf - så helt utan kan man inte vara - kosten måste skugga det man gör lite.
 
Träning är alltid bästa sättet att förbränna fett och omvandla fettet till muskler. Undvik kolhydrater, socker och “dåligt” fett. Jag använder druvkärneolja då det har ca 50 procent mindre mättat fett än olivolja. Lycka till! :)
 
Motion i all ära, men för att gå ner i vikt är det rätt värdelöst. Motionen riskerar snarare att verka kontraproduktivt eftersom den triggar hungern och ger känslan att "nu kan man unna sig". Har sett många exempel där folk lufsat runt 3 km spåret i knapp gångtakt för att sen "unna sig" en stor latte och ett wienerbröd eller en stor cola. Motionen har ju dock andra positiva effekter, men bör inte utgöra grunden för viktnedgång.

Det där är ju rent felaktigt. Det har ju inte med motionen att göra utan att man unnar sig, med andra ord ökar intaget.
Genom att motionera kan man öka sin grundförbränning och om man då ser till att inte unna sig "skräpmat" så går man ner än snabbare.
 
Du är en balansvåg, äter du för mycket blir du fet, äter du för lite minskar du i vikt.
Genom att öka grönsaksinnehållet på ris, potatis, såskostnadernas konto kan du själv styra och då blir det roligare.

Stryk helt mjukt bröd, mellanmål med ostmacka etc.

Motion som viktminskningsmetod är överskattad, men bra för rörlighet, cirkulation och välbefinnande.
Så behåll 1/2 timmen om dagen eller mer.

Det finns mängder av goda och riktiga tips i tråden men det är bara genomförandet som ger resultat.

go tur
 
Senast ändrad:
Viktkontroll!

Väg dig varje morgon och dokumentera. Det är motiverande med den feedbacken och leder till att man gärna stramar åt sig sig ytterliggare den kommande dagen när man ser att det rör på sig.
Skaffa en bra våg och ladda ner en bra app (tex weight meter) där man knappar in all viktdata och ser statistik på olika sätt.

Fasta! En kickstart sätter fart på motivationen. Fasta 4-5 dar i rad nån vecka eller två. (max 600 kcal). Sen när du känner dig redo går du över till
5/2 diet eller nåt liknande och minska helst snabba kolhydrater.

Moionera mera
 
Du är en balansvåg, äter du för mycket blir du fet, äter du för lite minskar du i vikt.
Genom att öka grönsaksinnehållet på ris, potatis, såskostnadernas konto kan du själv styra och då blir det roligare.

Stryk helt mjukt bröd, mellanmål med ostmacka etc.

Motion som viktminskningsmetod är överskattad, men bra för rörlighet, cirkulation och välbefinnande.
Så behåll 1/2 timmen om dagen eller mer.

Det finns mängder av goda och riktiga tips i tråden men det är bara genomförandet som ger resultat.

go tur

Jupp, energilagen gäller, inga konstigheter med det. Det svåra är att hålla koll på hur mycket man stoppar i sig. Att skippa mjukt bröd och potatis är bra, för då minskar dessutom behovet av smör och pålägg. Dessutom fastnar sås inte så bra på morötter och dylikt. Det brukar ta skruv. Och kom ihåg att det inte är vad du stoppar i dig på EN dag som avgör, utan hur det ser ut under en vecka eller så. Råkar du få i dig för mycket eller fel någon dag, så är det inte kört för det.

Kombinerar du med motion så blir energiunderskottet genast större och du går ner snabbare. Men: Risken är att du blir hungrig som tusan, särskilt om du styrketränar, eftersom kroppen då vill bygga massa muskler när den vilar.

I jobbet har jag haft anledning att skriva en hel del om livsstilsförändringar av olika slag. Expertisen är enig: De är svåra som tusan att genomföra, men det går. Några saker att hålla i huvudet:

1. Byta vana är lättare än bryta vana. Äter du wienerbröd till kaffet, ta en skorpa istället, typ.

2. Precis som någon sade tidigare: Gör inte för många saker åt gången. Byt vanor en eller två åt gången.

3. Ha tålamod. Jämför inte spegelbild eller våg dag för dag, då ser du ingen skillnad och så blir du uppgiven. Det är dåligt. Schemalägg sådant veckovis eller var tionde dag eller så.

4. Be folk omkring dig hjälpa till. Stöd och inspiration från andra gör saker lättare.

Det var mina 50 centavos. Lycka till!
 
Jag har en sån där app där man skriver in vad man äter och sen skriver man in när man rör sig, t ex promenerar eller cyklar - och så får man veta hur mycket man får äta för att gå ner x antal kilo i veckan (Lifesum)

Funkade bra för mig, jag gick ner 20+ kilo på det viset
Håller fortfarande formen.

Sen tycker jag att man lär sig en del på vägen som stannar kvar även när man slutar använda appen. Man lär sig att man inte behöver äta så mycket som man kanske fått för sig innan för att bli mätt. Man lär sig också vad som är "kalorifällor" (t ex korv. vetebröd. ost osv) Och att man faktiskt blir mätt utan att ta extra portioner för att det är gott..

Man lär sig också vikten av att förbruka kalorier. Nån skrev att motion inte spelar nån roll, men visst är det viktigt att röra sig. Om man rör sig typ 1-2 timmar per dag så får man många kalorier fler att förbruka. Utan att man för den skull ökar sin hungerkänsla.
 
Jag har på fem månader gått ner ca åtta kilo. Detta utan att göra några svåra uppoffringar vare sig vad gäller kost eller motion. Min tanke var aldrig att gå ner i vikt utan det har kommit på köpet. Anledningen till att jag har ändrat min kost var att jag ville må bättre och leva mer hälsosamt.

Jag har lagt om min kost en hel del. Vet inte exakt vad i kostomställningen som har påverkat mest vad gäller vikten men effekt har det gett i alla fall.

Den största förändringen för mig var att dra ner på gluten. Jag gillar att baka och älskar bröd. Förr åt jag alltid bröd till frukost samt ibland även till mellanmål och kvällsmat. Frukostbrödet är nu utbytt till havregrynsgröt och ägg, mellanmål och eventuell kvällsmat består istället av frukt eller en tallrik fil och (glutenfri)müsli. Jag lyxar dock till det ibland på helgerna fortfarande och äter ett gott bröd, ibland (om än inte ofta) blir det också pasta till maten, så jag har inte lagt av helt med gluten.

Utöver detta har jag också dragit ner rejält på köttätandet. Jag äter numera kött en till två gånger per vecka, jämfört med innan då jag åt kött minst en gång om dagen. Istället äter jag linser, bönor eller ärtor samt fisk. Intaget av fisk har jag ökat rejält, äter fisk ca fyra gånger per vecka.

Jag har ökat intaget av frukt, grönsaker, bär och nötter. Framförallt gäller detta grönsaker, jag äter numera ofta grönsaker till maten istället för potatis eller pasta. Exempel på bra grönsaker som jag tycker är goda, nyttiga och mättar bra är blomkål, broccoli, brysselkål, morötter och andra rotsaker samt kål i olika varianter. Jag har också minskat sockerintaget till fördel för mer frukt och bär. Tidigare åt jag t.ex. sylt i müslin, numera blandar jag ner lite bär eller hackad frukt istället. Det samma gäller efterrätter av olika slag, det finns massa godsaker som är hyfsat nyttiga att äta och inte innehåller raffinerat socker.

Mitt mål är att dra ner mer på mejeriprodukter i framtiden, tror överlag att veganska livsmedel är mer hälsosamma än animaliska. Dock älskar jag fil, ost och smör så det kommer innebära en stor uppoffring. Planen är att sakta minska mitt intag och på så vis vänja mig av med mejeriprodukterna.

Jag äter i stort sett lika mycket som förr, har inte minskat storleken på portionerna. Men istället för att sätta i mig t.ex. 200g kött och 200g potatis så äter jag nu t.ex. 150g fisk 100g quinoa och 150g grönsaker.

En stor fördel med mina nya kostvanor som kom på köpet är att jag nu äter mycket mer varierad kost än förr. Tidigare var det ofta samma råvaror tillagade på olika sätt, med den nya kosthållningen har jag tvingats att bli mer kreativ och varierar råvaror i mycket större utsträckning. Jag har ett stort intresse av matlagning och det har hjälpt mig och gjort omställningen roligare.

Detta är en metod som har funkat för mig, jag mår mycket bättre, känner mig piggare och friskare samt har gått ner en del i vikt. Utöver det har jag hittat ny inspiration i min matlagning. Tror det är viktigt att var och en får hitta den metod som man tycker passar bäst för en själv. Det jag vill ha sagt är att det inte behöver vara svårt och tråkigt att leva mer hälsosamt och äta nyttigt.
 
För att gå ner i vikt måste du ligga på ett kaloriunderskott, alltså göra över med mer energi än du stoppar i dig. Vanligtvis rekommenderar jag att ligga på -500kcal från ditt totala kaloribehov per dag, men i ditt fall då vikten är ganska hög så kan man ligga ännu lägre.

Träning, främst styrketräning rekommenderar jag starkt.

Ät potatis och kyckling, vitfisk, magert rött kött + mycket grönsaker, testa lågkalorisåser så som walden farms om du vill.

Frukost havregrynsgröt med bär eller lågkalorisylt / smoothie på kvarg + bär + havregryn, och omega-3 kapslar (försök få i dig 5st per dag, utspritt) och ev. multivitamineral tablett.

Mellanmål keso eller kvarg (utan socker och låg fetthalt) finns smaksatta utan socker.

Försök även att få i dig några ägg / makrill / 100g lax per dag för att få i dig bra fetter.

kör strikt i 2-3 veckor så kommer du må mycket bättre och kommer itne känna samma sug efter godis / pizza o annat utan du kommer känna att din kropp ör friskare och därmed är det nog belöning. Sen kan du ha en "påfyllnadsdag" där du får äta lite mer fritt, tacos eller något annat gott som inte är så brutalt onyttigt som en pizza och eventuellt en påse popcorn.

Koffein är bra att inta, dricker du inte kaffe kör på kapslar, light energidryck eller t.ex nocco, celsius.

Sitter lite upptagen men är ganska insatt i detta ämne, skriv till mig så kan jag ge lite mer utförligare tips, måltider, träning o så!

Framför allt, se till att du mår bra, det är inte vågen som avgör det!
 
Man lär sig också vikten av att förbruka kalorier. Nån skrev att motion inte spelar nån roll, men visst är det viktigt att röra sig. Om man rör sig typ 1-2 timmar per dag så får man många kalorier fler att förbruka. Utan att man för den skull ökar sin hungerkänsla.

Nu är det länge sen jag skrev det och det var lite hårddraget, men det finns stöd för min tes. Effekten av fysisk träning är orättvis på det sättet att en helt otränad soffpotatis behöver avsevärt mer tid för att förbruka en viss mängd kalorier än en extremt elittränad individ, för att ta två ytterligheter.

Det är självklart bra att motionera, men är man en helt otränad, överviktig individ så bör en kostomställning vara det centrala och motion och träning något som man successivt bygger upp. Det jag menar är att många "efter jul och nyårslöften" ska "träna bort" det överflödiga, satsar järnet men när motivationen fallerar snabbt faller tillbaka i samma gamla vanor och går upp i vikt igen.

Är man helt otränad så kanske energiförbrukningen vid motion ligger på i storleksordning 4-5 kcal per min, medan en elitidrottare kan ligga på i storleksordning 20-25 kcal per min, vilket innebär att den otränade får motionera i 8-10 timmar för att komma upp i ca 2500 kcal/vecka medan en elitidrottare fixar det på ca 1,5 tim.

Det är jättebra om en otränad person kan komma igång och motionera, men jag vidhåller att det centrala är en omställning av kosten. Det är där man verkligen kan kapa kalorier, speciellt initialt. Effekten av träning ökar naturligtvis successivt, men om det inte sker en samtidig omställning av kostvanor så tror jag det finns stor risk att man misslyckas och faller tillbaka i ett kaloriöverskott. Inte sällan med känslan av att ytterligare en gång misslyckats.

Källa
 
Jag har en sån där app där man skriver in vad man äter och sen skriver man in när man rör sig, t ex promenerar eller cyklar - och så får man veta hur mycket man får äta för att gå ner x antal kilo i veckan (Lifesum)

Jag har testat med Kaloriräknaren från Fatsecret och håller med om det du skriver.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...