Sailrite symaskin

Jag har ytterligare en fråga till alla er i GDS/DIY djungeln.

Jag syr en del kläder och har bra maskiner för den typen av projekt. Ibland vill jag dock ha en starkare maskin och undrar om det är någon av er som vågat er på att beställa en Sailrite maskin.

Givetvis finns det industrimaskiner med passande egenskaper. Dessa kostar ofta en slant och är dessutom tunga (med bord och motor) och tar mycket plats.

Har under lång tid spanat på Sailrites kompaktmaskiner som ett billigt och framförallt mer kompakt alternativ för hemmabruk.

Om någon här har erfarenhet av dessa maskiner vore det oerhört tacksamt att höra vad som är bra respektive dåligt.

Tack på förhand
//Joel
 
Hej,

Den där har jag spanat på också. Den har bra rykte bland GDS:are i USA och det enda som hindrar mig att köpa den är att jag inte syr så mycket att det försvarar inköpet... :) Men gör man det tror jag det är ett mycket bra köp. Byggd som en stridsvagn och samtidigt hyfsat portabel. Ingen elektronik som kan gå sönder och kan köras för hand om man lägger till "Monster Balance Wheel" i köpet.

Tror man ska satsa på denna:

http://www.sailrite.com/Ultrafeed-LSZ-1-European-Power-Sewing-Machine

och detta extrakit:

http://www.sailrite.com/Load-It-220-Volt-For-Ultrafeed-Sewing-Machine-Loaded

Monster Balande Wheel finns även som enskilt tillbehör (ingår i extrakitet ovan):

http://www.sailrite.com/Monster-II-Balance-Wheel

I Europa säljs Sailrite av Solent Sew:

http://www.solentsew.co.uk

/Mats
 
Lasses symaskiner i Göteborg ville för fem tusen pracka på mig en Pfaff som utan vidare sydde genom sex lager jeanstyg. Tyckte det var överkomligt. Sailrite ser ju dock lite mer brutal ut...
 
Pfaffs hushållsmaskiner är bra, har just nu en Pfaff. Även haft Janome, Brother och Husqvarna.

Trots att jag väljer de mest kraftfulla modellerna tycker jag att de är för klena. Många gånger är en gammal Husqvarna väl så bra som en ny maskin enligt min erfarenhet. Dock har de nya maskinerna ofta en betydligt bättre matningskapacitet. Funktionsmässigt går de inte riktigt att jämföra ;)

Så när det kommer omkring är jag rätt nöjd med min moderna maskin förutom att jag tycker den är lite klen samt att jag önskar ännu bättre matning.

Alltså står valet mellan en industrimaskin för grova tyger eller att prova den lättare och billigare kompaktversionen från sailrite.

Tycker det ser lite avigt ut att ha fram/back samt styngnlängd på samma spak utan möjlighet att låsa den. Det betyder att jag aldrig kan skifta mellan fram och back i full fart utan att titta på reglaget.

Sen är matningens konstruktion väldigt annorlunda från industriella lösningar. Inte nödvändigtvis en nackdel. Men något att beakta.

//Joel
 
Vad sägs om en skomakarsymaskin? Den klarar många lager tyg.
Den är i och för sig stor men stativet kan du ta bort. Upp till meterlånga sömmar funkar bra med handveven. Välj en med handvev på framsidan (som på bilden). De finns med lång respektive kort arm. Kort arm räcker såvida du inte skall sy långt in i en stövel.
Maskinerna brukar annonseras på Blocket för 500 till 3000 kr. Räkna dock med att behöva montera ner den, skära/borsta bort gammalt stelnat konsistensfett och smörja upp den.
Nålar, spolar mm kan du köpa i Borås hos http://www.indukta.se/.

Mvh, Klas
 

Bilagor

  • IMGP3371.jpg
    IMGP3371.jpg
    64.5 KB · Visningar: 6,739
Jag har ytterligare en fråga till alla er i GDS/DIY djungeln.

Jag syr en del kläder och har bra maskiner för den typen av projekt. Ibland vill jag dock ha en starkare maskin och undrar om det är någon av er som vågat er på att beställa en Sailrite maskin.

Givetvis finns det industrimaskiner med passande egenskaper. Dessa kostar ofta en slant och är dessutom tunga (med bord och motor) och tar mycket plats.

Har under lång tid spanat på Sailrites kompaktmaskiner som ett billigt och framförallt mer kompakt alternativ för hemmabruk.

Om någon här har erfarenhet av dessa maskiner vore det oerhört tacksamt att höra vad som är bra respektive dåligt.

Tack på förhand
//Joel

En budgetlösning är att du tittar efter en Pfaff 260, Pfaff 332 eller Pfaff 362. Dessa är legendariska maskiner som kan fås får en tusenlapp eller så. Googla så hittar du mer info om dessa.

/Mats
 
Har redan en av Pfaffs vassaste hushållsmaskiner (C1100 Pro) och känner inte att jag behöver en hushållsmaskin till. Blir det nytt ska det vara markant starkare. Sen kan jag hålla med om att gamla maskiner många gånger är väl som bra som de nya trots alla funktioner. Jag syr uteslutande raksöm och ibland något sicksack. Det mesta rullar genom overlocken istället. Å sen någon ersättning för coversöm...

Jämför man stygnkvaliteten mellan en gammal välbyggd maskin står de sig mycket bra än idag även mot maskiner i det dyrare segmentet.

För att hoppa tillbaka till Sailrite.
Övermatning är absolut vanligt på industrimaskiner. Det jag syftar på är hur den är byggd. Sailrites kompaktmaskiner har en ganska lång plåtkonstruktion som går upp mot maskinens baksida till skillnad från en stång parallellt med nålstången som går vertikalt upp i maskinen. Detta betraktar jag som mer traditionellt. Som sagt, det måste inte vara en nackdel. Men är annorlunda. Som en mer rejäl version av den övermatning som sitter i Pfaff och Janomes hushållsmaskiner. Den ser ju dock ut att ha matningskapacitet mer som en industrimaskin.

Jag gillar deras slogan, "if you can get it under the foot you can sew it".


Pressarfoten lyfter också relativt lågt jämfört med en vissa industrimaskiner jag provat. Det finns självklart en stor spridning även här då de är avsedda att köra i väldigt olika material.

Sailrites maskiner är också markant långsammare än en industridito. Men för en glad hemanvändare är det kanske mer ett plus än minus. Om man inte har väldigt brådis =)

Skomakarmaskin kan absolut vara intressant. Just till de där jobben som är för tjocka för allt annat.

Får klura vidare ett tag. Hade varit otroligt kul att testa en Sailrite och känna hur den känns.

Gillar även att de är öppna med information om service vilket gör det möjligt att sköta om maskinen själv.

//Joel
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...