För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv.

Jag försökte få ut diamox här i Sverige, helt hopplöst men det finns att köpa i Kathmandu.
Som du säkert redan vet reagerar vi alla olika på hög höjd, med vettig acklimatisering klarar sig dom flesta jättebra utan diamox. Jag köpte en karta för "in case of emergency" men behövde inte använda dom, det känns ändå bra att ha med sig, man kan ju behöva hjälpa andra. T. ex amerikaner, av någon anledning brukar dom börja käka dom i förebyggande syfte redan vid 2000 m.;)

Jag är helt övertygad att du kan hitta en riktigt bra sovsäck till ett vettigt pris i Ktm. Det är ju som med allt annat, finns jättebra prylar och riktigt skräp. Låt säljaren i butiken verkligen förstå vad du skall ha den till och överdriv lite, jag har svårt att tro att dom lurar på dig nåt riktigt dåligt om dom förstår att du skall övernatta på riktigt hög höjd.
Själv köpte jag en kopia på en Mountain Hard Wear dunjacka för 300 spänn, jag var övertygad att den skulle vara sönder när jag steg av på Landvetter, den håller än och det var 2007. Det är bara ett fel med den, den är alldeles för varm :)

Hoppas du får en fin resa

Går det att köpa diamox på apotek och liknande där nere med eller behöver man se läkare där med. finns troligen sömntabletter med då kan jag tänka mig? men då kan jag ju satsa på att köpa skaljacka / byxor, dunjacka och sovsäck där nere!
tack . inga mer rekommendationer?
 
Såg att någon hade rekommenderat Portala Guesthouse:
http://www.potalaguesthouse.com/

Ett utmärkt val, har bott där själv, ligger perfekt i Thamel med hundratals trekkingbutiker runt om.
En annan sak som är bra med hotellet är att det brukar finnas sysslolösa nepaleser som häckar i foaljen, bara fråga en av dom så följer dom med dig till närmsta ställe där du kan köpa diamox, annars frågar du bara dom i receptionen.
Vi var på ett ställe inte långt därifrån och handlade, det såg ut som en tobakshandel men våran guide påstod att det var en drugstore.

Skall läsa hela inlägget och se om det är nåt mer jag kommer på, lite ont om tid.
 
Jag och brorsan befinner oss for tillfallet i kathmandu och bor pa kathmandu guesthouse. Vi flyger till lukla pa mandag morgon sa om det ar nagon som befinner sig kathmandu och skulle vilja traffas och snacka lite skit sa vore det jattetrevigt. om det ar nagon som undrar over nagot speciellt och som jag kan hjalpa till med sa hjalper jag garna till om jag kan svara pa det.

hade
 
Jag och brorsan befinner oss for tillfallet i kathmandu och bor pa kathmandu guesthouse. Vi flyger till lukla pa mandag morgon sa om det ar nagon som befinner sig kathmandu och skulle vilja traffas och snacka lite skit sa vore det jattetrevigt. om det ar nagon som undrar over nagot speciellt och som jag kan hjalpa till med sa hjalper jag garna till om jag kan svara pa det.

hade

Hur länge kommer ni att stanna? jag flyger ner på fredag. vore kul att träffas. få höra vad nu har upplevt och vad ni tycker man ska göra!
 
Hejsan!

Jag är intresserad av att vandra Everest Basecamp.
Dock har jag relativt liten erfarenhet av sådana vandringar.

Så jag undrar hur jag bör gå tillväga, finns det människor här som brukar åka ner och vandra som brukar vara villiga att gå ihop med andra?
Är 21 år och har aldrig varit där nere tidigare, så jag söker lite tips hur jag skall gå till väga då jag är riktigt sugen på att vandra där.
 
Hejsan!

Jag är intresserad av att vandra Everest Basecamp.
Dock har jag relativt liten erfarenhet av sådana vandringar.

Så jag undrar hur jag bör gå tillväga, finns det människor här som brukar åka ner och vandra som brukar vara villiga att gå ihop med andra?
Är 21 år och har aldrig varit där nere tidigare, så jag söker lite tips hur jag skall gå till väga då jag är riktigt sugen på att vandra där.

Det finns flera sätt. Jag var nere för en dryg månad sedan och gick i grupp som jag bokat via en svensk arrangör (Far Away Adventures). Främsta anledningen till att jag gjorde det var att jag även skulle klättra på Island Peak och var oerfaren klättrare och behövde guide, tillstånd mm.
Nästan alla som vandrar har guide och/eller guide kombinerat med bärare. Du kan ordna allt på plats i Kathmandu och boka guide/bärare där. Finns hur mycket som helst att välja bland men det finns ett visst mått av osäkerhet om man är ny. Jag träffade några som hade haft stora problem med sina bärare.

Du kan också försöka hitta någon här i Sverige (t ex här på Utsidan) som tänkt göra samma sak och förhoppningsvis har lite erfarenhet. Då kan ni gemensamt boka allt på plats i Kthmdu.

Enklast är ju naturligvis att första gången boka in dig i en grupp (finns både för och nackdelar). När jag åker när nästa gång kommer jag att vandra och acklimatisera på egen hand och bara boka guider mm till själva klättringen.
 
Hejsan!

Jag är intresserad av att vandra Everest Basecamp.
Dock har jag relativt liten erfarenhet av sådana vandringar.

Så jag undrar hur jag bör gå tillväga, finns det människor här som brukar åka ner och vandra som brukar vara villiga att gå ihop med andra?
Är 21 år och har aldrig varit där nere tidigare, så jag söker lite tips hur jag skall gå till väga då jag är riktigt sugen på att vandra där.

Åk ned, vandra. Det är enklare än att vandra här hemma om man bortser från att det är tuffare höjdskillnader om man går hela vägen upp.

Guide och bärare har jag aldrig förstått. Jag anlitar inte det hemma så varför där.
 
Man kan ha olika åsikter om bärare/inte bärare men faktum är att der är en avsevärd höjdskillnad mellan svenska fjällen och Himalaya och därmed också betydligt tuffare. Om man inte känner sig superstark kan man anlita bärare dels för att kunna njuta mer av själva vandringen och också faktiskt gynna lokalbefolkningen.
 
Passar på att bumpa den här intressanta tråden.

Har senaste tiden insett att Island Peak förmodligen är det jag vill satsa på fram till våren och det är förstås jättekul att höra att så många har bra erfarenheter därifrån.

Jag lutar åt att köpa flygbiljetter till rätt ände av världen, ta mig till Kathmandu och ordna resten på plats. Känner inte alls något behov av att åka med de svenska företag som arrangerar dessa turer, även om de säkert är bra och kunniga. Vill jag ha allting utstakat och förberett samt prata svenska i 3 veckor på andra sidan jorden finns det gott om charterresor till thailand.
Samtidigt känner jag absolut att lokal guide och bärhjälp är något jag vill ha med mig, framförallt då jag inte har den blekaste om hur min kropp kommer hantera dessa höjder.


Jag skulle vilja höra mer om vad man kan köpa på plats (utrustning) som faktiskt kan vara värt att ta med hem. I regel följer jag principen om att resor till asien görs med "tom" väska dit, och full hem. Kan jag dessutom slippa släpa på div. alpin utrustning innan nepal är ju det självklart värdefullt (sparar både plats och övervikt på flyg osv).
Som jag förstått det är majoriteten av klätterprylarna man hittar där kinaproducerat/kopior, vilket nuförtiden kan innebära samma lika som orginalen i europa.
 
Min erfarenhet är följande.
Kläder:
Det finns både "Northfejs-kopior" och "inhemska" kinesiska märken. Jag tror kopiorna sys delvis i Kina men mest i Korea. Vilket som är bäst, kopior eller inhemskt märke (typ Mountain Blackstone) är nog svårt att säga men jag tror mer på de "inhemska" kinesiska (våra klätterguider, som förövrigt varit uppe på Everest, körde rakt av MB). Själv köpte jag en dunjacka, lite mössor, hattar mm för runt 200kr av MB. Det var grejer som jag inte skulle använda dagligen och kände inte behöver vara märkeskvalitet. Alla dessa plagg funkade utmärkt under expeditionen.
Vi hade en kille i vårt gäng som köpte i princip hela sin utrustning i Ktmdu. Några andra (inkl jag) köpte för att komplettera sin medhavda utrustning. Jag skulle vilja säga att slutsatsen var att det funkar med kopior och kina-orginal med vissa föbehåll. Många klagade på passformen, att plaggen inte satt bra. En del kardborreband och dragkedjor höll inte heller men overall ok. Kanske klarar vissa plagg inte mer än en expedition.

Personligen skulle jag satsa på märkesgrejer på sånt man har intill kroppen, använder mycket och som är kritiskt. Jag vill inte ha en jacka som börjar regna igenom när det blir skitväder och man är allmänt utmattad. Kängor är givet att ha väl ingånga. De lokala märkena kan man köpa till det som kanske inte används så ofta och inte är lika kritiskt.
Kina och kopiorna är INTE som orginalen. Det kanske är Goretex i vissa plagg men som en försäljare bedyrade till mig "it is Goretex but another type of Goretex, not lite yours...". Märkeskläder går också att köpa i Ktmdu men är inte särskillt billigt.

Bärare/Guider:
De svenska arrangörerna anlitar ofta lokala arrangörer i Ktmndu. Du kan utan vidare ta dig ner till Ktmndu och ordna guide och bärare där. Egentligen kan man ju gå in till samma arrangör i Ktmdu som de svenska anlitar.
Några saker att tänka på dock. Det finns guider och det finns guider. Din trek och klättring kan bli helt fantastisk eller ett rent elände beroende på om man träffar rätt. Ska man upp på IP så bör du nog inte ta en guide som erbjuder sin tjänst på gatan utan leta efter en etablerad arrangör. Då handlar det ju inte bara om en trekkingguide utan också en klätterguide och det är stor skillnad.
Bärare kan vara riktigt knepigt. Vi hade två klättrare i vår grupp som hade anlitat egna bärare och de fick efter ett tag riktigt stora problem med dem. En av dem var en riktig halvligist som gjorde slut på sin ersättning som skulle räcka till mat, var lat och vägrade bära i vissa lägen. Det blev en riktig soppa till slut och en otrevlig stämning. Vår guide fick gå in och medla och lösa upp situationen.
Våra bärare däremot var helt fantastiska. Det kändes som ett privilegium att i 25 dagar få umgås med dessa glada och underbara sherpas under expeditionen.

Det är MYCKET viktigt att komma överens om precis allt innan du ger dig ut. Pris, hur och när det ska betalas, vad de ska bära, hur mycket de ska bära, ska de vara med på klättringen, ska de vänta någonstans och ska de då ha betalt för den tiden? Mycket att tänka på. Lonely Planet har många goda råd och tips som man absolut skall följa.

Annars är det bara att köra. Med lite träning och lite jävlar anamma får du garanterat en oförglömlig upplevelse.
Lycka till!
 
Det skulle verkligen vara intressant med en tur till dom här bergen. Är Island Peak det vanligaste målet för mindre avanserade bestigare? Jag har ingen direkt erfarenhet av riktig klättring, varesej på klippor eller is. Det närmaste jag varit är väl när jag tagit mej uppför någon svensk glaciärbrant med stegjärn. Vad krävs av klättringskunskaper för att klara t.ex. Island Peak? Är det endast fråga om lite brantare ispartier eller är det avancerad klippklättring också.
Jag har kollat runt lite och tycker att det verkar så, men det skulle vara intressant att höra vad de som varit upp till IP säger.
Hur som helst skulle det vara ett äventyr som jag skulle njuta av i fulla drag.

/Glenn
 
Har alla tappat intresset av den här tråden eller är det ingen som kan svara på mitt inlägg?
Jag är, seriöst, intresserad av något liknande. Tänker kontakta den lokala klätterklubben och undrar vad som är mest specifikt med dessa berg. Alla konstruktiva råd mottages.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rimn Vem har tänkt tanken: "En grej till. Sedan lägger jag av."? Expeditioner 15
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
coolmarcus Vandra The great Himalayan trail:) Expeditioner 6
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
carta Vandra genom öknen Expeditioner 13
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
nummeråtta Vandra genom sverige Expeditioner 28
Sandalf Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta Expeditioner 2
abbt Lättaste vägen till skierfeklippan Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
tommy.paulsson.5 24-27/4 Storlien till Ramundberget Expeditioner 0
Ottar_Huber Segla till Grönland Expeditioner 6
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
hovberget Vandringskompis till Mulhacen Expeditioner 1
Brune Johanna Davidsson har skidat till Sydpolen Expeditioner 10
Kimchi Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel? Expeditioner 4
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Expeditioner 2
KaptenAndreas Äventyr till sjös! Expeditioner 0
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
ybe Guide till Kilimanjaro? Expeditioner 26
rimn Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta? Expeditioner 21
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
luktafotogen Grottresa till South Wales Expeditioner 2
notaraver Hur skall jag transportera cyklar till Kilpisjärvi? Expeditioner 4
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Joakim3 Cykla till Marocko Expeditioner 3
Repetae Visum till Pakistan Expeditioner 31
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
azzi Segelexpedition till Grönland 2011- Med bara tjejer! Expeditioner 6
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
avslut090330 Cho Oyo 17/20 Mars till 15/17 Aprill Intresserad av att dela tillstand? Expeditioner 2
Niclas S Från Örebro till Treriksröset Expeditioner 8

Liknande trådar