För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv.

Grymt!

Härligt!
Ja det är IP som gäller. Jag känner till några i vår lilla grupp. En del av oss träffas i Katmandu runt 2 april. Ytterligare några möter upp vid IP BC runt 18e april med toppbestigning några dagar senare.
/Gabba

Även jag har bokat med Far Away Adventures, åker den 1 April från Landvetter GBG och kommer vara i Kathmandu den 2 April. Även jag skall till Island Peak.
Hehe, kul att hitta folk som skall göra samma sak.
Har du gjort något sådan här bestigning tidigare eller är du newbie som jag?=)
Skall du hem efteråt eller skall du vidare i världen?
 
Fråga

Ska ner nu om en månad ca. Har kontakt med en guide som jag kan gå med. känns som att det är ett företag så gynnar ju inte guiden. är det svårt att hitta en guide där nere under högsäsongen ? Så här ser pris uppläget ut, ser det relevant ut eller ska man försöka hitta något bättre där nere.


•Air tickets for you from Ktm to Lukla and Lukla to KTm ( two ways )
USD 266
•Air tickets for Guide from Ktm to Lukla and Lukla to KTm ( two ways )
USD 85
•Accommodation + food in trekking
USD 30 per day
•Trekking permit + TIMS Card
USD 27
•Accommodation in Kathmandu
USD 20

•Guide charge
As you wish or ask about it with Mr. Martin

You should pay yourself in following thingsz;

•Food while you are in Kathmandu
•Entrance fees in the monastery, temples city halls etc…
•Air port tax, alcohol beverage, bottle drink and tea & coffee.
•Tips, donation and other expenses of personal nature.

Vore snällt med lite tips och råd
 
Hej,

det känns som ganska rimliga priser, särskilt kostnaden för trekken, 30 USD/dag.
JAg antar att det täcker guidens lön, samt hans och din mat och logi.

Det var summan vi gav 2005 till ABC, men förra året när vi gick till Thourung LA, ville samma företag ha 45 USD, så du kan nog vara nöjd.

Flyget kostar vad det kostar, inget att göra åt, låter också rimligt.

Det enda är väl kanske kostnanden för boende i KTM, som du kan få betydligt billigare, men bekvämligheten i att ha ett vettigt hotell som har kontakt med Agenten kanske är värd några spänn..
 
Senast ändrad:
Hej,

det känns som ganska rimliga priser, särskilt kostnaden för trekken, 30 USD/dag.
JAg antar att det täcker guidens lön, samt hans och din mat och logi.

Det var summan vi gav 2005 till ABC, men förra året när vi gick till Thourung LA, ville samma företag ha 45 USD, så du kan nog vara nöjd.

Flyget kostar vad det kostar, inget att göra åt, låter också rimligt.

Det enda är väl kanske kostnanden för boende i KTM, som du kan få betydligt billigare, men bekvämligheten i att ha ett vettigt hotell som har kontakt med Agenten kanske är värd några spänn..

Låter ju bra då. skönt att höra. ja men boende i Kathmandu fixar jag själv. Han har skrivit att man får ge guiden det man känner att han är värd sedan efter. Men det känns som att det är en själ klarhet. Ingen som har något bra tips på vart man ska bo när man är i kathmandu, prismässigt och tillgång till att köpa alla kläder. även tips på vad man kan göra för att få lite sol på sig efter trekken?
 
Jag och min bror aker upp till nepal 13e mars och stannar i 28 dagar. tanken vi hade var att ga annapurna circuit utan guide. Nagon som har gatt den och kan beratta nagot om leden?
Har ett par fragor,
man maste anmala sin trek till tourist center for att fa ett tims card, detta oavsett vilken trekk man valjer och det kan man losa i kathmandu, stammer detta?
Man behover ej ha trekking permit pa annapurna, everest, langtang omradena, stammer detta?
Transporter inom landet ar vad jag forstar flyg att rekmondera men om man vill spara pengar sa finns busser. dock sa verkar dessa vara relativt farliga, hur orolig behover man vara for att inte komma fram med livet i behall om man valjer att aka buss?
kanske lite dum fraga som sakert loser sig pa plats men vill frga ivf. alla sager att man behover rena vattnet innan man dricker det, innebar detta att man tar vatten fran vattendrag som i svenska fjallen som sen renas eller koper man vatten och sen renar det?

Mvh Robert
 
Jag och min bror aker upp till nepal 13e mars och stannar i 28 dagar. tanken vi hade var att ga annapurna circuit utan guide. Nagon som har gatt den och kan beratta nagot om leden?
Har ett par fragor,
man maste anmala sin trek till tourist center for att fa ett tims card, detta oavsett vilken trekk man valjer och det kan man losa i kathmandu, stammer detta?
Man behover ej ha trekking permit pa annapurna, everest, langtang omradena, stammer detta?
Transporter inom landet ar vad jag forstar flyg att rekmondera men om man vill spara pengar sa finns busser. dock sa verkar dessa vara relativt farliga, hur orolig behover man vara for att inte komma fram med livet i behall om man valjer att aka buss?
kanske lite dum fraga som sakert loser sig pa plats men vill frga ivf. alla sager att man behover rena vattnet innan man dricker det, innebar detta att man tar vatten fran vattendrag som i svenska fjallen som sen renas eller koper man vatten och sen renar det?

Mvh Robert

TIMS vet jag inget om, men för att vandra i Annapurna Conservation Area måste ni ha ett trekking permit från ACAP.
Buss är hyfsat säkert, jag har aldrig trillat ner..
Man köper Kokt vatten på lodgerna, och sedan renar det ytterligare en gång med Jod eller filter. Man tar INTE vatten från vattendragen i Nepal, eftersom det nästan med all säkerhet alltid bor folk över där man är, och de dumpar sitt bajs i floden, och allt annat skräp. Aldrigaldrigaldrig vatten från floden. OCh då kan man ändå åka på Giardia, vilket inte är en trevlig upplevelse, särskilt om man vandrar utan guide och blir sjuk i bergen..
 
TIMS och lite annat

TillBaseCamp: Före och efter min Everestvandring för tio månader sedan bodde jag på Potala Guest House precis i kanten av turistghettot Thamel. Där hittar du hur många affärer som helst. Enkelrum 8 USD, dubbelrum 13 USD. Enkelt men det dög för mig. Googla på hotellnamnet och kom överens om priset via nätet, och be att de hämtar dig på flygplatsen (gratis). I Thamel finns hundra andra boenden, dyrare och billigare.

HaZTuR: Jag gjorde Everestvandringen utan guide och bärare. När jag kom till hotellet i Kathmandu fanns där redan en från ett trekkingföretag som ordnade flygbiljett till Lukla, TIMS-kortet och inträdesbiljetten till Sagarmatha (Everest) National Park. TIMS-kortet är till för att myndigheterna ska kunna ha koll på vilka som är uppe i bergen och var de är. Detta är visst ganska nytt. På Everestleden är kokt vatten kokt, precis som théet, och alltså säkert att dricka, och det är det väl även på andra ställen. På ett par ställen fanns det en vattenledning med hela tiden rinnande vatten från så hög höjd att där inte fanns några jakar som gick och betade och förorenade vattnet. Detta vatten drack turister direkt ur slangen och fyllde sina flaskor. Annars gäller det som skrivits tidigare i tråden. Jag använde klordioxiddroppar (AquaCare-10) när jag var det minsta osäker på vattenkvaliten.
 
TillBaseCamp: Före och efter min Everestvandring för tio månader sedan bodde jag på Potala Guest House precis i kanten av turistghettot Thamel. Där hittar du hur många affärer som helst. Enkelrum 8 USD, dubbelrum 13 USD. Enkelt men det dög för mig. Googla på hotellnamnet och kom överens om priset via nätet, och be att de hämtar dig på flygplatsen (gratis). I Thamel finns hundra andra boenden, dyrare och billigare.

Låter ju grymt bra ska kolla det direkt. Min guide möter upp mig på flygplatsen. Eftersom du nyligen har varit där. tänkte ju köpa det mesta av min utrustning som sovsäck och kläder m.m. vad kan man räkna med att det kostar. tänkte lägga ca 4000kr det borde räcka eller? vart ska man gå för att få bra saker till bra pris. är det in i smeten i thamel eller ?

Får gärna komma med rekommendationer fall du har några! +
 
Jag köpte inget där ...

... utan tog med mig allt hemifrån, det jag brukar ha med mig på fjällvandring här hemma.
För Everestvandring finns en bra bok: Trekking i the Everest Region av Jamie McGuinness (Trailblazer). Där finns allt man behöver veta om och kring vandringen, men även för vistelsen i Kathmandu, boende, matställen, annat som måste fixas före vandringen. Det bör finnas liknande guide för Annapurnatrekken. En viktig sak är förstås, att man redan i Kathmandu måste skaffa sig alla pengar som behövs under hela vandringen. (Jag vet inte om det ordnas på ett annat sätt när man har guide/bärare). Visa-kort och uttagsautomater fungerar bra. Fråga mig gärna så svarar jag efter bästa förmåga.
 
Låter riktigt bra. ska bli grymt kul att åka ner nu, månad kvar. börjar verkligen närma sig. tänkte på mediciner, ska på läkarbesök för att få diamox, är det något som är nödvändigt eller klarar man sig?

kan man lite på de sovsäckar som man ska köpa där nere?

Någon som är på väg ner i slutet av mars?
 
ska på läkarbesök för att få diamox, är det något som är nödvändigt eller klarar man sig?

kan man lite på de sovsäckar som man ska köpa där nere?

Jag försökte få ut diamox här i Sverige, helt hopplöst men det finns att köpa i Kathmandu.
Som du säkert redan vet reagerar vi alla olika på hög höjd, med vettig acklimatisering klarar sig dom flesta jättebra utan diamox. Jag köpte en karta för "in case of emergency" men behövde inte använda dom, det känns ändå bra att ha med sig, man kan ju behöva hjälpa andra. T. ex amerikaner, av någon anledning brukar dom börja käka dom i förebyggande syfte redan vid 2000 m.;)

Jag är helt övertygad att du kan hitta en riktigt bra sovsäck till ett vettigt pris i Ktm. Det är ju som med allt annat, finns jättebra prylar och riktigt skräp. Låt säljaren i butiken verkligen förstå vad du skall ha den till och överdriv lite, jag har svårt att tro att dom lurar på dig nåt riktigt dåligt om dom förstår att du skall övernatta på riktigt hög höjd.
Själv köpte jag en kopia på en Mountain Hard Wear dunjacka för 300 spänn, jag var övertygad att den skulle vara sönder när jag steg av på Landvetter, den håller än och det var 2007. Det är bara ett fel med den, den är alldeles för varm :)

Hoppas du får en fin resa
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rimn Vem har tänkt tanken: "En grej till. Sedan lägger jag av."? Expeditioner 15
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
coolmarcus Vandra The great Himalayan trail:) Expeditioner 6
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
carta Vandra genom öknen Expeditioner 13
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
nummeråtta Vandra genom sverige Expeditioner 28
Sandalf Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta Expeditioner 2
abbt Lättaste vägen till skierfeklippan Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
tommy.paulsson.5 24-27/4 Storlien till Ramundberget Expeditioner 0
Ottar_Huber Segla till Grönland Expeditioner 6
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
hovberget Vandringskompis till Mulhacen Expeditioner 1
Brune Johanna Davidsson har skidat till Sydpolen Expeditioner 10
Kimchi Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel? Expeditioner 4
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Expeditioner 2
KaptenAndreas Äventyr till sjös! Expeditioner 0
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
ybe Guide till Kilimanjaro? Expeditioner 26
rimn Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta? Expeditioner 21
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
luktafotogen Grottresa till South Wales Expeditioner 2
notaraver Hur skall jag transportera cyklar till Kilpisjärvi? Expeditioner 4
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Joakim3 Cykla till Marocko Expeditioner 3
Repetae Visum till Pakistan Expeditioner 31
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
azzi Segelexpedition till Grönland 2011- Med bara tjejer! Expeditioner 6
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
avslut090330 Cho Oyo 17/20 Mars till 15/17 Aprill Intresserad av att dela tillstand? Expeditioner 2
Niclas S Från Örebro till Treriksröset Expeditioner 8

Liknande trådar