För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv.

Första gången

Tack, intressant att läsa hela tråden, ger bara ett större sug efter att få genomföra detta när man läser era historier och ni som planerar. Har just börjat mina planer på att ta mig till basecamp. Har aldrig varit på en vandring på högre höjder. Har jag tagit vatten över huvudet? Försöker även ta reda på fall det går att köpa de mesta av kläder och sov saker som behövs för att ta sig till basecamp när man väl kommit ner till Nepal, just för att dra ner på kostnaderna. Vad ska man beräkna med att det kommer att kosta utan flyg till Kahtmandu, utan mat, boende, guide, flyg till Lukla och diverse?

// Henke=)
 
Skoj att läsa om alla äventyr o erfarenheter!

Jag ska till everest base camp i början på februari o känner mig lite osäker på hur varma kläder som kommer behövas. Jag brukar alltid vara väldigt varm när jag rör på mig. Gissar att jag kommer traska mestadels i tunt underställ och soft-shell. Dock lär man behöva rejäla kläder för stillasittande kvällar. Fleece och tjock ull. Tänkte hyra dunjacka och tjock sovsäck i katmandu.

Lämnar nog regnkläderna hemma. Väldigt lite nederbörd i februari och så fort man kommer upp en bit så lär det isf vara snö.

Någon som har erfarenheter av everest i februari med kommentarer? :)
 
martinf: Tjock sovsäck kan du hyra i Namche Bazaar. Betalade väl ungefär 300kr för drygt en och en halv vecka, helt OK :) Var väldigt varm också.
Dunjacka köpte jag där på plats för ca 350 svenska kronor. Det var en kopia på något märke men den var väldigt varm.
 
Så, nu är resan bokad med Far Away Adventures. Så jäkla skönt!! Åker i April och ser fram emot detta otroligt mycket.

Awesome!
Jag letade runt efter lite likasinnade människor och blev tipsad om Utsidan här. Har läst hela detta inlägget och även jag fått mycket bra info.
Då kanske vi ses i April då Gabba, även "s1Iver". Är det Island Peak som gäller?
Hade ju varit kul att styrt upp något, att man kunde träffas typ. Vilket datum åker du/ni?
 
Angående skor.

Asså alla man pratar med säger olika. Vissa säger att man borde köpa storskor som La Sportivas kraftiga grejer (dock även andra märken). Och vissa säger att det räcker med en vanlig trekksko. Hur skall man veta?
Jag skall upp för Island Peak och att tolka av bilder man sett så är det både snö och kallt.
Någon som erfarat denna tripp som kan giva ett korrekt svar?
Mvh
 
Jag var där i november i år och kan dela med mig av min erfarenhet men tänk på att förutsättningarna ändras.

Om du har lätt packning kan du definitivt använda trekkingskor fram till base camp, även ända upp till crampon point (på ca 5800m nu) kan det nog gå bra. Vi fick lite snö på vägen till BC och jag skulle inte göra den typen av vandring utan kängor men visst går den sträckan bra med trekkingskor också.

Ovanför crampon point är hårdpackad snö och is som gäller så stegjärn är ett måste. Sista biten är också rätt brant (50-55 grader) så stabila skor är definitivt en bra ide (se bild).
Vi hade väldigt bra väder när vi gick till toppen så jag startade med kängor och byt till storskor vid crampon point. Hade vädret varit sämre hade det inte varit möjligt att byta skor på vägen och vi hade fått starta med storskor.

När vi hade så bra vädret hade jag säkert klarat mig med vanliga kängor och stegjärn hela vägen men jag skulle inte åka dit utan ett par alpina skor typ La Sportiva.
Jag hyrde ett par Scarpa i Katmandu och det funkade mycket bra men skulle jag ha använt dem hela vägen från BC hade jag nog uppskattat egna skor med bättre passform.

Vet inte om svaret är korrekt men hoppas att det hjälper,
Tomas
 

Bilagor

  • DPP_0029_1 (Medium).jpg
    DPP_0029_1 (Medium).jpg
    55 KB · Visningar: 2,173
Awesome!

Då kanske vi ses i April då Gabba, även "s1Iver". Är det Island Peak som gäller?
Hade ju varit kul att styrt upp något, att man kunde träffas typ. Vilket datum åker du/ni?

Härligt!
Ja det är IP som gäller. Jag känner till några i vår lilla grupp. En del av oss träffas i Katmandu runt 2 april. Ytterligare några möter upp vid IP BC runt 18e april med toppbestigning några dagar senare.
/Gabba
 
Awesome!
Jag letade runt efter lite likasinnade människor och blev tipsad om Utsidan här. Har läst hela detta inlägget och även jag fått mycket bra info.
Då kanske vi ses i April då Gabba, även "s1Iver". Är det Island Peak som gäller?
Hade ju varit kul att styrt upp något, att man kunde träffas typ. Vilket datum åker du/ni?

Jag anländer i Katmandu den 21 mars. Jag ska inte till Island Peak, "bara" trekka till Everest Base Camp.
 
Hej! Jag ar ute och backpackar i asien och planerar att ta mig till BC da jag anda kommer vara i Nepal i februari.
Jag har inga kangor med mig utan bara ett par gore tex salomon (typ loparskor). Kommer de racka for att ta mig till BC? Vill garan inte kopa ett par nya da jag har hemma i Sverige. Resten av utrustning kommer jag forsoka att hyra. Fragan ar egentligen vad som ar absolut nodvandigt?
Sovsack, Varm jacka (hur varm?) understall byxor?
Det jag efterfragar ar alltsa vad ar det for utrustning jag behover for att ta mig till BC och tillbaka?

Skoj att läsa om alla äventyr o erfarenheter!

Jag ska till everest base camp i början på februari o känner mig lite osäker på hur varma kläder som kommer behövas. Jag brukar alltid vara väldigt varm när jag rör på mig. Gissar att jag kommer traska mestadels i tunt underställ och soft-shell. Dock lär man behöva rejäla kläder för stillasittande kvällar. Fleece och tjock ull. Tänkte hyra dunjacka och tjock sovsäck i katmandu.

Lämnar nog regnkläderna hemma. Väldigt lite nederbörd i februari och så fort man kommer upp en bit så lär det isf vara snö.

Någon som har erfarenheter av everest i februari med kommentarer? :)

Hej Martin!
Gar du sjalv? Vad har du for plan vore trevligt med en resekompis om vi ar pa plats samtidigt med ungifar samma resplan?

Martin
 
Jag anländer i Katmandu den 21 mars. Jag ska inte till Island Peak, "bara" trekka till Everest Base Camp.

Ska du gå med grupp eller får man hänga på? anländer till kathmandu 20 mars och har planer på att gå till base camp. vore kul! ska åka ner själv och letar vandringssällskap!
 
Senast ändrad:
Jag går i grupp. Allt är arrangerat av Far Away Adventures.

Men om du känner för det vore det kul att ha sällskap och utforka Kathmandu den 21 och 22 då jag anänder nån dag förtidigt.
 
Jag går i grupp. Allt är arrangerat av Far Away Adventures.

Men om du känner för det vore det kul att ha sällskap och utforka Kathmandu den 21 och 22 då jag anänder nån dag förtidigt.
Ja absolut. alltid kul att trffa nytt folk. tänkte gå och handla så mycket kläder som möjligt inför vandringen då, men vore riktigt kul. har ud mail?


Inte någon annan som ska ner till nepal runt 19 mars för att vandra som vill till base camp!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rimn Vem har tänkt tanken: "En grej till. Sedan lägger jag av."? Expeditioner 15
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
coolmarcus Vandra The great Himalayan trail:) Expeditioner 6
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
carta Vandra genom öknen Expeditioner 13
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
nummeråtta Vandra genom sverige Expeditioner 28
Sandalf Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta Expeditioner 2
abbt Lättaste vägen till skierfeklippan Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
tommy.paulsson.5 24-27/4 Storlien till Ramundberget Expeditioner 0
Ottar_Huber Segla till Grönland Expeditioner 6
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
hovberget Vandringskompis till Mulhacen Expeditioner 1
Brune Johanna Davidsson har skidat till Sydpolen Expeditioner 10
Kimchi Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel? Expeditioner 4
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Expeditioner 2
KaptenAndreas Äventyr till sjös! Expeditioner 0
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
ybe Guide till Kilimanjaro? Expeditioner 26
rimn Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta? Expeditioner 21
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
luktafotogen Grottresa till South Wales Expeditioner 2
notaraver Hur skall jag transportera cyklar till Kilpisjärvi? Expeditioner 4
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Joakim3 Cykla till Marocko Expeditioner 3
Repetae Visum till Pakistan Expeditioner 31
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
azzi Segelexpedition till Grönland 2011- Med bara tjejer! Expeditioner 6
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
avslut090330 Cho Oyo 17/20 Mars till 15/17 Aprill Intresserad av att dela tillstand? Expeditioner 2
Niclas S Från Örebro till Treriksröset Expeditioner 8

Liknande trådar