För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv.

Hej!

Jag har sett här på forumet om många som har planer om att resa till Nepal och vandra Everest base camp, och klättra Island Peak och motsvarande.

Skulle vilja dela med mig av mina erfarenheter om det. Har nu varit där två gånger i rad, senast nu i april-maj tre veckor. Och andra gången samma tid fast 2008. Fick idén av massor snack om Everest med en kollega på jobbet. Har alltid varit fascinerad av just detta berg, så tänkte att jag skulle göra slag i saken och bege mig dit, och är nu som sagt en återkommande gäst där.

Sökte massor på internet om själva resan, och bestämde mig till slut för att göra det helt själv och utan någon resefirma eller motsvarande. Så bokade biljett tur och retur till Kathmandu, det var allt. Resten löste sig utan några som helst krusseduller eller strul. Träffade alla slags människor allt från erfarna seven summiters till helt vanliga vandrare till jorden runt resenärer. Och sist men inte minst alla fantastiska nepaleser och Sherpa folket.
Förra året gjorde jag den "vanliga" Everest trekken, och nu i år gick jag över Cho la pass och besteg Island Peak.
I år gjorde jag även samma sak bara en bokade biljett till Kathmandu och allt löste sig igen. Naturligtvis blev det lite lättare detta året då jag hade lärt känna Nima som lever i Khumbu dalen, träffade han på den lilla flygstripan Lukla på 2800m höjd som vi hade bestämt via ett mail några dagar innan.

Har nu mailkontakt lite då och då med han, just nu är han i Kathmandu och går en Guide kurs. Han undrar om jag känner några andra som skall till nepal och han ställer gladeligen upp som personlig guide. Jag kom då på att jag borde posta en inlägg på detta forum och se om någon är intresserad.

Vill alltså rekommendera er som har planer om att resa dit, gör det av egen kraft och slösa inte bort massor av pengar på dyra resefirmor och liknande, för dom tar ibland otroliga summor för samma resa.

Önskar all en oförglömlig resa som det utan tvivel blir, och svarar gärna på frågor!
 
Hej!

Hej Karl!

Jag var egentligen på väg till Nepal i höst men får skjuta upp det till nästa år i stället. Jag hade också tänkt att bara boka ett flyg och sen lösa resten på plats, men om det nu är så att du har kontakter i Nepal och guiden är bra så tar jag tacksamt emot tips om detta också.
Hur mycket kostar en tur till Base Camp ungefär?
Har du några andra tips och måsten i Nepal så får du gärna skriva lite om det med... :D

Mvh

Matti
 
Hej!
Kul att du är intresserad! Jobbar idag och imorgon, så återkommer med ett ordentligt svar imorgon kväll. Ska hem och kolla resdagboken efter priser och så...
Stay tuned :)
 
Hej Karl
Vad glad jag blev när jag hittade ditt inlägg. Du har ju precis all den info jag är i behov av :).

Jag är nog i samma läge som du var för två år sedan. Är otroligt sugen och läser allt på internet om Trecking i Himalaya och Island Peak. Har bestämt mig för att göra resan nu till våren (mars-april) och hade väl egentligen tänkt åka med en av våra få svenska arrangörer men nu får du mig att fundera lite på alternativ. Finns ju fördelar och nackdelar med båda alternativen.

Oavsett om jag åker på egen hand eller arrangerat så behövs ju en hel del utrustning. Jag skulle gärna vilja veta vilken utrustning som behövs i form av kläder och annat. Har du någon bra lista? Jag har sett någon lista på nätet men den var väldigt utförligt och kändes lite väl "lyxig".
Vill du inte posta listan här så kan man ju maila.

Åker man arrangerat är ju fördelen att de förser en med en hel del nödvändig utrustning som behövs för toppbestigningen och som man då slipper köpa eller hyra. Hur gjorde du med allt det?

Som sagt, jag precis som andra tar tacksamt emot alla råd och tips om t ex även annnan utrustning som behövs förutom kläder (rygga, sovsäck, pannlampa mm). Tar också tacksamt gärna emot tips om hur man bäst förbereder sig med träning och annat.

/Martin
 
Hej!
Bara boka biljetter direkt! Jag bor i Stavanger Norge, så flög härifrån och betalade 8000 NOK till Kathmandu t.o.r. bokade via ebookers samma som mrjet.se, flög med Etihad Airlines, funkade super med allt, flög London till Abu Dhabi och AD til KTM.

Flyget vidare upp till Lukla kostade 226USD t.o.r och bokas lätt med hjälp av taxichauffören från flygplatsen, dom har kontakter som hjälper. Det som är bra i Nepal att folket är väldigt ärliga och hjälpsamma även om det ibland kan kännas som dom ska hjälpa för mycket.
Problemet med Lukla flyget är att det är otroligt väderberoende, så flyger bara om morgonen när molnen lättat ibland bergen. Jag hade oturen att få vänta en extra dag i Kathmandu men vissa har fått vänta i 5-6 dagar om inte mer.

Det skulle vara kul om du hade velat haft Nima som guide, han är otroligt hjälpsam och glad. Har bara goda minnen, fått bo och äta hemma hos hans familj. Hans föräldrar är gamla men still going strong. Hans bror lever som granne med sin familj med två barn. Så du blir altid inbjuden fram och tillbaka i husen för att dricka the!
Nimas fru driver en sherpa lodge i Namche bazaar, där jag bodde två dagar. Och åt samma mat som sherpana och drack Rakshi. Det som är med att gå med han är att man får se och träffa mycket inhemskt folk.

Priserna stiger väldigt mycket ju högre du kommer räknade i början med 2000NPR per dag för mat och boende, men men längre upp kanske 3000NPR beror mycket på vad man äter. Åt alltid Dhal Bat, är Ris med linssoppa och currygrönsaker. Gott och du får altid påfyllning.
När jag var där i våras låg kursen 1EUR=101NPR i Kathmandu. Sämre kurs uppe i bergen men är möjligt att växla.

Klättertillståndet kostade 700USD men det var med en dyr "service charge" och en avfall deposititon som man får tillbaka när man visar upp att man tagt med allt avfall. Tror det var 200USD Du måste ha klättertillstånd för att klättra Island Peak. Dom gör kontroller av och till vid base camp.
Jag fick klättrade tillsammans med en vän till Nima, han var climbing sherpa med everest och ama dablam och andra flertalet gånger på meritlistan. Väldigt bra och rekommenderar han massor. Han tog lite mer betalt än andra men var värt det. 450USD betalade jag honom. Sen hyrde jag klätterutrusting i Namche bazaar för 9000NPR ett bra sätt att slippa släpa på allt. Hade egna storskor med mig dock.

Ska skriva utrustningslista som jag hade, men postar detta först bara...

Bara fråga på så ska jag svara vidare...

MVH Karl
 

Bilagor

  • DSC_0313.jpg
    DSC_0313.jpg
    27.9 KB · Visningar: 14,606
  • DSC_0310.jpg
    DSC_0310.jpg
    23.5 KB · Visningar: 14,552
Fina bilder!
Ska försöka hitta denna tråden igen när Nepal blir aktuellt för min del. Kul att läsa om dina erfarenheter.
 
Utrustningslista
I huvudsak det jag hade med mig, kommer inte exakt ihåg allt.

Ryggsäck Arcteryx Bora 95
Tält Hilleberg Nammatj 3 GT
Sovsäck Mountain hardwear ghost
Liggunderlag Mammut d-lux

Strumpor Smartwool hiking liner
2 Smartwool ullsockar
Slalomsockar tjocka

Kalsonger 2 Icebreaker 200 boxer

Långkalsonger Icebreaker 200

På huvudet
Buff/hals Devold
Balaclava Outdoor research
Keps Trek mates Paclite gtx

På händer Outdoor research polartech
Extremites Windstopper handske
Hestra Skal tumvante
Ullinnerfingervante tjock

Undertröja lång 2 Icebreaker oasis 200
Undertröja kort 2 Icebreaker t-shirt 190
Förstärkningströja Icebreaker 260
Förstärkningströja Försvarets gröna ullfrotté

Byxor Fjällräven Freestride lättviktsbyxa
Klättermusen Gere

Jacka Haglöfs ultimate LIM jacket gtx paclite
Haglöfs dunjacka tjock

Skor Haglöfs Crag gtx
La Sportiva Nepal Evo

Pannlampa Black Diamond icon

Vattenflaska Nalgene 1 Liter

Första Förband Lifesystem explorer

Solglasögon Oakley M-frame

Frystorkad mat 3 Real turmat, bra vid Island peak base camp

Kamera Nikon D-70 18-200 VR objektiv
Canon ixus för små filmklipp


Vad det gäller träning, så gick jag till jobb fram och tillbaka 2 mil totalt flera dagar i veckan med ryggsäcken packad med dunkar med vatten och annat. Börja med lite vikt och sen öka på allt eftersom. Om du tänkt ha bärare där nere som de flesta har så behövs ju inte den sorts av ryggsäcksbärnings träningen. När man vandrar där nere i Nepal går man ca. 400 höjdmeter per dag, så man vandrar ca. 4-6 h effektiv tid per dag. men vissa dagar blir långa som t.ex över cho la pass, kommer inte exakt ihåg men säkert 8-9 h. När vi klättrade upp på Island peak startade vi vid ca. kl 00.30 på natten, och var på toppen lite efter 6. Gick smidigt eftersom vi bara sherpan och jag.
Största problmet är huvudvärk som jag hade varje dag. Så måste räkna med det, men alla reagerar olika.
 
Tack Karl.
Det var en diger och utförlig lista. Verkligen värdefullt. Tack också för träningsinfo.
Din utrustning kostar ju en hel del om man ska inhandla det mesta. Personligen har jag en del av det du räknar upp men jag är lite osäker på kvaliteten. Känns väl som att man bör investera i bra grejer om man ska göra en sån här expedition.

Skulle du kunna "vikta" lite var man bör lägga pengarna och var man kan köra på lite enklare saker?

/Martin
 
Tack

Tack för värdefull info.

Tältet behövde du bara när du gjorde bestigningen eller hur?
Om man vandrar Everesr trekken så kan man väl bo på ställen utmed vägen?

Är klättertillstånd nödvändigt för BC och Kala pattar?

zzeezz
 
Kul att kunna hjälpa till!

Martin:
Det är sant att mycket av mina pengar går till friluftssaker, och vill alltid ha bra kvalitet. Men går naturligtvis bra utan de dyraste sakerna. Om du ska till Everest base camp och inte klättra så krävs inte lika mycket.
Det viktigaste är understället närmast kroppen och det ska vara merinoull, har bara icebreaker i allt, skönast och bäst kvalitet, hade min t-shirt underst i två veckor i sträck utan att ta av den... och luktar inte alls som man skulle tro :) Så satsa pengarna på en 200 icebreaker lång ärm.

Vad det gäller jacka behöver du inte gore-tex, i och med att det regnar väldigt sällan och förmodligen inte alls. Så där är det bara viktigt med att den står emot vind bra. På våren då jag vandrat är det alltid bra väder och strålande sol på morgonen, men sen efter lunch kommer molnen in och börjar blåsa mycket. Så billigare med bara vindtätt än regntätt. Paraply är en smart sak istället för regnkläder vid bara sporadisk nederbörd!

Skor, första gången hade jag mina Scarpa Laddakh vandringskängor, men tyckte det var allt för klumpigt och onödigt, så körde bara mina anmarsch skor. Finns många bra för mellan 1000-1500. Mycket skönare och lättare att vandra i, och billigare!

Ryggsäck. om du ska ha sherpas som bärare räcker det med att packa allt i en stor duffelbag typ north face, Dom binder ihop två-tre stycken ibland fyra och bär iväg utan problem. Så då räcker det med att du har en liten 20-30 liters själv med det viktigaste du behöver under dagen. Så det blir också billigare north face duffel typ 1100kr jämfört med ryggsäck för 3-4000.

Sovsäck: Första resan sov jag i lodger varje dag, och iår i tält de flesta dagarna, men om du sover i lodger krävs bara en -5-10 sovsäck beroende på hur lätt du fryser. Och i lodgerna har dom oftast extra filter du kan låna ifall. Dun är dyrt men jäkligt bra och tar ingen plats så en smaksak... du komme inte ångra på en nice sovsäck.

Solglasögon: Det jag satte pris på mest är mina oakleys. Solen är grymt stark och du måste ha glasögon, och det går naturligtvis bra med dom flesta, men oakleys är grejen, gör allt vackra vackrare!! Färgåtergivning kontrast och allt.

Många pratar om att köpa nere i Kathmandu, men har inte gjort det själv då det känns som grejerna där endast håller för en gång. Självklart finns det bra grejer också, men då blir det mycket springa och leta.

zzeezz:
Stämmer det, finns lodger längs hela vägen upp till base camp. Om du vandrar på våren så är det mycket lättare att hitta plats, men om du drar dit i oktober-november kan det bli svårare, speciellt längre upp. Sista "byn" innan EBC har bara tre lodger så där kan det bli fullt snabbt... I början av trekken bor du oftast gratis så länge du äter i samma lodge, medans längre upp får du betala för rummet också, men inga dyra priser, dyraste rummet tror jag var 400 NPR så ca. 36SEK... Men detta året tältade jag nästan varje dag och vid Island peak BC.

Du behöver inte tillstånd för BC eller Kalla Patthar. Men du måste ha ett TIMS kort http://www.timsnepal.com/ som du kan fixa i Kathmandu som kostade 500 NPR och så betalar man en inträdesavgift till själva nationalparken tror det var 1000NPR. Det är det som krävs.

Bara fråga vidare om det är något mer!
MVH Karl
 
Jag har gjort samma tur och håller med om det mesta men; Jag sov i en Mountain Equipment Dreamcatcher 1000 (alltså en ~20-säck) och tyckte det var lagom i lodger och tält i IP-base camp. Är visserligen tjej och fryser säkert mer än de flesta, men ändå. Under alla dygnets timmar som jag inte gick eller låg i sovsäcken hade jag på mig en Mountain Equipment Annapurna-jacka och ett par stora dunboots. Det är inte särskilt varmt och vi mötte två amerikaner som frysit hela vägen, inte så kul.

Jag skulle nog också rekommendera att ha en bärare/guide, dels för att få all fantastisk kunskap om bergen omkring och folket etc. Vi gick från början ensamma men fick långt mer ut av resan efter att ha fått med oss vår klätterguide Karna för Island Peak.
Man kan ju också boka klätterguide/bärare enkom för Island Peak och slipper då ta med allt vad tält, ligunderlag, kök etc innebär.

Vi tänkte bära själva men efter ett par dagar ändrade vi oss och fick en bärare från Namche Baazar och vidare. Jag och min väninna är vältränade, har gått en hel del turer med tunga säckar men det blev ändå väldigt jobbigt att bära all packning. Ingen av oss blev ordentligt höjdsjuka med mötte många som varit tvungna att vända. Inget vidare när man drömt om att få se Everest. Däremot så rekommenderar jag definitivt att gå "själv" dvs inte med någon grupp eftersom det innebär att man har större flexibilitet i förhållande till vilodagar etc.

Jag har bloggat om hela resan inklusive all förberedelse, http://ylvans.blogspot.com/search/label/Resedagbok Nepal Kan kanske vara till någon nytta. :)

Några smågrejor som jag skulle ta med vid ett eventuellt återbesök; Salt och Kanel!!!
Bästa plagget med; Dunjackan!
Skippa: Tältprylar, stavar och vattenreningstabletter. ALLA vi mötte renade allt vatten men drack gladeligen kaffe eller te som ikke var renat.... Vi struntade i det där jäkla kladdet med reningstabletter och köpte kokat vatten istället och höll tummarna. Funkade fint. Hade inte en dag med magont eller magtrubbel.
 
Glömde det viktigaste; EN HELT FANTASTISK RESA! Skriver fortfarande ofta med min klätterguide Karna som var på toppen av Everest i våras. Supertrevlig kille som jag säkert kan förmedla kontakt med. ÅK! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rimn Vem har tänkt tanken: "En grej till. Sedan lägger jag av."? Expeditioner 15
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
coolmarcus Vandra The great Himalayan trail:) Expeditioner 6
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
carta Vandra genom öknen Expeditioner 13
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
nummeråtta Vandra genom sverige Expeditioner 28
Sandalf Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta Expeditioner 2
abbt Lättaste vägen till skierfeklippan Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
tommy.paulsson.5 24-27/4 Storlien till Ramundberget Expeditioner 0
Ottar_Huber Segla till Grönland Expeditioner 6
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
hovberget Vandringskompis till Mulhacen Expeditioner 1
Brune Johanna Davidsson har skidat till Sydpolen Expeditioner 10
Kimchi Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel? Expeditioner 4
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Expeditioner 2
KaptenAndreas Äventyr till sjös! Expeditioner 0
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
ybe Guide till Kilimanjaro? Expeditioner 26
rimn Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta? Expeditioner 21
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
luktafotogen Grottresa till South Wales Expeditioner 2
notaraver Hur skall jag transportera cyklar till Kilpisjärvi? Expeditioner 4
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Joakim3 Cykla till Marocko Expeditioner 3
Repetae Visum till Pakistan Expeditioner 31
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
azzi Segelexpedition till Grönland 2011- Med bara tjejer! Expeditioner 6
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
avslut090330 Cho Oyo 17/20 Mars till 15/17 Aprill Intresserad av att dela tillstand? Expeditioner 2
Niclas S Från Örebro till Treriksröset Expeditioner 8

Liknande trådar