Gissa position

Ni är båda kusligt nära men måste ändra perspektiv så att säga. Jag prövar att bredda utsnittet lite och kan avslöja att den lilla kullen i förgrunden är min mössa. Ber om ursäkt för att fotot är lite snett, lyckades inte fixa till det.
 

Bilagor

  • Screenshot 2020-03-08 at 21.27.34.jpg
    Screenshot 2020-03-08 at 21.27.34.jpg
    15.1 KB · Visningar: 464
Hmm, då kan jag tänka mig två möjlighter. Mellan Várddut och Gárddenvárri ligger Ribakbákti, men det är ju inte mycket till perspektivändring. Den andra är att du är nära eller på Tjålmeåive. I så fall ser vi nog lite av Njuikkostakbákti med Miesákčohkka bakom. Annars vete sjutton Snö och moln ställer alltid till det :).
 
Fortfarande inte rätt dessvärre. Fotot är taget mot nordost, från en led, och den branta fjällsidan till höger om mitten är bekant för många.
 
Alldeles riktigt! Det är alltså Keron man ser i fjärran. Det är ju en fjällbrant som väldigt många gått förbi och imponerats av, men naturligtvis inte enkelt att identifiera från denna vinkel och kraftigt beskuret.

Varsågod nästa!
 
Låt inte tråden förfalla i dessa coronatider. Här får ni lite guld vid regnbågens slut. Var är vi?
 

Bilagor

  • Guld-II.jpg
    Guld-II.jpg
    34.8 KB · Visningar: 286
Trevligt med en ny bild! Möjligen ser vi nedre delen av Rapadalen? I så fall branten av Ridok till höger i bild. Kanske står du på östra delen av fjället Vájggántjåhkkå.
 
Alldeles riktigt! Det är alltså Keron man ser i fjärran. Det är ju en fjällbrant som väldigt många gått förbi och imponerats av, men naturligtvis inte enkelt att identifiera från denna vinkel och kraftigt beskuret.

Hm, jag vill nog hävda att vi inte ser Giron alls i bilden, utan att den som tidigare nämnts verkligen visar Ádnji och Miesákčohkka som de mest främträdande profilerna.

Efter att ha grävt en del i mitt eget arkiv har jag hittat denna bild som ser ut att vara tagen från nästan samma ställe. Giron är där fjället längst ut till vänster och ligger alltså utanför gissningsbilden ovan, vars fotoriktning då är mer rakt ostlig. Fjällen väster om Ábeskojávri är heller inte stora och branta nog att kunna utgöra bildens vänstra del -- jämför med denna bild som är tagen från toppen av Snárapoaivi, med Giron och Čoamohas till höger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.