Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Här är en riktigt bra kökskniv, en "Finnpoint" från 60-talet av Tapio Wirkkala. Kniven var fram till igår en lång skinkkniv som var böjd/trasig i spetsen så jag fick den för typ ingenting. Jag omprofilerade bladet till denna form, ett "allt-i-allo" blad. Handtaget har släktskap med den ikoniska puukkon, men är mer intrikat. Polering av blad och handtag med autosol återstår, men jag har gjort det på ett par andra modeller i serien så inga problem. Jag tycker den, och serien i övrigt, är grym
 

Bilagor

  • IMG_2579.jpg
    IMG_2579.jpg
    63.9 KB · Visningar: 708
Rama in 👍 Hur fick du tag på den där? Jättefin, helt oanvänd eller!?

Lyckades kamma hem denna (F13gbm) på en utförsäljning kombinerat med rabattkod. (fortfarande oförskämt dyr). Fanns ett annat exemplar i brun micarta (F13gmm) igår som jag också beställde. Får se vilken jag behåller (båda?).
 
Det är bara för samlingen. Den näst längst till höger är faktiskt också GM men den är så mörk att den blir att se svart ut på bild. Gjordes ca 500st av den men sen gick dom över till svart.
 
Salig far, född i Pajala, inpräntade i mig att en karl är oklädd utan kniv. Eftersom han dessutom var läkare så kastade han med avsmak ifrån sig alla eggverktyg som var slöare än en skalpell. Själv drar jag mig fram som advokat och i de miljöer jag vistas i vardagslag är allt annat än en liten fällkniv otänkbart (och ska jag in på häktet får jag inte ens ha med mig den...).

1. En Victorinox fällkniv, modell mindre, som jag fick av min faster när jag tog studenten (för ungefär 45 år sedan).

2. "Där ute" ägnar jag mig ofta åt fiske så då är ju en rostfri kniv att föredra. Mora 2000 funkar till det mesta, men jag fiskar har jag gärna även en filékniv med mig, en Rapala (som jag antar är tillverkad av Marttiini). Annars, om jag är ute i skogen, har jag gärna med en gammal Frosts med blad i laminerat stål och skaft i Bubinga (?) som jag köpte på SportDepoten i Falun 1972. Är jag ute för att tälta så har jag med mig de kivar jag behöver, inklusive en machete, och naturligtvis även yxa och såg. Varför folk (stadsbor?) håller på och misshandlar knivar genom att banka på den för att klyva ved när man kan använda yxa begriper jag inte.

3. Det beror på vad jag gör utomlands, se ovan.

4. Det är en omöjlig fråga. Jag använder naturligtvis inte en kockkniv för att skala potatis eller en skalkniv om jag ska skära upp en stek. Skärpning!

5.Mitt knivintresse är tämligen pragmatiskt och har inte gått så långt att jag drömmer om knivar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...