Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En sista fråga innan champagnekorken flyger och året tar slut, vi har inga mosaic pins-tillverkare i forumet? Tänkte göra ett personligt knivhandtag åt brorsan. Är ute efter typen som Balatsky gör, med ”figurer” snarare än rör i olika konstellationer. Figurerna jag söker är antingen en snöflinga/iskristall eller stjärntecknet Leo, och de ska helst vara runt 6mm i diameter, inte mer än 8.
Passar på att önska alla ett Gott Nytt År!

Ingen här som gör sådant så vitt jag vet.. SI knives har en del mosaic pins, kanske kan höra med Tony där. Fint med en personlig kniv åt brorsan!
 
Ända sedan Mikael W visade upp sina Rogue har jag letat efter en. Rätt nöjd med den jag hittade. Tyckte dock att skaftet behövde en mer ”antik” look.
Mycket fin! En klassisk modell som ju är förlagan till moderna Bowie-knivar. Likkiste-greppet är också klassiskt.

En kuriosa. Likkiste-greppet återfinns på den så kallade Husmorsserien från Bahco som ju passande nog också går under namnet likkisteserien :).

~Paul~
 
Ännu en kockkniv/slicer har hittat hem till undertecknad. Samma märke som sist (Mcusta) men lite bättre stål och annat utförande (hybrid-Kiritsuke).

Lite fakta: Ett 230 mm långt, extremt tunt, taperat och laminerat blad i SPG2 puderstål, HRC 61, en jämnt dubbelslipad egg, rött ergonomiskt, dekagonalt (10-sidigt) pakkawood grepp, rostfritt bolster med elfenbensvitt mellanlägg och mosaik-nitar (pins).
 

Bilagor

  • Min Mcusta Revolution Kiritsuke kockkniv, 1 (2).jpg
    Min Mcusta Revolution Kiritsuke kockkniv, 1 (2).jpg
    57 KB · Visningar: 678
  • Min Mcusta Revolution Kiritsuke kockkniv, 2 (2).jpg
    Min Mcusta Revolution Kiritsuke kockkniv, 2 (2).jpg
    8.6 KB · Visningar: 661
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 653
Ännu en kockkniv/slicer har hittat hem till undertecknad. Samma märke som sist (Mcusta) men lite bättre stål och annat utförande (hybrid-Kiritsuke).

Lite fakta: Ett 230 mm långt, extremt tunt, taperat och laminerat blad i SPG2 puderstål, HRC 61, en jämnt dubbelslipad egg, rött ergonomiskt, dekagonalt (10-sidigt) pakkawood grepp, rostfritt bolster med elfenbensvitt mellanlägg och mosaik-nitar (pins).

Ohlala! Lite udda med greppets form och det rostfria bolstret, kul och jättefin!
 
Ohlala! Lite udda med greppets form och det rostfria bolstret, kul och jättefin!
Just greppets profil och det tunna bladet var detaljer som fick mig att slå till på kniven. Det rostfria bolstret kan jag dock vara utan ;).

Stålet tillverkas av Takefu. Således samma firma som står bakom VG-10 och VG-5 men också liknande stål (om inte samma) som SPG2, det vill säga: SGPS/SG2/3G/MC63.

Liknande ståltyper är dessutom Kobelco R2 och Hitachi (?) SRS-15.

~Paul~
 
För länge sen något hände i den här tråden!
Jag visar en spyderco kiwi slipjoint så nåt händer.

Bosse
 

Bilagor

  • EE4C3715-ADBD-4860-8C59-1F0C52E9EA7D.jpg
    EE4C3715-ADBD-4860-8C59-1F0C52E9EA7D.jpg
    20.1 KB · Visningar: 461

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.