Dagens ungar

Re: Orka palla äpplen och fetma hos barn

magnus@ids.se; sa:
Vill man ge sina barn en framtid så är det viktigt att man får ut barna och röra sig mer än många gör idag plus att det är viktigt att se till vad dom får i sig för mat. Idag dricker man inte läsk bara på söndagar idag dricker många varje dag...

...

Maten var bättre förr

Barn rörde sig mera förr
och värre blir det är jag rädd för

Det är så sant att barnen får i sig fel saker, jag ser bara i min egen omgivning. Jag har en treåring som jag försökt hålla ifrån alla typer av sött. MEN, barnkalas är lika med saft, läsk, kakor, tårta, bullar, osv. M a o socker med socker. Flera föräldrar i min omgivning beter sig också som att det de själva inte fick i obegränsad mängd som barn, ska deras barn få. Det är som om deras eget minne av att inte få detta goda väcker en typ av revanschlusta?!

Så det är inte lätt att undvika sockret alla gånger.

Det är så otrolig viktigt att dagens föräldrageneration förstår vikten av att avstå. Hela vårt samhälle präglas idag av en välfärd och ett överflöd som inte är hållbart i längden. Låt mig visa på några exempel:

1. När jag var barn satte familjens ekonomi stopp för större utsvävningar vad det gällde mat och dryck. Idag finns inte den spärren i samma utsträckning, så för att behålla en god hälsa måste vi avstå från vissa produkter trots att vi kan köpa dom, t ex godis, läsk, chips osv varje dag. Det var lyx när jag växte upp.

2. Mina föräldrar hade inga omfattande fritidsaktiviteter, jag hade någon grej (gympa, fotboll etc) en eller två gånger i veckan, men inte förrän jag var stor nog att ta mig dit själv. Idag har jag som vuxen inga större hinder för att hålla mig med en rik fritid, förutom att tiden inte räcker till. De föräldrar jag känner som har lite större barn än jag skjutsar o skjutsar o skjutsar... Även vad det gäller detta måste vi välja att avstå från några aktiviteter trots att vi kan ha råd med dom för att inte bli hyperstressade, dvs behålla den mentala hälsan på lång sikt...
 
Friluftsfrämjandet

För att fortsätta rabblingen...

Friluftsfrämjandet tycker jag är den mest mångsidiga friluftsorganisationen. Då slipper* du Skojternas kyrklighet och Fältbiologernas politiktjat :)

För dig som 14-åring har främjandet TVM (tre vildmarksmål).
Inom friluftsfrämjandet finns det en masssa andra aktiviteter som klättring, MTB och långfärdsgrickor.

http://www.frilufts.se/stockholm-distrikt/ (klicka på ungdom)

Lycka till!


*Det är klart att politiktjat och kyrklighet kanske är precis vad du vill ha, och då passar de ju finfint.
 
Det finns scoutförbund som är kyrkliga, t ex EFS. Men det största, svenska scoutförbundet, är mig veterligen inte mer kyrkligt/religiöst/andligt än en hockeyklubb.
 
Håller med Carl i det här fallet. Blir 16 nu till våren och jag älskar också att vara ute. det behöver inte tvunget vara en expedition eller långvandring utan bara vara ute och göra olika saker, men problemet är det att mer eller mindre alla polarna bara vill sitta framför sin dator istället. Tyvärr gör det att man själv ofta också blir sittandes hemma när man inte har någon att umgås med ute :( Om man inte tar saken i egna händer och ger sig ut på egna äventyr. Trots att det inte är så jättepositvivt så är det ganska kul att hitta på diverse djävulskap istället för att sitta framför datorn :). Dessutom är det nog bättre för hälsan än att sitta inne hela tiden.
Sen bara det att man blir osocial av att aldrig träffa människor är ju också ett problem. Visst man kan säga att man träffar människor över internet och så men om man bara pratar genom chat så får man svårare att ta kontakt i verkliga livet, då man inte kan gömma sig bakom en dator.

///Björn
 
515442; sa:
Men det största, svenska scoutförbundet, är mig veterligen inte mer kyrkligt/religiöst/andligt än en hockeyklubb.

Har hockeyklubbar en lag som börjar med
"En scout visar vördnad för Gud och hans ord"?
http://www.ssf.scout.se/o.o.i.s/37

Jag vet att många scouter och säkert också scoutföreningar är helt icke-religiösa, men inte desto mindre har scoutrörelsen en religiös bakgrund, och man verkar lägga stor vikt vid den ideologiska biten.

Vad jag försöker komma fram till är att Friluftsfrämjandet koncentrerar sig på friluftslivet på ett sätt som i alla fall JAG tycker skiljer sig från Scoutrörelsen och Fältbiologerna. Om man tycker att det är bra eller dåligt avgör man naturligtvis själv, och jag kan naturligtvis ha helt fel i mina antaganden.
Jag har många scoutkompisar som inte dödar spädbarn :)

Kanske är till och med scoutrörelsen det bästa alternativet om man vill "komma ut och träffa folk" eftersom man ju ofta har stora läger med andra förbund och föreningar.
[Ändrat av Nordesjo 2004-02-26 kl 17:21]
 
Re: Friluftsfrämjandet

Nordesjo; sa:
Friluftsfrämjandet tycker jag är den mest mångsidiga friluftsorganisationen. Då slipper* du Skojternas kyrklighet och Fältbiologernas politiktjat :)
I Fältbiologerna formar man sina aktiviteter själva utan vuxna ledare som i FF. (Jag är också medlem i FF). Om det blir "politiktjat", fågelskådning, vintertältning eller långfärdsskridskor är det medlemmarna själva som bestämmer, inte någon gammal FF-ledare. Det tyckte jag var väldigt trevligt när jag var 15.

"Politiktjatet" kanske gör att FF har kvar sina skogar att idka friluftliv i....

/Staffan ;-)
 
Nordesjo; sa:
Har hockeyklubbar en lag som börjar med
"En scout visar vördnad för Gud och hans ord"?
http://www.ssf.scout.se/o.o.i.s/37
[Ändrat av Nordesjo 2004-02-26 kl 17:21]
Och?

Hur ofta säger inte du "för guds skull" eller "åh men gud" (exempel)

Bara för att den texten finns betyder det inte att det relateras särskilt hårt till den.

Dessutom är den punkten under omarbetning och kommer förmodligen att ändras (tror att det tagits beslut om det) till: "En scout söker sin tro och respekterar andras"

Sen när har lite andlighet skadat?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...