Tre drag

Hej.
Jag menade miraspinnare!!

Miraspinnaren fungerar otroligt bra i älvarna. Fina att fiska uppström med. Färgen jag fiskat bra med är koppar.

Varför så lätta. Möresilden 10gr är ett fint drag för makrill,öring.
Och inte minst blekan. Den fungerar också i fjällsjöar. ( silver/svart rygg)

Droppen silver är den som fångat mäst öring i fjällsjöar här.
Den spinner inte linan så mycke då den är så lätt.
Jag ror drag med den.

Har också med den på makrill fiske. När makrillen kommer i stora stimm
helt in till land. Och man lägger spinnan i stimmet. Räcker det att den sjunker,så tar fisken.

Men när man får 3st drag.så ser jag vad som fiskas med mäst på ett år.
Klart jag kunde tagit stingsilden 60gr. Men den fiskas mäst på vinteren.

Dom andra är under hela året!!
 
Droppen silver är den som fångat mäst öring i fjällsjöar här.
Den spinner inte linan så mycke då den är så lätt.
Jag ror drag med den.

Det är Droppens baktunga kropp som gör detta, den "hänger" vid hemtagning och fungerar litet som ett anti-kink. Om det var avsikten eller om det bara blev så vet jag inte, men jag vill minnas att ABU framhöll det i sin marknadsföring av spinnaren.
 
Du ska fiska någonstans i Sverige, men du vet inte vad. Du har ett kastspö (spinn/haspel) och får ta med dig tre drag. Tre (3) drag, inte tre olika sorters drag, och du måste kunna fånga fisk var du än hamnar (för du får ingen korv med dig, bara kaffe).

Vilka tre drag - modell, storlek och färg - vill du ha med dig?

OK, nu utvecklar vi det hela. Vilket spö, vilken rulle och vilken lina är det du använder till dina tre drag. Motivera gärna så utförligt som möjligt. Det är ju erfarenhetsutbyte vi ägnar oss åt.

För att föregå med gott exempel så börjar jag med att sätta ned foten vad gäller mina tre drag. De blir

Mepps Aglia #3 i färg koppar med röda prickar
Sölvkroken Spesial 10 gram i silver med röd rand på baksidan
ABU Plankton Favorit 20 gram S/K

Plankton Favorit är ett mångsidigt användbart drag som fungerar i såväl sjö och hav som i strömmande vatten. Det är kompakt och kastar bra, går att fiska hyfsat djupt och har den fördelen att man kan vända på det, dvs montera kroken tvärtom mot hur det levereras, varvid man får ett drag med helt annorlunda gång. Det är tillräckligt litet för att en skaplig abborre ska gapa över det men samtidigt tillräckligt stort för att en skaplig gädda ska anse det vara värt besväret att klippa det.

Spöt blir ett åttafots haspeldito som klarar att kasta beten 5-20 gram och rullen en haspel, kanske en gammal Mitchell 300, med antingen Nanofil eller nylonlina. Eftersom dessa fina rullar levererades med två spolar som standard så kan jag komma undan med att välja både och...

Ska jag resa så blir spöt antagligen ett teleskopiskt (Grauvell Minitel) och annars antagligen ett Shimano Yasei Trout Jag skulle även kunna tänka mig mitt gamla ABU Boron Classic 9 fot och när jag tänker efter så får det nog bli det. Med den utrustningen plus några metkrokar, sänken och ett kastflöte skulle jag klara mig överallt.
 
Senast ändrad:
OK, nu utvecklar vi det hela. Vilket spö, vilken rulle och vilken lina är det du använder till dina tre drag. Motivera gärna så utförligt som möjligt. Det är ju erfarenhetsutbyte vi ägnar oss åt.

För att föregå med gott exempel så börjar jag med att sätta ned foten vad gäller mina tre drag. De blir

Mepps Aglia #3 i färg koppar med röda prickar
Sölvkroken Spesial 10 gram i silver med röd rand på baksidan
ABU Plankton Favorit 20 gram S/K

Plankton Favorit är ett mångsidigt användbart drag som fungerar i såväl sjö och hav som i strömmande vatten. Det är kompakt och kastar bra, går att fiska hyfsat djupt och har den fördelen att man kan vända på det, dvs montera kroken tvärtom mot hur det levereras, varvid man får ett drag med helt annorlunda gång. Det är tillräckligt litet för att en skaplig abborre ska gapa över det men samtidigt tillräckligt stort för att en skaplig gädda ska anse det vara värt besväret att klippa det.

Spöt blir ett åttafots haspeldito som klarar att kasta beten 5-20 gram och rullen en haspel, kanske en gammal Mitchell 300, med antingen Nanofil eller nylonlina. Eftersom dessa fina rullar levererades med två spolar som standard så kan jag komma undan med att välja både och...

Ska jag resa så blir spöt antagligen ett teleskopiskt (Grauvell Minitel) och annars antagligen ett Shimano Yasei Trout Jag skulle även kunna tänka mig mitt gamla ABU Boron Classic 9 fot och när jag tänker efter så får det nog bli det. Med den utrustningen plus några metkrokar, sänken och ett kastflöte skulle jag klara mig överallt.

Att jobba baklänges ifrån mest användbara beten till att komma fram till den mest användbara utrustningen gör valen av utrustning lättare.

Jag skulle land i någon liknande utrustning. Haspelspö 7-8 fot, fiskar i stort sett bara ifrån land och det kan bli trångt att kasta mellan träd och likande. Haspelrulle i 2000-2500 storlek. En allsvensk klassiker på gränsen mellan fiske 1 och fiske 2 kanske.
 
Kul och intressant tråd.

Mina tre drag:

1. ABU Reflex (orange kropp och silver)
2. Droppen Silver
3. Mepps Koppar med röda prickar

Jag gillar spinnare då det fungerar till det mesta.
Ska tillägga att favoritdragen varierar kraftigt men för tillfället blir det dessa 3.

När det gäller spö har jag börjat använda Shimano Forcemaster (3-delat) mycket då det är lätt att ta med ut i skogen/fjället. Av 2-delade använder jag mitt Berkley mest (5-20g har jag för mig) men som frågan lyder blir det Shimano spöt.

Gällande rulle skulle jag ta min Shimano Nasci 2500
Tycker det är en perfekt allround stl.
 
Jag gillar lätta och lite kortare spön men lite styvare topp som inte är som kokt spagetti.

Jag ränner omkring och fiskar på konstiga ställen där ingen normal människa skulle fiska och det är svårt eller omöjligt att kasta med ett långt spö, då är dessa spön perfekta.
183-230cm långa är bäst tycker jag.

Jag har många spön i prisklass 200kr till 1000kr och tycker om allihopa utom ett av märket SPRO som kom med hack i en av toppöglorna, så SPRO är ett riktigt skitmärke tycker jag. Det spöet kostade dessutom 700kr så det borde vara av bra kvalite. Men icke.

En av min absoluta favoriter kostade faktiskt bara 300-400kr och är klassat till 14g men man kan kasta lite tyngre.
Jag köpte det på Happy Angler och det finns inte kvar nu för tiden, tyvärr.
Det spöet har jag fiskat otroligt mycket med och det håller ännu.
Jag skulle lätt ha valt det spöet.

Men jag tror jag har hamnat i reklampelarnas våld för jag fick för mig att för första gången i mitt liv köpa ett dyrt spö.

Det blev ett Shimano Expride 265ML 4-12g
Åååh Jävlar vilket spö! Jag blev förvånad över hur känsligt det var!
Det var för mig ofattbart att ett spö kunde vara så bra som det, det var över alla mina förväntningar.

Så det Shimano spöet blir mitt spöval.
Rulle så får det bli en Shimano Stradic ci4 stl 2000 eller en Shimano Nasci stl 1000.
Lina blir en flätlina kring 0.12-0.16mm med en grövre flourcarbon tafs som är lika lång som spöet.

Även fast det där Shimanospöet är överlägset bra så vill jag rekommendera att prova billiga spön, man kan ha mycket roligt med dom!
Då kan man dessutom köpa flera stycken i olika viktklasser och aktioner och hitta vad man gillar.
Den dag man vill köpa ett svindyrt premium spö så vet man precis vad man tycker om och kan välja rätt direkt.

Om man har låg budget så duger ett billigt spö jättebra och man behöver inte känna att man fiskar med skit för dom är bra dom där billiga med!
Dom flesta av mina lågprisspön har hållit i flera år av fiske, bara ett par har gått sönder under årens lopp.
 
Efter två veckors fiske i sjö, strömmande vatten och hav så har jag hamnat ganska nära på mina angivna val med viss modifikation.
Här är tidens mest fångstgivande drag.

Det som gett mest och störst fisk är beten kring 5-6 cm. Största gäddan togs på gröna jiggen. Största abborren på någon av dom små jiggarna.
Största öringen i sötvatten på den lilla vobblern. Största öringen i saltvatten på silvriga lilla skeddraget.

Dragen utanför lådan så har den större vobblern gett några små abborrar. Genomlöparen ett gäng makrillar och näbbgäddor. En försvunnen genomlöpare i ungefär samma storlek gav en öring innan det försvann bland ett gäng stenblock.
 

Bilagor

  • 9C28A393-7ECF-4641-A530-7D37F06BB67D.jpeg
    9C28A393-7ECF-4641-A530-7D37F06BB67D.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 181
Orange toby 12g, svart droppen, Tiny Buster i någon naturlig färg. Jigg gick bort då de slits för fort men om några extra kroppar fick komma med så hade jag tagit en piglet shad 8.5 cm. Tog lite variation på dragen för bredd, hade det varit lite mer kända faktorer hade det blivit mindre spretigt.

Spö kring 9-10 fot i 4 delar för lätt transport och för dessa drag med en kastvikt på upp mot 25g. 0,14 flätlina (för att inte tappa de enda 3) och rulle i storlek 2000.

Abborrar och snipor finns ju nästan överallt, jag hade nog fått det knepigast på västkusten där jag kan minst om fisket
 
Vibrax alt droppen 8 - 12 gram silver med röda prickar. Fiskar det mesta från öring, röding och harr till abborre och gädda. Tung nog att komma ut en bit i större älvar och sjöar.
Toby 40gr. Röd-svart. Grym på lax och stor öring i älvarna. Funkar på torsk och annat vid kusten. Tung nog att komma långt ut och djupt.
Stor enkelkrok med mask. När inget annat funkar. Används med sänke och/eller flöte.
 
Du ska fiska någonstans i Sverige, men du vet inte vad. Du har ett kastspö (spinn/haspel) och får ta med dig tre drag. Tre (3) drag, inte tre olika sorters drag, och du måste kunna fånga fisk var du än hamnar (för du får ingen korv med dig, bara kaffe).

Vilka tre drag - modell, storlek och färg - vill du ha med dig?

intressant frågeställning. Men för att bli bra på riktigt bör man få välja fiskemetod mer fritt. Detta dök upp för mig ungefär samtidigt som en annan intressant artikel om olika spinnare. Vilket fick mitt huvud att gå i spinn (budumdumtisch!).

Jag presenterar en tankevurpa: snusdoseutmaningen. Lite som tre drag men man få använda vilken/vilka fiskeredskap som helst som får plats i en snusdosa (exklusive spö, rulle och lina).

dvs spinn/haspel får ha vilka drag de vill men bara så många o stora att de ryms i en snusdosa. För mig blev det ett mindre gjutet skeddrag, en vibrax, en mepps och en pluttiswobbler.

för flugfiskaren blir det ganska många flugor men han blir begränsad i val av lina, förvisso kan han ha lite extra tafsar, sjunktafs etc men får svårt att både köra streamers på djupet och delikata torrflugor. Man får tyvärr ej ner en fluglina i <#5 i en dosa.. Jag hade nog valt en intermediate eller lätt sjunklina enligt förutsättningarna givna.

Metaren kan ju ha med sig litet flöte och en del olika sänken för både botten- och flötmete. Och jädrigt mkt krok. Synd bara att han inte får ngn längd på flötena. Lite basalt agn, men det går ju oftast att hitta bra agn in situ ändå, däremot får han vara uppfinningsrik m mäskandet.

Men frågan blir ju vem som vinner??
 
intressant frågeställning. Men för att bli bra på riktigt bör man få välja fiskemetod mer fritt. Detta dök upp för mig ungefär samtidigt som en annan intressant artikel om olika spinnare. Vilket fick mitt huvud att gå i spinn (budumdumtisch!).

Jag presenterar en tankevurpa: snusdoseutmaningen. Lite som tre drag men man få använda vilken/vilka fiskeredskap som helst som får plats i en snusdosa (exklusive spö, rulle och lina).

dvs spinn/haspel får ha vilka drag de vill men bara så många o stora att de ryms i en snusdosa. För mig blev det ett mindre gjutet skeddrag, en vibrax, en mepps och en pluttiswobbler.

för flugfiskaren blir det ganska många flugor men han blir begränsad i val av lina, förvisso kan han ha lite extra tafsar, sjunktafs etc men får svårt att både köra streamers på djupet och delikata torrflugor. Man får tyvärr ej ner en fluglina i <#5 i en dosa.. Jag hade nog valt en intermediate eller lätt sjunklina enligt förutsättningarna givna.

Metaren kan ju ha med sig litet flöte och en del olika sänken för både botten- och flötmete. Och jädrigt mkt krok. Synd bara att han inte får ngn längd på flötena. Lite basalt agn, men det går ju oftast att hitta bra agn in situ ändå, däremot får han vara uppfinningsrik m mäskandet.

Men frågan blir ju vem som vinner??
Tre drag-frågeställningen gäller naturligtvis spinnfiske (med spinn- eller haspelutrustning). För att snusdoseutmaningen ska bli rättvis bör väl metaren vara begränsad till de agn (och mäsk) som ryms i dosan?
 
Tre drag-frågeställningen gäller naturligtvis spinnfiske (med spinn- eller haspelutrustning). För att snusdoseutmaningen ska bli rättvis bör väl metaren vara begränsad till de agn (och mäsk) som ryms i dosan?

mja, tycker nog han kan få agna m mört, mask, getinglarver, skogssnigel (funkar på färna!) o mäska med myrägg. Så länge de är tagna in situ så att säga. Det får väl de andra också göra. Mask funkar på spinnare. Flugfiskarn kan köra blåslinefiske med dagsländor (eng. Dapping).
För att vara avig så tänker jag säga att till tre drag utmaningen tar jag ett gammelt abuspinnspö (offset handtag ni vet) 5-15 gram-ish med en smbassadeur 5000 med flätlina o fluorotafs fäst i rigring. 6’ 9”. Varför? Kostade mig 40:- spänn flång nytt (men gammalt) på loppis. Lätt att kasta med i skogssjöar, slipper röja upp fiskeplatser. Tillräckligt för mindre åar och fjällsjöar. Högt gubbvärde. Uselt för landfiske vid kust men det får man leva med. Jag har iofs bytt ringar till ringar med inlägg och satt med lite tätare för att slippa linskav vid hårda böjar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.