Osprey Aether 70 eller lättare säck?

Hej!

Jag sålde nu iväg min 90 liters Lundhags som jag vart nöjd med, men vill komma ner lite i vikt och storlek på säck. Har en Kamber 22 från Osprey som jag är mycket nöjd med så beställde nu en Osprey Aether AG 70. Inte så stor viktbesparing egentligen, men ändå 600 gram + att den innehåller mindre :)
Samtidigt är jag rätt lång och inte otränad så inga problem att bära 20 kg, men vill ändå ner i vikter där jag kan.

Så funderar lite på att ha en ännu lättare säck. Skummat igenom forumet och funnit Exped Thunder 70 väldigt populär, med en vikt på bara 1,6 kg. Den verkar dock lite lurig att få tag i och testa i Sverige.
Någon som har erfarenheter av dessa två säckar mot varandra?

Andra förslag?
Målet är 70-80 liter på ungefär 2 kg. Men hellre en tålig säck för några gram mer, än allt för lättvikt.

När jag ändå har en tråd uppe. Kör ett Exped Synmat 7 LW för komfortens skull. Tungt det också på 1,1 kg. När man ska kapa lite vikt, är ett Thermarest att föredra? Halverar vikten och sover kanske ok ändå? Såklart sämre isolering men vad rekommenderar ni som alternativ när det ska vara lätt men ändå ok att sova på i någon minusgrad.
 
Liggunderlag

Hej,
Använder ett Exped Synmat UL M som väger 450g (ink pumpsäck). För mig fungerar det bra för tre-säsonger och när det blir kallare kombinerar jag met ett lätt biltema-skumunderlag som är kapat till längd ca 120.
 
Jag bytte från en osprey aether ag 85 till en osprey exos 58 på 1,2 kg alldeles nyligt.
Gick igenom min packlista och gav mig f*n på att det borde räcka med 58 liter, trots att det var fullt i 85an förra gången
Fick i allt inkl 8 dagars mat, med viss eftertanke men utan våld. Sparade över 1kg i vikt bara på ryggsäcken.
Har inte hunnit testa den på tur än, men jag är nere på drygt 14 kg med mat för 8 dagar och det lär den palla utan att vara obekväm.

Tidigare hade även jag ett Exped synmat 7lw. Förra året bytte jag till ett thermarest xlite regular på 350 g. Jag tycker det är skönare än det förra faktiskt. Eftersom bafflarna är åt andra hållet kan man inte ligga på kanten på samma sätt, men det kan jag leva med.
Har använt det strax över nollan utan problem. Ett cellplast ovanpå ger ju ganska mycket extraisolering om det blir kallt.
Annars finns ju thermarest Xtherm på 430 g. Det har bättre r-värde än ditt nuvarande =)
 
Tack för era svar, bra tips på liggunderlag!

Säcken vågar jag inte krympa allt för mycket för ibland är sonen med och då blir jag packåsnan :)
 
Härligt att du verkar nöjd! Aldrig känt att den varit för liten? Jag kommer gå en del med barnen och tänker att jag nog lär behöva bära det mesta av deras pinaler också, typ allt förutom kanske deras sovsäckar 😏.
 
Du kan även titta på Osprey Aether pro 70 om du gillar Osprey och vill få ner vikten. Är justerbar i rygglängd och har bra höftbälte.
 
Härligt att du verkar nöjd! Aldrig känt att den varit för liten? Jag kommer gå en del med barnen och tänker att jag nog lär behöva bära det mesta av deras pinaler också, typ allt förutom kanske deras sovsäckar 😏.
Med ett par barn hade jag kanske velat ha lite större väska, men samtidigt beror det ju på hur långt ni ska gå? Egentligen sovsäckar/underlag som är skrymmande.

Vikten stör mig inte mig alls :)
Går ju hänga på en mindre säck om man vill ha fler liter. Men ska du bära med dig mycket för att ta barnen ut en natt så finns det ju säckar som sväljer mer :)
 
Du kan även titta på Osprey Aether pro 70 om du gillar Osprey och vill få ner vikten. Är justerbar i rygglängd och har bra höftbälte.
Jag letar efter en ersättare till min lätta Crux AK70 som inte längre levereras. Denna Osprey kan vara ett alternativ. Hur är det med väven, är den tålig (de har väl sparat in på material eftersom den är lätt)? Crux:en är gjord av Kevlar/Cordura och extremt slitstark. Gissar att man får vara mer försiktig med en Osprey.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
Bluesbrother Osprey Aether vs Argon Transportera 25
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
grodanbolle Osprey Aether! Transportera 7
greenjuice Osprey Aether 75 Transportera 0
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
dadoni Osprey Atmos 65 L Transportera 4
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
sunderlux Osprey Crescent Transportera 11
RogerS Nätbutik som säljer Osprey ?? Transportera 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...