Berg för att utvecklas

Hej, jag och några kompisar har fått upp intresset för bergsbestigning och letar nu efter nya berg i att bestiga för att utvecklas.

Jag själv har varit uppe på Kilimanjaro medans mina kompisar har hängt med upp på Kebnekaise och Galdhøpiggen. Alltså väldigt enkla berg, egentligen bara att gå uppåt.

Vår dröm just nu är att försöka oss på Mt Elbrus men känner att vi behöver lite mer erfarenhet innan det. Vi har kollat lite på utbildningar i dels Chamonix och i Norge men de flesta är ganska dyra för fattiga studenter. Har ni några bra tips på inte alltför svåra berg men som ändå är snäppet svårare än de vi tidigare har bestigit i närområdet? Eller kanske till och med någon bra och billigare utbildning?
 
Hej!

Det är kul med fjäll! Jag kan varmt rekommendera Norge! Du nämnde att dina kompisar hade varit upp på Galdöpiggen - åk dit! Det finns massor med fjäll i de trakterna som erbjuder ungefär de utmaningar ni söker - både lite enklare och svårare.

Om ni bor i Stockholmsområdet så är det dessutom betydligt kortare att ta sig dit och betydligt kortare att gå för att komma fram till själva fjällen jämfört med Kebnekaise(och i stort sätt alla fjäll i Sverige).

Det finns även ett bra utbud med glaciärkurser och liknande i området kring Jotunheimen som flera jag känner har gått och har varit nöjda med.

Go tur!

Kaj
 
Spara pengarna från Elbrusresan och åk till Norge istället. Då får ni pengar över att gå en brekurs (glaciärkurs) också och kan börja röra er självständigt i högalpin miljö. Söker ni mer utmaning bör ni börja med tradklättring. Kan ni tekniker för att klättra multipitch, tillsammans med glaciärkunskaper, har ni en god grund för att utforska vilket berg som helst.

Tröttnar ni på Norge (som har ett enormt utbud av glaciärturer, både enkla och svåra toppar, luftiga scramblingturer samt klättring och natur i världsklass) kan ni alltid ta er till andra berg i Europa. Alperna har ju en drös superklassiska turer, och inte utan anledning. Tatrabergen är dock ett budgetalternativ som är lätt nåbart och har en hel del att erbjuda också.
 
Hej!

Det är kul med fjäll! Jag kan varmt rekommendera Norge! Du nämnde att dina kompisar hade varit upp på Galdöpiggen - åk dit! Det finns massor med fjäll i de trakterna som erbjuder ungefär de utmaningar ni söker - både lite enklare och svårare.

Om ni bor i Stockholmsområdet så är det dessutom betydligt kortare att ta sig dit och betydligt kortare att gå för att komma fram till själva fjällen jämfört med Kebnekaise(och i stort sätt alla fjäll i Sverige).

Det finns även ett bra utbud med glaciärkurser och liknande i området kring Jotunheimen som flera jag känner har gått och har varit nöjda med.

Go tur!

Kaj

Tack för tipsen! Har du tips på några specifika berg? 😊
 
Spara pengarna från Elbrusresan och åk till Norge istället. Då får ni pengar över att gå en brekurs (glaciärkurs) också och kan börja röra er självständigt i högalpin miljö. Söker ni mer utmaning bör ni börja med tradklättring. Kan ni tekniker för att klättra multipitch, tillsammans med glaciärkunskaper, har ni en god grund för att utforska vilket berg som helst.

Tröttnar ni på Norge (som har ett enormt utbud av glaciärturer, både enkla och svåra toppar, luftiga scramblingturer samt klättring och natur i världsklass) kan ni alltid ta er till andra berg i Europa. Alperna har ju en drös superklassiska turer, och inte utan anledning. Tatrabergen är dock ett budgetalternativ som är lätt nåbart och har en hel del att erbjuda också.

Tack för tipsen!
 
Tack för tipsen! Har du tips på några specifika berg? 😊

Njae det var så pass länge sedan jag var i området kring Galdöpiggen, men det finns flera förare över området.

Nästa var som helst i Norge finns det massor med fjäll och turer att göra, så håll koll på vädret och åk dit det ser fint ut.

Romsdalen är oändligt fint och erbjuder oändligt med klättring/fjäll i alla svårighetsgrader.

Området kring Sunndalsöra likaså.

Eikesdal är det närmaste en kommer ett paradis på jorden(nästan i alla fall!).

Jotunheimen likaså. Listan är oändlig egentligen!

Här är en peppfilm från området kring Romsdalen:

https://www.youtube.com/watch?v=8NxXh3UqpAE

Kör hårt!

/Kaj
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...