I pannlampans sken

Kan tipsa om en enkel och härlig träningsform nu när det är mörkt om kvällarna.

Pannlampspromenad.

Jag tycker om att gå och följa reflexer, på de reflexbanor som i alla fall finns runt om Stockholm.

Man får vara ute, leta reflexer (de brukar synas bra), följa en slinga, få gå i obanad terräng...och tänka lite var man sätter fötterna.

Så, förutom att man går ute så använder man hjärnan för att trampa rätt.

Hur bra är inte det här? Bästa träningen för hjärnan är att promenera (få upp lite puls) , och ett bra sätt att må bra är att promenera.

Om nyårslöftet spruckit så skaffa en pannlampa och gå på lite stigar i skogen. Skogen helar och läker, och läckert kan det vara också.

Hur många promenerar för att må bra, och hur många går i obanad terräng i skogen?

Hälsningar Thomas
 
Nattorientering

Gissar din närmaste Orientering klubb har nattorienteringar. Det fina med Orientering är att det brukar finnas banor i olika nivå. Möjligt det finns fasta kontroller som man kan leta dessutom.
 
Gissar din närmaste Orientering klubb har nattorienteringar. Det fina med Orientering är att det brukar finnas banor i olika nivå. Möjligt det finns fasta kontroller som man kan leta dessutom.

Ja, jovisst. Tänkte mest väcka tanken att man kan promenera för att må bra och göra det roligare genom att använda en pannlampa. Orientering är annars en av de bästa sätten att träna både kropp och knopp. Jag köper inte att man är kartanalfabet...det går att lära sig att navigera med karta och kompass, förutsatt att man vill det.
 
Kom och minnas en natt orientering när jag gjorde lumpen på 70 talet och då inga lampor och jag sprang ner i ett vatten fylld dike och inte nog med det jag rev fötterna för det var gammal taggtråd även där.
 
Reflex=kul

Reflexbanorna är lite anonyma, inte med på några kommuners spårkartor eller annat officiellt, men det finns ju oftast vid orienteringsklubbarnas klubbstugor.
Några går att hitta här:
https://reflexbanor.com

Ja, den sidan känner jag till. Har material att ladda upp, men ingen "ren" bana.
Jag tror reflexbanelöpning/promenader blir stort, för att det är så enkelt. På med lampan, och ut i skogen. Det farligaste vi har i skogen, förutom fästingen, är våra egna tankar om skogen. Men skogen läker, helar och med skogsbad kombinerar man allt bra.

Hoppas fler upptäcker skogen med hjälp av pannlampan.

Jag vill ta ned det här till att inte tänka prestation, utan mer tänka "komma ut i skogen", vilket de flesta kan göra.

Hälsningar Thomas
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...