Lina med nödutlösning

Jag brukar dra min yngsta dotter efter mig i en lina när vi åker längdåkning, funkar väldigt bra och hon tycker det är roligt när det går fort. Jag har gjort en nödutlösningskoppling genom att fila på hakarna i ett vanligt snäppspänne, men det är svårt att få det riktigt bra och justerbart efter hur hon blir tyngre. Om hon ramlar i en nerförsbacke så är det bra om linan lossnar så hon inte gör sig illa.

Finns det något färdigt sådant att köpa, har exempelvis de som kör draghund någon sådan funktion på draglinan?

Eller är det någon som har något bra förslag på en lösning som går att göra själv.

Jag sätter ett flexkoppel till hundar på drickabältet och kopplar in i hennes bälte, det fungerar väldigt bra, när hon glider ikapp så rullas linan in, ingen risk att hon trasslar in sig i linan.
 
Många barnhjälmar har gröna spännen. De ska lösa ut ifall barnet fastnar. Vet inte vilket drag som krävs, men kanske kan det vara något?
 
Låt henne åka före eller bredvid i nedförsbackarna. Annars finns det clips för fiske som går att justera men inom vilka dragkrafter de finns vet jag inte.
 
Kardborre-band. Experimentera hur lång du behöver. Vid hård kraft rycks den loss. Man har det bland annat till utdragsrem när man hoppar från flygplan (fallskärm) automatutlösning...
 
Tack för tips, det är alltså en överbelastningsutlösningmekanism jag letar efter.
Jag har provat med gröna spännen från en gammal cykelhjälm, de löser ut för lätt tyvärr och lossnar i uppförsbackarna. Kardborrband är nog enklast, ska prova med det.

När jag googlar på draglina för draghund verkar det som att de inte har nån sådan mekanism, de har en krok som går att lossa fort i stället.

/Pär
 
Grimskaft

På grimskaft till hästar brukar det sitta en sk panikhake. Drar man till i den löser den ut, så man inte ska släpas med efter en skenande häst. Lite tung kanske, men den borde fungera. Använder den numera när jag cyklar med hunden, hon kan skena hon också.
 
Går det att lösa med en knop, dä rdu drar i en rep-ände eller måste det utlösa helt av sig själv?
På Kite finns en plopp som gör att draken kolapsar då man "drar ploppen" men inte helt självutlösande.

/Patrik
 
Skotstek görs ganska enkelt om till en så kallad nyckstek där man löser knuten genom att dra i den lösa tampen vore det något tror du?

Edit: såg inte att det var något självutlämnande du letade efter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tunn mörk "persienn-lina"? Gör det själv 11
danisko Vilken lina? Gör det själv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.