Säkerhet inför längre Expedition

Skavlan hade i kväll besök av Lars Monsen. Faran med dåliga tänder tog han upp, vid längre övningar är det alltid någon som får tandproblem. Reparera i tid så slipper ni avbryta eller än värre.

go tur
 
Såg programmet och tyckte han har helt rätt. Har själv fått tandvärk och det är sämre smärta än att bryta ett ben (bröt foten, så jag kan jämföra).

När jag reser någonstans där jag skulle behöva att själv ta hand om hälsan, i fall jag blir sjuk, tar jag oftast med antibiotika och smärtmedel. Bättre det än att behöva ringa helikoptern för en visdomstand.

I samma logik borde han väl ha tagit ut blindtarmen? För det är en inflammation som kan sluta dödlig på bara några dagar.
 
När Jarle Andhøy och co seglade till Antarktis för att ta sig till sydpolen var det en i manskapet som fick tandproblem (se dokumentären btw). Han blev helt invalidiserad, så jag ser risken asså :(
 
Svar från Lars

Hei Seobserver!

Lars ønsket å fjerne blindtarmen før han krysset Canada, men legen hans nektet å gjøre det. Så den har han fremdeles med seg :)

Mvh
Elin, for Lars Monsen.

Nu är det utklarat, min försvann i tolvårsåldern.

go tur
 
Tandcement

Jag har faktiskt med en tub tandcement, Cavit, i fältapoteket. Väger 7 gram och kan rädda semestern.
 

Bilagor

  • cavit-w-10x7g-tub-0.jpg
    cavit-w-10x7g-tub-0.jpg
    17.3 KB · Visningar: 1,775
Läser man äldre seglingsskildringar så var tandläkaren och blindtarmskirurgen obligatoriska stopp för långseglaren. Tycker mig, helt ovetenskapligt, märka att blindtarmsoperationer inte är lika poppis i seglingsskildringarna nuförtiden.

//A
 
Skavlan hade i kväll besök av Lars Monsen. Faran med dåliga tänder tog han upp, vid längre övningar är det alltid någon som får tandproblem. Reparera i tid så slipper ni avbryta eller än värre.

go tur
Har inte sett programmet. Däremot är det intressant att ämnet dyker upp. Det vill säga ämnet att göra tandläkarbesök innan som del av hälsokontroll.

Jag minns att John Wiseman tog upp just detta i en publikation om överlevnad. Vid koll nu i min "Överlevnadshandboken" (reviderad svensk upplaga Bonnierfakta 2011) hittar jag en kort text om just detta på sidan 14.

Minns också en relaterad sak från en pensionerad "icke kändis" som dock hade massiv personlig erfarenhet som sjukvårdare i fält. Med bas från sin erfarenhet hade han bland annat smärtlindring för mun/tänder, fyllningspasta samt en "dental pick" och tandläkarspegel (min beskrivning) i sin förstahjälpen-väska.
Det handlade då mer om akuta skador i fält som jag tolkade det, inte förebyggande undersökning som del av rutinmässig förberedelse och planering. Personen i fråga tog även upp hur utslagna tänder skulle sparas på burk för att eventuellt kunna sättas tillbaka senare samt hur man kunde peta in en våt te-påse i ett hörn i munnen för att lindra svullnad.

Det är ett intressant ämne hur man bygger upp sin första hjälpen eller sjukvårdsutrustning och hur denna sedan kan skilja sig åt av olika anledningar.
 
När jag reser någonstans där jag skulle behöva att själv ta hand om hälsan, i fall jag blir sjuk, tar jag oftast med antibiotika och smärtmedel. Bättre det än att behöva ringa helikoptern för en visdomstand
.

Hur får du det utskrivet en sån gång? Är husläkaren OK med att skriva ut antibiotika och smärtstillande för eventuellt framtida behov?
 

Liknande trådar