Camping och lägereld vid sjö i Skåne?

Hej! Jag hittade inte så många reultat på google om det här så jag provar att fråga denna sidan.

Jag, min tjej och våra kompisar har bestämt oss för att ögra en tältutflykt.
Vi har tänkt på det länge men vi har ingen aning om var. Det vi letar efter är någonstans nära en sjö där man kan sätta upp tält relativt nära vattnet och samtidigt göra upp en lägereld i närheten för att grilla. Att kunna fiska skulle vara kul men vet inte om vi hinner ändå så det är inget måste. Jag letar efter ett ställe i hela skåne eller södra blekinge och småland, nära Kristianstad skulle vara idealt men inget måste. Vi vill allra helst campa fritt i naturen och inte på en camping.

Vi är fyra pers som alla är kunniga av allemansrätten och vet hur vi ska ta hand om platsen där vi tältar och hur man ska gå till väga med lägereld. Vilket också innebär att det inte kan vara i ett naturreservat.

Vi tackar så mycket för svar och hoppas att ni har en bra dag
 
Finns sannolikt rätt bra möjligheter vid någon av sjöarna mellan Immeln och Olofström.

Kolla kartor på https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
Ett knep kan vara att ta med cyklar så att ni kan fortsätta bortom vägbommar och komma till glest exploaterade stränder.

Ett annat tips är att följa Skåneleden och Blekingeleden som passerar en del sjöar där och det finns lägerplatser/ vindskydd utmärkta på kartan. Se t ex sydligaste Raslången.

Thure
 

Liknande trådar