Aurlandsdalen

Tjena! Jag tänkte kolla här ifall någon av er där ute har erfarenhet av tältvandring runt Finse/Aurlandsdalen. Vi är tre pesoner som kommer ta tåget mot Myrdal och hoppar av i Finse för att gå via området Geiterygghytta - Osterbo och sen ner i Aurlandsdalen.
Det bär av första veckan i juni och som det ser ut nu kommer första natten spenderas på snö då vi kommer upp 20:30.

Så, är det någon som gjort den turen och har lite tips och tricks med allt från temperaturer, risk för ras, snödjup eller vad som helst som vi kan dra lärdom av? Vi är hyffsat erfarna och gnäller inte så mycket på omständigheter kan tilläggas!
Tacksam för svar och hjälp.

Putte
 
Tjena! Jag tänkte kolla här ifall någon av er där ute har erfarenhet av tältvandring runt Finse/Aurlandsdalen. Vi är tre pesoner som kommer ta tåget mot Myrdal och hoppar av i Finse för att gå via området Geiterygghytta - Osterbo och sen ner i Aurlandsdalen.
Det bär av första veckan i juni och som det ser ut nu kommer första natten spenderas på snö då vi kommer upp 20:30.

Så, är det någon som gjort den turen och har lite tips och tricks med allt från temperaturer, risk för ras, snödjup eller vad som helst som vi kan dra lärdom av? Vi är hyffsat erfarna och gnäller inte så mycket på omständigheter kan tilläggas!
Tacksam för svar och hjälp.

Putte

Som du kan se på huthyfs.com (berättelser med bilder) har jag en del erfarenhet av trakten. Första veckan i juni är väldigt tidigt, det ligger troligen snö praktiskt taget överallt (jag har aldrig vandrat i Norge före mitten av juli).

Det första jag skulle ta reda på är om broarna är på plats, t ex över Finseåi och vid Geiterygghytta. Mellan Steinberghytta och Østerbø är en rätt tråkig etapp över en sluttning, där snön kan ställa till med problem. En bit upp på Nosafjellet bör vara trevligare, om nu inte snön är i vägen för att ta sig upp.

Kanske någon på Finsehytta eller Finse 1222 kan ge besked om läget. Jag har en gång kontaktat stugvärden på Geiterygghytta en bra bit före säsongen, kanske hans telenummer går att hitta på dnt.no
 
Tack så mycket för goda råd! Det är en ganska grov chansning, men vi slipper människor och att svettas iallafall :) Jag ska absolut försöka kontakta personal i området. Kanske att vi får lägga om rutten och undvika allt för höga höjder. Men är det i regel västsidorna som är mest snöklädda, kommer du ihåg det? Tänker att nederbörden kommer med vinden osv..
 
Läste faktiskt om det igår och det stod att det borde vara ordnat i slutet av maj, men ringde även runt bland hytterne och stämde av.
Tack för omtanken!
 
Om ni tältar i aurlandsdalen så ska ni nog tänka efter om tältplatsen riskerar att träffas av sten, speciellt så tidigt på säsongen.
Och räkna med att det finns väldigt få möjliga tältplatser längst med stigen (och att lämna stigen är oftast inte heller möjligt, det finns inte direkt ett överflöd av mark som går att gå på om man säger så)
.
Om man letar på nätet kan man hitta en del information om historien bakom de olika stigarna som finns och om aurlandsdalen som transportväg. Det kan vara kul att ha lite info att tänka på när man ser det på riktigt.

En jävla stig att gå med tältpackning, men det är hysteriskt fint!