tälta med små barn

Vi tänkte båtluffa i Stockholms skärgård i sommar med vår son son då kommer vara ca 6 månader. Vi hade nog tänkt tälta och kanske bo på vandrarhem. Vad ska man tänka på när man tältar med ett så titet barn. Tacksam för tips och ideér på allt som kan vara bra att tänka på.
/ åsa
 
väldigt små barn

Jag tror att du ska kolla andra trådar på ´Barn och friluftsliv´: Här finns många tips om vad du bör tänka. Men, när barnet är så litet så blir det knappast en fråga om friluftsliv, utan att vara utomhus. Förutsättningen för att vara ute med så små barn, är väl att man som vuxen kan läsa av och förhålla sig till deras behov. Kan man det, och det gäller även långt upp i åldrarna!, så finns goda förutsättningar att vara ute på barnens premisser. I övrigt gäller vanlig bebis-standard på "utrustningen".
 
Underlaget

En av de få saker som under åren ställt till en del trassel för våra småttingar är nog liggunderlaget. Barn ligger ju inte still. Antingen får man sy ett överdrag som håller ihop liggunderlag och sovsäck, eller också kan man fylla en tygpåse (typ stort örngott) med förpackningsfrigolit. Fyll så mycket att barnet har lite material under sig och en ordentlig kant av material runt omkring. Den här kudden fungerar också bra i cykelkärran, i kanoten, på tåget, ja överallt där underlagen rör sig så att barnet riskerar att tippa. Fyllningen går inte att köpa, tror jag, men vi sparar den när vi handlar från Clas Olsson...
 
Halvårsbarn halva problemet

Det går utmärkt att tälta med 6 månadersbarn. Dessutom har pojken inte börjat gå så hans aktionsradie är mindre...

Satsa på ett eller ett par basläger. Gilla läget och ha inte några stora ambitioner. Paddling är också kalas hyr då gärna en VKV Yoo-A-Kim.

En variant är att hyra cykelkärra och cykla på Utö och Ålö.

Thure
 
Håller med Thure om att det snarast är en fördel, att barnet är så litet - särskilt om mamman fortfarande står för maten :). Jag tyckte det var betydligt enklare att tältvandra med min halvårsgamla dotter - se denna tråd - än när hon (och senare hennes syster) blivit större, tyngre, och försedd med betydligt fler egna åsikter om mat, sömn och underhållning :).

Jag hade barnet i hennes vanliga bröstsele; tyckte det kändes alldeles för tidigt för en bärstol på ryggen, både för hennes kropp och för att jag inte skulle kunna ha samma fina koll och kontakt. Man får, oavsett, se till att ett så litet barn inte tillbringar alltför långa pass i bärselen/bärstolen, men det låter ju inte på er som ni tänkt några långa förflyttningar till fots. Själva tog vi, förutom långa lunch- och sovpausen, många små trevliga kryp- lek- och rumpvädringsstunder; det var väldigt lätt att märka när det var dags.

Vi sov i/under samma sovsäck, som var ytterdelen till min kombi-vintersäck och därmed lite generösare i måtten. Minns inte något avrullningsproblem, ens de varma dagar sovsäcken var öppen som ett täcke, och det hade ju inte varit något farligt som kunnat hända ändå, utom lite markkyla. Jag hade någon hoprullad tröja vid liggunderlagets kant för komfortens skull, och det var inte mycket oskyddad golvyta kvar i det lilla tältet.

I den svenska sommarnaturen tyckte jag faktiskt att det största problemet med riktigt små barn var hur man skulle skydda dem för mygg och andra insekter; i tillämpliga fall även fästingar. Det var delvis därför jag hellre valde mygg- knott- och fästingsfria bergstrakter på kontinenten, när mina egna barn var små.
 
Mina barn har ogillat att bli "instängda" i sovsäck så de har mest legat på en öppen säck och varit rejält påklädda. Nu när det är vinter försöker jag få ettåringen att acceptera att bli nerstoppad utan att kravla ur eller få panik.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Man undrar ju hur det gick.
TS har inte varit inne på 12 år.
Barnet bör ju vara 14 nu,
Blev det ett barn som älskar friluftsliv, eller dog det intresset den sommaren?

Många frågor, få svar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gnoxy84 Tälta för första gången i bergslagen/närke Barn och friluftsliv 6
Pixpax Tälta i Göteborgs skärgård Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Johan_I Tälta i Tresticklans nationalpark Barn och friluftsliv 3
dalia Tälta säkert med en bebis i kylan Barn och friluftsliv 36
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
williek Tälta med barn. Barn och friluftsliv 1
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
Katjakajak Friluftsliv och tälta Barn och friluftsliv 0
jamen Tälta med barn i Grövelsjön eller liknande familjefriluftsäventyr Barn och friluftsliv 13
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
jamen Ensamförälder vill tälta! Barn och friluftsliv 11
jonasvlachos Tälta med barn i Stockholmsstrakten Barn och friluftsliv 10
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
Anna på G Hur små barn kan åka skridskor? Barn och friluftsliv 6
rand Hur klarar små barn höghöjdsvistelse? Barn och friluftsliv 14
apfaktor Små barn och klättrande föräldrar. Barn och friluftsliv 2
Åsa B Små barn på hög höjd Barn och friluftsliv 3
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
kvarnen Små barn och utrustning Barn och friluftsliv 7
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...