Vintertur i Sarek.

Skida med pulka från Ritsem > Guohpervagge > Pielaslätten vidare ut genom Sarvesvagge och sen antingen Njoatsosvagge, Tjuoldavagge eller Tarradalen ner till Kvikkjokk.

Tips ang turen? Varningar ang turen? Förslag ang turen?
 
Njoatsosvágge är en mycket trång dal och man brukar varna för lavinrisken. Dalen är dessutom svåråkt i sin nedre del med en jokkfåra som innehåller raviner och fall. Samt mycket skog på bägge sidorna. Tjuoldavágge är en ganska lättåkt dal och mycket fin skidupplevelse, men före mötet med Änok gäller det att hitta en bra väg genom barrskogen fram till Kamajokks breda jokkfåra.

Tarradalen innehåller ett skoterspår när man kommer ut ur Laponia, norr om Såmmarlappastugan. Där har jag inte åkt, men det blir ju en annan upplevelse än att åka i det mer ödemarksliknande Sarek.

/Hans
 
Svårt val :)

Hejsan,

Kanonfin tur! Har åkt samtliga delar utom just Tjuoldavágge på vintern. Jag hade 99 gånger av 100 valt Njoatso/Tjuoldavágge för Tarradalen. En på TOK för mycket skotertrafik från Tarrenkaise och ner till Kvikkjokka för att i alla fall jag ska gilla den delen. Känns mest som en transportsträcka.

Sen är det sant att Njoatsosvágge är känd för sina stora laviner. Men som jag alltid påpekar, risken för att en lavin ska gå precis när man skidar fram nere i dalen är näst intill obefintlig. Visst, är det en dag då den ena lavinen efter den andra mullrar ner för sluttningarna hade jag kanske valt att avstå från Njoatsosvágge, men annars hade jag definitivt skidat där.

Men sen blir det svårt. Njoatsosvágge eller Tjuoldavágge??? Då jag vet att Fowwe skidat bägge hade jag gått på hans rekommendation, men Njoatsosvágge är fin den med.

/ Stefan
 
Tack så mycket för informationen Hans Och Stefan.

Skippar Tarradalen helt då den verkar va allt för trafikerad för min smak. Som det ser ut nu så kommer jag välja att skida ner Tjuoldavagge mot Kikkjokk. Men vädret får bestämma, kanske blir en helt annan rutt :)

Vänligen
Stefan
 
Sarekplanering

Hej

Sitter också och vrider och vänder på kartan. Jag funderar också på vårvinterns tur genom Sarek. Jag är inne på en liknande rutt men har funderat på att ta mig från eller till Sarvesvagge via Lullihavagge alt Gaskasvagge. Har någon testat att dra pulka genom dessa dalar?

Min teori, utifrån kartläsning, är att det blir mindre skogsskidåkning om man tar någon av dessa dalgångar än om man tar Njoatsosvagge om man ska sluta eller börja i Kvikkjokk.

Tomas
 
Jag börjar själv min sarek-tur nu på lördag.
Om jag har otur med vädret så är tanken att bara åka den röda vägen. Men annars har jag tänkt ta den blå sista biten, turen blir då ca 14,5 mil.
Jag börjar vid Suorvadammen. Sedan till Rappadalen och vidare till Otilgänglighetspunkten och tillbaka till Rappadalen. Där väljer jag sedan väg beroende på hur mycket tid jag har kvar.
 

Bilagor

  • Turförslag bild.jpg
    Turförslag bild.jpg
    89.6 KB · Visningar: 1,075
Härlig tur, hoppas du får fint väder!

Återkom gärna när du kommit hem igen och berätta om ditt äventyr.

/Stefan
 

Liknande trådar