Flyg Katmandu - Lukla - Goa?

Hittar inget svar i andra trådar, så hoppas att någon svarar här :)

Har lite lösa planer på att vandra utan guide till Everest base camp och sedan avsluta med en veckas yoga i Goa i mars 2018.
Mina frågor:
- Är det smartast att boka alla flygbiljetter (Sverige-Kathmandu-Lukla-Kathmandu-Goa-Sverige) på förhand, eller borde jag bara förboka Sverige-Kathmandu samt Goa-Sverige?
- Har förstått att flyget till/från Lukla är väderberoende. Hur många extra dagar i Katmandu bör jag räkna med före och efter vandringen?

Tack på förhand för tips!
Sandra
 
Jag har flugit till Lukla två ggr, från KTM till Lukla gick på planen på utsatt tid, det var flygen tillbaka som försenades för mig. Första gången var för drygt 10 år sedan, jag gjorde jag turen Lukla-EBC ToR, med liten avstickare, helt själv utan någon guide eller annan hjälp. När jag kom tillbaka till Lukla fick jag vänta fyra dagar på att få ett flyg tillbaka till KTM. Det berodde på att moln drev upp i dalen och planen kunde inte landa i Lukla eller så var det bara ett fåtal plan som gjorde det. Det samlades då en stor mängd människor i Lukla som fick vänta på att planen skulle kunna trafikera i normal omfattning. Jag som var själv utan guide blev förbigången av grupper med lokala guider, något regelrätt kösystem existerade inte utan det var, åtminstone som jag uppfattade det, helt godtyckligt och jag kände mig verkligen utlämnad till flygbolagrepresentanten på platsen. Man fick sig tilldelat ett flyg i turordning varje morgon och om det exempelvis var det tionde flyget man var tilldelad så fick man sitta där och vänta för att se om de fick iväg så många plan. Ofta hinner de få iväg några stycken plan då det mestadels är molnfritt på morgonen. Jag hade bokat flyget till KTM ett specifikt datum och då var man tvungen att kontakta (ringa) flygbolaget dagen innan för att bekräfta att man skulle flyga den bokade tiden, det missade jag att göra. Jag kanske missade ett flyg den bokade tiden på grund av det, det vet jag inte inte.

Jag gjorde en tur till till Sagarmatha två år senare. Då hyrde jag en lokal guide och proceduren med turordningen vid flygbolagskontoret fungerade bättre eftersom guiden tog dialogen med bokningspersonalen, jag fick ändå vänta två dgr på flyget pga samma problem som tidigare.

Bägge gångerna hade jag tagit tio dagar reserv för mitt flyg från KTM men med en åtanke att göra annat också. Efter Sagarmatha hann jag med en avstickare till Pokhara första gången jag var där, andra gången åkte jag till Chitwans nationalpark. Jag skulle nog se till att ha minst fem reservdagar för att känna mig trygg, helst ännu fler! Jag gjorde mina resor i oktober och det kan vara andra förhållanden i mars när du ska åka, det har jag ingen insikt i.
 
Rättelse om när resorna skedde

Min tidsuppfattning är urdålig och minnet sviktande. Det kanske inte har någon betydelse för svaret på din fråga men jag var där 2012 och 2013, det var inte vad jag uppgav. Oktober stämmer dock i bägge fallen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sveakla Flygolycka Lukla Expeditioner 9
densken Nepal lukla 09, råd tack! Expeditioner 2

Liknande trådar