Vita Bandet

VBL är en fungerande lösning, har provat några nätter och det är inte så otrevligt som man tror men heller inget som direkt förhöjer trivseln i sovsäcken, klart skönare utan.
Funderar på om det möjligen uppstår nåt jämviktsläge efter ett tag och att sovsäckens fuktinnehåll hamnar på en nivå som är acceptabel. Sen kan man ju ha tur med vädret och kunna torka den i bra väder om man tar en vilodag emellanåt.
Den gamla turlegenden Lars Monsen fick ju svåra fuktproblem i sin säck på Kanada på tvärs-turen, fukten frös till is som han till slut fick skära loss med kniv. Tror han använde en syntetsäck.

Din fundering är även min fundering ang ett slags jämnviktläge.
fast Monsens svåra fuktproblem gällde hans dunjacka. Intressant nog så var det ju just en DUNjacka. Han hade säkert svettats under flera dagar och lyckades inte bli kvitt fukten i jackan. Det är just detta som är min fråga i grunden. Är syntetmaterial att föredra i kalla klimat under lång tid då det inte klumpar sig likt dun och fryser till isklumpar så småningom. Detta tordes ju inte endast gälla sovsäckar.
 
Jag summerar

Detta med en "plastliner" i sovsäcken tar jag verkligen till mig och vill prova.
Även om det inte verkar ha slagit igenom helt som en självklar komponent i ett sovsäckssystem.

Ett problem som lystes upp här i tråden var Monsens frusna dunjacka i Canada på tvärs vilket åter får mig att återgå till min grundfråga:

Är syntetfyllning i min värmande utrustning helt avgörande under riktigt kalla långa (pratar minst 10 dagar+) perioder på tur?

Uppenbarligen kan fukt inte alltid torkas genom sin kropptemperatur då fukten vandrar i exempelvis dunjackan och stannar vid pryspunkten.

Jag drar en liknelse som jag kan relatera till.
Jag brukar ha med en ullfilt på mina turer att ha över knäna när jag stannar för fika eller lunch. Den slänger och hänger och ligger i lössnön ibland plus att jag spiller ut div vätskor. Men all fukt och snö går alltid att slå/borsta ur den. Fukten klumpar alltså inte ihop sig som med dunet vilket gör att den behåller sin funktion. Hade jag haft en dunfilt hade jag nog snabbt fått problem.
 
Jag fick just ett svar Från Alexander Gamme.

Jag klistrar in:

Hei Martin!

Hyggelig du tar kontakt. Og dine erfaringer stemmer bra med en gammel problemstilling, spesielt i arktis hvor luften er fuktigere og ikke så enkelt å tørke soveposen.

Her er noen tips:

- syntetiske poser tåler fukten bedre enn dun
- dampsperrepose er veldig enkelt å lage selv av søppelposer. Men litt ekkelt å ligge i.
- Evt to lags sovepose, hvor du har dampsperre mellom lagene, slik at du får bare en tynn indre del å tørke.
- Prøv å banke og tørke posen på tørre dager med litt vind.
- Å ha med to poser på lange turer kan være en ide?

Håper det var noe til hjelp :)


Ha en glitrende dag - Aleksander
 
Syntetsäckar har ett icke komprimerbart loft som är minium - så det är ett bättre val.Denna luftighet hjälper även till att torka sovsäcken mitt i vintern.
Välj svarta sovsäckar , soliga högtrycksdagar som man låter vinden vändra kommer och ta bort mycket vatten.
En dunsäck kan börja och vara ur komfortdrift efter 4-7 dygn , en syntet säck klarar det dubbla om du vindtorkar den.

Tar du in några gånger i stuga desutom och torkar upp och tvättar dig så går ju turen och genomföra utan VBL.

Fan tänk vilken sliskig stinkboll man riskerar att bli med VBL
 
Liknande trådar

Liknande trådar