Tips vandringsområden södra småland

Jag tar gärna emot tips på trevliga naturområden med stigar och vandringsleder i södra småland. Gärna ställen där man kan vandra en hel dag eller två, kanske rentav göra nån överattning. Om det finns.

Tyvärr är jag begränsad just till södra småland då min utgångspunkt från sommarstugan i Osby och i Ängelholm begränsar bekvämlighetsradien något.

z8p.jpg


Jag har fått uppfattningen att det finns mer i norra delen av landskapet uppåt vättern och höglandet till, men det finns säkert godbitar även i de delar som jag ritat upp på kartan. Jag har rätt bra koll på landskapet söderut och västerut på kartan, men det uppritade området är en blind fläck
 
Bristen på svar får mig att sänka kraven

Vi ändrar "där man kan vandra en dag eller två" till : "där man kan göra trevliga dagsturer på i alla fall några timmars rundvandring".
 
Från Växjö och norrut finns Sigfridsleden, som är en gammal pilgrimsled. Inte gått själv men ska vara fin dock inte så mycket i skogen
Längre åt sydöst från Växjö finns Utvandrarleden som ska vara riktigt fin att gå. Har själv bara gått korta sträckor men värt att testa

Lätt att hitta info om du söker på lednamnen på internet
 
Sjön Möckeln med Möckelsnäs, Taxås klint och Höö duger ju gott till för att spendera en dag. Skåneleden från Boafall mot Nyteboda, Vesslarp (och ända till Osby om man så vill) kan kanske vara något? Trakterna kring Åsnen är fint men där har jag sämre koll.

Hyr en kanot eller kajak vid Norraryds camping (strax norr om Ryd) eller vid kanotcentret i Immeln eller i Oshult strax väster om Markaryd.
 
Tack för förslagen. Var faktiskt i Taxås klint och omkring på stigarna i Höö i helgen. Picknickvänligt och trevligt.
Funderade lite på hur det ser ut längre ut på halvön, "lång" eller vad den nu heter. Kanske nåt att titta på?

Ja, södra smålan är ju en ganska kultiverad del av sverige och det är väl mycket odlingsmark så nån typ av skogsområde i stil med det man hittar uppåt bohusläntrakterna (typ Risveden, Bedfjället osv) lär man kanske inte hitta, men det finns klart en del trevligt.

Strax under kartan jag ritat upp, i trakterna av Raslången och Olofström osv har jag vandrat omkring en del, det är fint där också
 
Har inte så bra koll på Lång men undrar om du har bil? Nästa gång du är mot Älmhultstrakten till kan du i så fall passa på att knalla spången ut på Vakö myr, parkeringen finns här: 56°31'25.90"N, 14°13'44.36"E .
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...