Vad heter orkidén?

Skulle behöva lite hjälp av någon som är mer kunnig än jag själv. Är inte helt säkert på om det är Jungfru Marie nycklar eller kanske Skogsnycklar? Orkidén blommar nu i början av juli och jag hittade den på kalkrik och fuktig mark. Växer på en löväng med bl.a. alm och lönn, stället ligger vid Nora (Örebro län). Tack för hjälpen!
Matthias
 

Bilagor

  • P1030649_2.JPG
    P1030649_2.JPG
    143.1 KB · Visningar: 1,205
För att krångla till det ännu mer så finns det även en som heter ängsnycklar... men utifrån bilder från en snabb googling är det inte lätt att säga vad den heter, dom är rätt så lika...
 
men utifrån det jag kunnat läsa mig till nu så borde det vara jungfru marie nycklar, eftersom den växer på kalkrikare jord än skogsnyckeln, inte är lika spetsblommig som skogsnyckeln och blom-läppen är inte så djupt indelad i tre flikar, utan dom är lite grundare.... Så jag röstar för jungfru marie nycklar =P
 
Sniker in i tråden och frågar om min oxå då.
DSC06838.jpg

Den växte på FågelmyrenHertsöstigen i Luleå lustigt nog såg jag inga orkidéer på Orkidémyren bredvid.

Enligt infoskyltarna är marken kalkrik. I infobladet för orkidémyren visas några exempel på orkidéer. Tycker det är svårt att se om det är en Jungfru Marie Nycklar eller en Ängsnycklar.
 
Beatrice, jag skulle säga att det är Jungfru Marie Nycklar med tanke på avsaknad av blad längre upp på stammen och även bland blommorna. Har den gröna mer lansettliknande blad är det Ängsnyckel, men mer rundade gröna med svarta fläckar och inte alls lika många högt upp på stammen är det Jungfru. Min tolkning =)
 
Släktet Dactylorhiza är som ni nog vet väldigt instabilt. Det förekommer olika korsningar, typ: Skogsnycklar tillbakakorsade gentemot J.M Nycklar som i sedan i sin tur är tillbakakorsade mot vanliga Ängsnycklar.. En röra alltså..
Men detta på bilden är nog 100% J.M Nycklar.
 
Släktet Dactylorhiza är som ni nog vet väldigt instabilt. Det förekommer olika korsningar, typ: Skogsnycklar tillbakakorsade gentemot J.M Nycklar som i sedan i sin tur är tillbakakorsade mot vanliga Ängsnycklar.. En röra alltså..
Men detta på bilden är nog 100% J.M Nycklar.

Inte en susning. Var mest glad över att lyckas identifiera det dom en orkidé :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Almgren Vad heter blomman Fotomotiv 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...