HoverGlide - "flytande" ryggsäck

Nejdå. Vikten på den stora säcken står längst ner i specen. "Empty pack weighs only about 9 lbs". På de små säckarna har de inte satt ut det, men de har svarat i kommentarerna. Idag faktiskt!
"The "Tactical" uses 1000 D which is quite heavy and that will weigh about 7 lbs. The Hiker uses the lightest material and that will weigh a bit blow 6 lbs. The Commuter is in between the Hiker and Tactical pack in weight."
https://www.kickstarter.com/project...IzMTc=&reply=UHJvamVjdENvbW1lbnQtMjE3MzU3MjQ=

Det verkar faktiskt vara ett seriöst företag bakom. Är det ovanligt att ett existerande företag kör en kickstartergrej?
http://lightningpacks.com
 
Ok största säcken på 55 liter, väger bara 3,5 kg mer än Bergan Helium 55L.
Mitt över 30 år gamla Fjällräven Camp Q3 Alu väger 3,5 kg...

/John
 
Nejdå. Vikten på den stora säcken står längst ner i specen. "Empty pack weighs only about 9 lbs". På de små säckarna har de inte satt ut det, men de har svarat i kommentarerna. Idag faktiskt!
"The "Tactical" uses 1000 D which is quite heavy and that will weigh about 7 lbs. The Hiker uses the lightest material and that will weigh a bit blow 6 lbs. The Commuter is in between the Hiker and Tactical pack in weight."
https://www.kickstarter.com/project...IzMTc=&reply=UHJvamVjdENvbW1lbnQtMjE3MzU3MjQ=

Det verkar faktiskt vara ett seriöst företag bakom. Är det ovanligt att ett existerande företag kör en kickstartergrej?
http://lightningpacks.com

Man bör vara lite misstänksam mot kickstarter av företag. De kör kickstart för redan färdiga lager ibland. Dvs det behövdes inte någon kickstart utan de vill bara sälja och tjäna kickstarter pengar.

Design och idé är det inget fel på. Att den genererar elektricitet är ju fantastiskt.

Elektricitet är en livsnödvändig basvara för människa från och med nu. Något man inte kan vara utan, även om man kan klara några veckor utan så är det inte komfortabelt utan elektricitet. Med elektricitet kan man ju göra allt: göra upp eld, värma sig, skicka och ta emot meddelanden, ge ljus, ha tillgång till hela världens informationsdatabas osv.
 
Det är linjära generatorer i dessa säckar som genererar elen.
Såna går ju o bygga själv - man kan ju bygga om en vanlig ryggsäck med två fjädrande vertikal rälsar som löper längs två linjära generatorer.
Sen lite elektronik

Inte alls ett omöjligt bygge för rätt snubbe , sök på linjära generatorer.

Antagligen kan montera det i deras säckar om man inte kan fixa det mekaniska utan bara eldelen
 
Problemet med att bygga en linjär generator är väl att det krävs en ganska stor tyngd på den rörliga delen vilket adderar vikt till den totala packningen. Jag har provat en sådan som fanns för några år sedan. Helt värdelös, men så försvann den ju från marknaden också.

Använder man vikten som redan finns i ryggsäcken så blir det inte så mycket extra tyngd att släpa på. Däremot är ju grundvikten på ryggsäcken otroligt hög så det är nog inget vettigt alternativ för en vandrare.
 
Problemet jag hade när jag testade var att det skapades alldeles för låg laddningsström så telefonen laddade ur i stället för att laddas upp. Har dom fått till det så att det fungerar på den här ryggsäcken så är det givetvis ett STORT plus.
 
Som jag förstår det rör sig höften mycket litet upp och ner som helhet när man går, det handlar istället om två rotationsrörelser. Det innebär att en ryggsäck med ett bra avbärarbälte som tar lasten men inte låser höften i princip löser samma problem men utan att lägga på flera kg vikt. Exempel på sådana ryggsäckar är min Seekoutside eller varför inte en gammal hederlig Fjällräven Gyro - namnet var ingen slump.

Så får man väl om man vill lägga med ett kg powerbank så man har tillförlitlig ström om det är det man är ute efter.

Det är kanske ingen tillfällighet att de flesta i promotionvideon springer...

https://www.youtube.com/watch?v=yqFIw2EzudY
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...