Björnatack utanför Umeå

Lite nyfiken på tanken bakom inlägget?

Vill du diskutera hur man skyddar sig mot björn när man är ute? Argumentera för att jakten ska utökas? Eller är det bara spännande att läsa om björnattacker?
 
Spännade kanske inte är rätt ord, men jag tycker det är intressant. Ämnet kring björnmöten har ju disskuterats flera gånger här på Utsidan och jag tänkte att fler kanske tycker det kan vara intressant att ta del av, men som missat artikeln.
Och nej, jag är inte för utökad jakt.
 
Intressant att få höra hur de går vidare efter anmälan om arbetsplatsolycka? Vilka åtgärder skall arbetsgivaren vidta om arbetsgivaren är tillika markägare för den aktuella platsen? Om så inte är fallet kommer markägaren att åläggas något ansvar?
 
Syftet borde vara att fundera på om något förebyggande t ex kontakt med jaktvårdskonsulent, björnpingla etc hade kunnat minska risken för en björnattack.

Thure
 
Enklast är ju att ta kontakt med det jaktlag som jagar på den aktuella platsen. Dom vet om de det finns björn i området och var fällda älgar har blivit urtagna.
 
Slutsatsen har dragits av en produktionsledare och skogsinventerare. Dvs det är ju inget som varken naturvårdsverket eller politiker yttrat (denna gång)
 
I Sverige

har det varit rätt lite problem med våra björnar sista 100 åren om man jämför med Canada, USA och Ryssland. Detta trots att det rör sig om samma art brunbjörn.

De svenska björnarna har varit relativt skygga. Det är nog rimligt att anta att en större björnstam leder till att det blir ett större antal av björnar som är mindre rädda för att röra sig nära bebyggelse och människor. I ett läge med hårt jakttryck så dödas i större utsträckning björnar med mindre respekt för människor.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...