Vem skall betala för nyturer och "ledunderhåll"?

Du fortsätter, trots att du borde veta bättre, jag äger ingen camping. Jag gör som de flesta här på tråden och bekostar de nya lederna själv för att jag och min familj vill klättra utomhus. Det är grunden som sedan växt till sig allteftersom. Det är en annan historia.

Borde nog börja med att nämna att jag inte har några egna synpunkter på kvaliteten på Trellebystrands leder (har aldrig klättrat där). Jonas kanske vill utveckla vad som inte är bra?

Fredrik: Menar du att du utvecklade klippan för att klättra där själv och att det sedan utvecklade sig till något mer? För att det finns ekonomiska intressen i klippan numera är ju ganska tydligt:

Stångenäs Kajak sa:
Den 16 juli öppnade Träleberg för sportklättring, en mycket vacker och spektakulär klippa belägen på en fantastisk plats invid Trälebergs Kile.

På Trellebystrands Camping, strax intill Träleberg, har vi dessutom invigning av ca 10-15 sportklättringsleder med varierande svårighet (4c-6c) samt en boulderklippa för de mindre barnen.

De med klätterkunskap hälsas varmt välkomna och de som önskar hyra utrustning kan göra detta genom att kontakta undertecknad.

För de oinvigda kommer det att erbjudas tillfälle att få göra sina första klättererfarenheter på Trellebystrands Camping med stöd av Jens Larssen. Jens har tidigare varit tränare för juniorlandslaget och är idag drivande av den världsledande cummunitysajten www.8a.nu

Pris 400kr/person inkl. utrustning 200kr för barn/ungdomar upptill 11 år. Kl. 10.00-12.00 eller 15.00-17.00. Gruppstorlek 4-6 personer.

Tänk också på att vi har en fin vandring och vardagsklättring alldeles invid campingen, bl.a. kuststigen och eller att gå upp på Träleberget från landsidan och ta del av en strålande utsikt!

Mer info inom kort!

Kontaktperson för evenemang på Trellebystrands Camping är Fredrik Lundqvist, Stångenäs Kajak

Med det här menar jag dock inte att det är principiellt fel att tjäna en slant på att introducera människor för tjusningen med klättring. Jag undrar bara "what the fuss is all about".
 
Ekonomiska intressen

Borde nog börja med att nämna att jag inte har några egna synpunkter på kvaliteten på Trellebystrands leder (har aldrig klättrat där). Jonas kanske vill utveckla vad som inte är bra?

Fredrik: Menar du att du utvecklade klippan för att klättra där själv och att det sedan utvecklade sig till något mer? För att det finns ekonomiska intressen i klippan numera är ju ganska tydligt:



Med det här menar jag dock inte att det är principiellt fel att tjäna en slant på att introducera människor för tjusningen med klättring. Jag undrar bara "what the fuss is all about".

Om man nu skapar 43 leder som är gratis att klättra, erbjuder en service med uthyrning osv så kan man väl säga att det är ett visst ekonomiskt intresse att hämta en del pengar.

Var och en kan räkna på detta så förstår Ni själva hur urdumt påståendet blir!

Det kan också i framtiden visa sig att det blir kommersiellt framgångsrikt men några sådana intentioner har vi inte för närvarande.

I mars eller april kommer vi att ha en kurs i sportklättring vid Trellebystrands Camping men den har vi inga ekonomiska intressen i. Den leds av Klättertorpet och för Fruluftsfrämjandets ledare i Lysekil.

Jag driver just nu turismutveckling, till mångas fasa och mångas glädje, och det är i huvudsak ett ideelt arbete för våra hotell och boende i Lysekil.

Sedan får man misstänka mig för allt möjligt. Det kan jag tyvärr inte göra något åt. Resultatet av mitt arbete får visa om det är rimliga misstankar Ni har eller inte.
 
Borde nog börja med att nämna att jag inte har några egna synpunkter på kvaliteten på Trellebystrands leder (har aldrig klättrat där). Jonas kanske vill utveckla vad som inte är bra?

Fredrik: Menar du att du utvecklade klippan för att klättra där själv och att det sedan utvecklade sig till något mer? För att det finns ekonomiska intressen i klippan numera är ju ganska tydligt:



Med det här menar jag dock inte att det är principiellt fel att tjäna en slant på att introducera människor för tjusningen med klättring. Jag undrar bara "what the fuss is all about".

Ja det började precis på det sättet att vi ville klättra själva. Vi bad om hjälp med att skapa leder som riktade sig till familjeklättring (vi är en sådan nämligen). Campingen tyckte det var kul om det kunde bli fler aktiviteter.

När vi började arbeta med 7-8 leder kunde man se att det fanns mer potential för den typ av klättring vi var ute efter, mycket lätt. Jag kontaktade då kommunen och hotell för att kolla av med dessa om det var av intresse att göra något mer. Ja sa dem och då körde vi på.
 
Oavsett i vilket led det tjänas pengar, eller för den delen blir en dålig affär, så är det väl inte några konstigheter med att se detta som ett projekt med kommersiella inslag. Jag antar att hotellen du kollade med inte var främst intresserade av att klättra privat - vem nu "hotellen" är? Det finns förstås sätt att hitta kommersiella kopplingar till mycket inom klättring, även om det för det mesta ändå måste betraktas som ideellt arbete och privata donationer, när det bultas leder.

Annars får man väl säga att det var över hövan ambitiöst att för sin familj bulta 43 leder, om det var så det i själva verket var. Det låter som ett potentiellt världsrekord. I det läget är det väl dessutom så att man kanske i första hand skulle ha kontakter med den lokala klätterklubben avseende bultpolicy och annat, och inte hotell, camping osv. Nu vet jag inte om det är camping eller kommun som är markägare, i så fall är det förstås självklart med en kontakt även där.

Men självklart var det ett intressant inslag i denna tråd, som ju ska handla om vem som betalar bultar, att höra om detta projekt. Det är ju överlag ovanligt med bultade leder på västkusten/Bohuslän där Jens Larsson inte är inblandad, efter vad jag som osktkustbo har förstått.

Sen får man väl utgå från att lederna kan anses så klättervärda att de även är värda att bulta - men där har jag förstås inga synpunkter i det specifika fallet, annat än att det alltid är en viktig princip.
 
Borde nog börja med att nämna att jag inte har några egna synpunkter på kvaliteten på Trellebystrands leder (har aldrig klättrat där). Jonas kanske vill utveckla vad som inte är bra?
Meddelandet som du har skrivit in är för kort. Var vänlig och skriv ditt meddelande så att det är minst 10 tecken.
 

Bilagor

  • 3139093527.jpg
    3139093527.jpg
    59.5 KB · Visningar: 630
  • 635176132300321457_image14_(1).jpg
    635176132300321457_image14_(1).jpg
    53.9 KB · Visningar: 615
Det verkar som om dom största konflikterna mellan "traditionalister" och "sportklättrare" finns på västkusten. Det märks även på 8a.nu. Kanske är det inte så konstigt eftersom det är där som den mesta och bästa tradklättringen finns, men icke destu mindre så är det trist när olika starka åsikter om vad som är rätt och fel inom klättringen leder till sådana hätskheter.
 
Oavsett i vilket led det tjänas pengar, eller för den delen blir en dålig affär, så är det väl inte några konstigheter med att se detta som ett projekt med kommersiella inslag. Jag antar att hotellen du kollade med inte var främst intresserade av att klättra privat - vem nu "hotellen" är? Det finns förstås sätt att hitta kommersiella kopplingar till mycket inom klättring, även om det för det mesta ändå måste betraktas som ideellt arbete och privata donationer, när det bultas leder.

Annars får man väl säga att det var över hövan ambitiöst att för sin familj bulta 43 leder, om det var så det i själva verket var. Det låter som ett potentiellt världsrekord. I det läget är det väl dessutom så att man kanske i första hand skulle ha kontakter med den lokala klätterklubben avseende bultpolicy och annat, och inte hotell, camping osv. Nu vet jag inte om det är camping eller kommun som är markägare, i så fall är det förstås självklart med en kontakt även där.

Men självklart var det ett intressant inslag i denna tråd, som ju ska handla om vem som betalar bultar, att höra om detta projekt. Det är ju överlag ovanligt med bultade leder på västkusten/Bohuslän där Jens Larsson inte är inblandad, efter vad jag som osktkustbo har förstått.

Sen får man väl utgå från att lederna kan anses så klättervärda att de även är värda att bulta - men där har jag förstås inga synpunkter i det specifika fallet, annat än att det alltid är en viktig princip.

Ja, 43 leder har jag inget behov av och när det gäller kvalite på denna klippa är den annorlunda än den standard man förväntar sig av en sportklippa. Anledningen är mycket enkel. Jag har fokuserat helt och hållet på barn och ungdom (familjer), nybörjare och möjligtvis inomhusklättrare. Det är ett medvetet "brott" gjort på en lämplig plats. Jag hoppas det skall bli lyckat och kanske finns det utrymme på andra platser i landet för något liknande. Jag är inte ute efter krig men jag önskar bredda klättringen och även lyfta in den närmare vår stad Lysekil. Det senare har stor ekonomisk betydelse för vår kommun om det blir bra. Detta är anledningen till att jag reagerar på tidigare skribents svepande och nedvärderande attityd. Jag bryr mig inte så mycket om vad man tycker om Trellebystrand förutom att det blir lite hybris att ha 43 leder att klättra. Däremot blir jag besviken om det här inte medverkar till något gott för Lysekil. Till sist är det ju faktiskt så att de som nu är negativa till att initiativ tas alltid kan ta egna initiativ själva och bidra bättre än vad jag kan. Varsågoda, ingen blir gladare än jag.
 
Han är med på ett hörn.

Detta är mitt initiativ och skall inte belastas Jens Larssen på 8.a. Jens har varit mycket tydlig när brott har gjorts mot te.x bultpolicy och när jag måste ta ansvar för skapandet av klätterområdet. Ibland har jag fått backa under benämning Kalle Anka klättring. Under denna process har jag lärt mig mycket och den fortsätter kan jag berätta om än inte på campingen och med förhoppningsvis lokal klubb. Det är en annan historia.
 
Fredrik: Jag ber om ursäkt för att jag har haft fel i att du äger campingen, åtminstone två personer har gått i god för att du är en reko kille som bara vill alla väl, och driver ditt företag på en halvideell basis eftersom du tycker om att dela med dig av dina intressen till så många. Jag hoppas du får klättra på ett säkert sätt på många olika ställen, Puss & kram
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...